La publicidad de Aquariusanálisis de "Visionarios"
ISSN: 1133-6870, 1988-8732
Year of publication: 2005
Issue: 10
Pages: 165-188
Type: Article
More publications in: Questiones publicitarias: revista internacional de comunicación y publicidad
Abstract
Aquarius launches its spot "Visionarios" in 2004. It is an example of meta-advertising that exposes the supposed contradictions in product consumption in order to formulate diverse doubts about the usefulness of advertising and mar keting. Once explored sport drinks market, and departingfrom the study of adver tisement's formal and content elements, we approach to Aquarius' marketing and advertising strategy throughout the time. It will allow us to admit or to refute the formulated questions. Therefore, it reveals a well peiformed market extension stra tegy, which manages the definitive entering in refreshments market.
Bibliographic References
- ASHWELL, Margaret (2004): Conceptos sobre los alimentos funcionales, Bruselas, ILSI, http://www.ilsi.org/file/ILSICMFuncFoodsES5. pdf (Disponible: 05/07/2005).
- BEIGBEDER, Frédéric (2001): 13,99 euros, Barcelona, Anagrama. CARO, Antonio (1994): La publicidad que vivimos, Madrid, Eresma & Celeste.
- CIALDINI, Robert B. (1990): Influencia: ciencia y práctica, Barcelona, Universidad de Barcelona.
- DESBORDES, Michel & OHL, Fabien & TRIBOU, Gary (2001): Estrategias del marketing deportivo. Análisis del consumo deportivo, Barcelona, Paidotribo.
- DUBOIS, Bernard & ROVIRA CELMA, Álex (1998): Comportamiento del consumidor: Comprendiendo al consumidor, Madrid, Prentice-Hall.
- FERNÁNDEZ GÓMEZ, Jorge David (2005): "Deporte y publicidad. El caso de Nike", en Joaquín MARÍN MONTÍN (coord.): Comunicación y deporte. Nuevas perspectivas de análisis, Sevilla, Comunicación Social, pp. 99-131.
- GARRIDO, Rafael (2002): "¿Las marcas diferencian?", en Investigación y marketing, n.76, pp. 9-13.
- GUILLERMO, Amaya & ROMERA, Javier (2004): "El crecimiento de 'Aquarius' en España", en Expansión, 08-06-2004, http://www. expansiondirecto.com/ edicion/ noticia/O ,2458,494732,00 .html (Disponible: 09/0712004).
- INC (2001): Las tendencias del consumo y del consumidor del siglo XXI, Madrid, INC, http://www.consumo-inc.es/informes/interior! estudios/ estudios.htm (Disponible: 01/0712005).
- KOTLER, Philip (1995): Dirección de marketing, Madrid, Prentice-Hall.
- MARTÍN ARMARlO, Enrique (1993): Marketing: Conceptos y estrategias, Barcelona, Ariel.
- MORAGAS, Miguel de & CARROGGIO, Marc (1996): "Patrocinio olímpico" en VVAA: Patrocinio, comunicación y deporte 11: Publicidad y patrocinio en eventos deportivos, Madrid, CSD, pp. 11-38.
- REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (XXII edición) (2001): Diccionario de la lengua española, Madrid, Espasa.
- REY, Juan (2004): "Retórica y consumo. Una propuesta metodológica", en Questiones Publicitarias. Revista Internacional de Comunicación y Publicidad, n. 9, pp. 65-83.
- RIES, Al & TROUT, Jack (1989): Posicionamiento, Madrid, McGrawHill.
- RIES, Al & RIES, Laura (2003): La caída de la publicidad y el auge de las RRPP, Barcelona, Urano.
- SABORIT, José (1988): La imagen publicitaria en televisión, Madrid, Cátedra.
- SANTESMASES MESTRE, Miguel (1991): Marketing: conceptos y estrategias, Madrid, Pirámide.
- VVAA (2004a): "Sra. Rushmore crea la nueva campaña de Aquarius", en Anuncios, n. 1061, p. 8.
- VVAA (2004b): "La era de la libertad", en Anuncios Online, 02/06/2004, http://www.anuncios.com/publica/ drvisapLdll? MIval =promocion2&id=38596 (Disponible: 03/06/2005).
- VVAA (2004c): "Bebidas isotónicas: Eficaces cuando el deporte es intenso y se suda mucho", en Consumer, n. 79, pp. 26-29.
- VVAA (2005): "La grandeza del ser humano", en Anuncios, n. 1104, p. 6.
- WERT, Concha (2004): "Aquarius gana cuota de mercado gracias al boca a boca", en Cinco Días, 06-07-2004, http://www.cincodias. com/ articulo.html?xref=20040706cdscdiemp 25 &type= Tes&anc hor=cdscdi&d_dare=20040706 (Disponible: 28/11/2004).