Burnout y Mobbing en Enseñanza Secundaria

  1. Ayuso Marente, José Antonio
  2. Guillén Gestoso, Carlos
Revista:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Any de publicació: 2008

Volum: 19

Número: 1

Pàgines: 157-174

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista complutense de educación

Resum

We present here a research on work stress within the context of the so called �well-fare careers�. The general aim is to determine the level of work stress in a sample made up of secondary school teachers through the study of the incidence of specific indicating variables (or indicators) such as those of burnout and mobbing. The methodology is descriptive and our sample is formed by all the secondary school teachers of the nine public schools located in the city of Cádiz. The instrument used to perform the study consists of a self-given information protocol recording the following: Personal indicators and working conditions register, Maslach... (Leer más) Burnout Inventory (MBI) and Leymann�s Inventory of Psychological Terror. We finally present the discussion on the following achieved conclusions: High incidence of burnout (48,93%), there is not a high level of mobbing cases (20% of the sample confirms some LIPT), a possible relationship between burnout and mobbing is not laid aside, establishment of the Teacher�s Burnout Profile.

Referències bibliogràfiques

  • ADMIRAAL, W.F., KORTHAGEN, F.A. y WUBBELS, T. (2000). Effects of Student Teacher´s Coping Behaviour. Br. Journal Education Psychol. March, vol. 70, nº 1, 33-52.
  • ALUJA, A. (1997). Burnout Profesional en Maestros y su Relación con Indicadores de Salud Mental. Boletín de Psicología, nº 55, 47-61.
  • BELLOSO, J.J., HERNÁNDEZ, J.A. y ESPÍN, J.C. (1996). El Fenómeno de Burnout: Comparación de Niveles y Síntomas de Ansiedad en Distintas Muestras de Profesionales versus Muestras Clínicas. Comunicación presentada al I Congreso de la S.E.A.S. Benidorm.
  • BORTHWICK, P. (1982). Teacher Bournout: A Study of Profesional and Personal Variables. Paper presented at the Annual Meeting of the American Ass. Of Colleges for teachers education. Houston, TX. February.
  • BURKE, R. J., GREENGLASS, E. R. (1995). A Longitudinal Study of Psychological Burnout in Teachers. Human Relations, nº 48, 187-202
  • CHERNISS, C. (1980). Proffesional Burnout in Human Service Organizations. New York: Praeger.
  • CHERNISS, C. (1989). Burnout in New Professionals: A Long-Term Follow-up Study. Journal Of Health And Human Resources Administration, nº 13, 132-154.
  • CHERNISS, C. (1990). Natural recovery from Burnout: results from a 10-Year Follow-up Study. Journal Of health And Human resources Administration, nº 13, 132-154.
  • CONNOLLY, CH. y SANDERS, W. (1986). Teacher Stress: An Ongoing Problem that Needs Attention. Paper presented at the Annual Meeting of the Ass. Of Teachers Educators. Atlanta, GA, Feb. 22-26.
  • COQUE, M. (1998). Estudio en la Enseñanza Concertada. Trabajadores de la Enseñanza, Extremadura. 191. (Monografía).
  • CORDEIRO, J. A. (2001). Prevalencia del Síndrome de Burnout en el profesorado de Primaria en la zona educativa de la Bahía de Cádiz. Tesis Doctoral no publicada. Universidad de Cádiz.
  • CORDEIRO, J. A. (2003). Prevalencia del Síndrome de Burnout en los maestros. Resultados de una investigación preliminar. Psicología. Com, vol. 7, nº1.
  • DOMENECH, B. (1995). Prevención y Tratamiento del Burnout en profesores. Actas del III Congreso INFAD, 545-549.
  • ESTEVE, J.M., RAMOS, S. y VERA, J. (1995). Los Profesores ante el Cambio Social. Barcelona: Anthropos.
  • GARCÍA GONZÁLEZ, I. (1994). Factores Asociados a la Depresión en Profesores de E.G.B. Tesis Doctoral no publicada. Universidad Complutense de Madrid.
  • GIL-MONTE, P., PEIRÓ, J.M., VALCÁRCEL, P. (1995). A Causal Model of Burnout Process Development: An Alternative to Golembiewski and Leiter Models. Trabajo presentado en el VII Congreso Europeo sobre Trabajo y Psicología Organizacional, Gyor, Hungría.
  • GIL-MONTE, P. y PEIRÓ, J.M. (1997). Desgaste Psíquico en el Trabajo: El Síndrome de Quemarse. Madrid: Síntesis.
  • GOLEMBIEWSKI, R.T. y MUNZENRIDER, R.F. (1988). Phases Of Burnout: Developments In Concepts And Applications. New York: Praeger.
  • GUERRERO, E. (1999). Burnout o Desgaste Psíquico y Afrontamiento del Estrés en Profesorado Universitario. Tesis Doctoral sin publicar. Universidad de Extremadura.
  • GUERRERO, E. (2003). Análisis pormenorizado de los grados de burnout y técnicas de afrontamiento del estrés docente en profesorado universitario. Anales de Psicología, vol. 19, nº 1, 145-158.
  • GUILLÉN GESTOSO, C. y DE POLO, M. (2006). Mobbing: una forma de violencia en el trabajo, en D. Cervilla y F. Fuentes, Mujer, violencia y derecho, 219-243. Cádiz: Universidad de Cádiz.
  • LEE, R.T. y ASHFORD, B.E. (1993). A Longitudinal Study Among Supervisor and Managers: Comparitions Between the Leiter and Maslach (1988) and Golembiewski et al (1986) Models. Organizational and Human Decision Processes, nº 54, 369–398.
  • LEYMANN, H. (1996). Mobbing. La persécution au travail. Paris: Du Seuil.
  • MALIK, J. (1991). The Effects of Teaching Experience and Grade Level Taught on Teacher Stress: A Lisrel Analysis. Teaching and Teacher Education, vol. 7, nº 1, 57–62.
  • MANASSERO, M.A., VÁZQUEZ, A., FERREZ, V.A., FORNES, J. y FERNÁNDEZ, M.C. (1998). Estrés y Burnout en la Enseñanza: Una Aproximación Comprensiva. En J. Cerdan Victoria y M. Grañeras Pastrana ( Eds ), La Investigación Sobre el Profesorado (II) 1993-1997. Madrid: MEC-CIDE.
  • MARCILLA, A. (1992). Salud Mental y Función Docente: Perfil Personal y Clínico de los Maestros en la Provincia de Cádiz. Tesis Doctoral no publicada. Universidad de Cádiz.
  • MASLACH, C. y JACKSON, S.E. (1985). The Role of Sex and Family Variables in Burnout. Sex Roles, nº 12, 837-851.
  • MEIR, S.T. (1983). Toward a Theory of Burnout. Human Relations, 36.
  • MORENO, B., OLIVER, C. Y ARAGONESES, A. (1992). Configuración Específica del Estrés Laboral Asistencial en Profesores de B.U.P, 1989-1992. Madrid: UAM/CIDE.
  • Mykletun, R.J. y Mykletun, A. (1999). Comprenhesive Schoolteachers at Risk of Early exit from Work. Exp. Aging Res., Oct, vol. 25, nº 4, 359-365.
  • OLMEDO, E. (1997). Personalidad y Afrontamiento: Determinantes del síndrome “Estar Quemado” en profesionales de enfermería. Tesis Doctoral no publicada. Tenerife. Universidad de la Laguna.
  • ORTIZ, V. (1995). Los riesgos de enseñar: la ansiedad de los profesores. Salamanca: Amarú.
  • PIÑUEL Y ZABALA, I. (2001). Mobbing. Cómo sobrevivir al acoso psicológico en el trabajo. Maliaño (Cantabria): Sal Terrae.
  • QUEVEDO, M.P., SALGADO, A., YELA, J.R. y cols. (1997). El Síndrome del Burnout: Estudio Empírico en Profesores de Enseñanza Primaria. IberPsicología, vol. 2, nº 1,1.
  • ROSENHOLTZ, S. y SIMPSON, C. (1990). Workplace Conditions and the Rise and Fall of Teachers. Sociology of Education, Oct. Vol. 63, nº4, 241-257.
  • SELTZER, J. y NUMEROF, R.E. (1988). Supervisory Leadership and Subordinate Burnout. Academy of Management Journal, vol. 31, nº 2, 439-446.
  • SEVILLA, U. y VILLANUEVA, R. (2000). La Salud Laboral Docente en la Enseñanza Pública. Trabajadores de la Enseñanza, nº 217, 6-30.
  • SIMONSEN, E. (1997). Tiempos Modernos: Maestros Reprobados. ¿Qué pasa?, Número Especial-Monográfico.
  • THOMAS, B. y KILEY, M. (1994). Concerns of Begining Middle and Secondary School Teachers. Paper presented at the Annual Meeting of the Eastern Educational Research Ass. Sarasota, FL. Fe.
  • VÁZQUEZ, A., FERRER, V., FORNÉS, J., FERNÁNDEZ, M.C. y QUEIMADELOS, M. (1994). Estrés y Burnout en la Enseñanza 1992-1994. Madrid: CIDE.
  • YELA, J.R. (1996). Desgaste Emocional, Estrategias de Afrontamiento y Trastornos Psicofisiológicos en profesionales de la Enseñanza. Boletín de Psicología, nº 50, 37-52.