Las compañías fonográficas como anunciantes en la producción de videoclips.

  1. Selva Ruiz, David
Revista:
Questiones publicitarias: revista internacional de comunicación y publicidad

ISSN: 1133-6870 1988-8732

Any de publicació: 2011

Número: 16

Pàgines: 125-139

Tipus: Article

DOI: 10.5565/REV/QP.73 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Questiones publicitarias: revista internacional de comunicación y publicidad

Resum

Given a conception of music video as a commercial communication tool which is specific of the phonographic sector, this paper tackles the advertiser role that phonographic companies play along the music video production process. Therefore, music video production process is analyzed with stress on the music video function and its subordination to the phonographic sector, and particular attention is paid to the similarities and differences with the process as developed in the area of conventional advertising.

Referències bibliogràfiques

  • BANKS, Jack (1996): Monopoly Television. MTV’s Quest to Control the Music. Boulder/Oxford, Westview.
  • BUQUET, Gustavo (2002): “La industria discográfica: reflejo tardío y dependencia del mercado internacional”, en Bustamante, E. (coord.), Comunicación y cultura en la era digital. Industrias, mercados y diversidad en España. Barcelona, Gedisa, pp. 67-105.
  • BUQUET, Gustavo (2003): “Música on line: batallas por los derechos, lucha por el poder”, en Bustamante, E. (coord.), Hacia un nuevo sistema de comunicación. Las industrias culturales en la era digital. Barcelona, Gedisa, pp. 57-84.
  • BURKE, Andrew E. (2003): “El negocio de la música”, en Towse, R. (ed.), Manual de economía de la cultura. Madrid, Fundación Autor, pp. 551-566.
  • CASTELLS, Héctor (2005): “El mundo del videoclip desde la perspectiva de la electrónica. PLEIX. La hermosa fragilidad del videoclip”, en Polite, P. G. & Sánchez, S. (coords.), El Sonido de la Velocidad. Cine y música electrónica. Barcelona, Alpha Decay, pp. 219-229.
  • COATS, William S., FEEMAN, Vickie, L., GIVEN, John G. & RAFTER, Heather D. (2000): “Streaming into the Future: Music and Video Online”, en Loyola of Los Angeles Entertainment Law Review, vol. 20, n. 2, pp. 285-307.
  • COLL I RODRÍGUEZ, Josep (2007): Manual de supervivencia. Negociación de contratos discográficos, editoriales-management, cesión de derechos de imagen y actuación. Barcelona, Asesoría Jurídica de las Artes.
  • FLICHY, Patrice (1982): Las multinacionales del audiovisual. Por un análisis económico de los media. Barcelona, Gustavo Gili.
  • FRITH, Simon (1978): Sociología del rock. Madrid, Júcar.
  • FRITH, Simon (1988): “Video Pop. Picking Up the Pieces”, en Frith, S. (ed.), Facing the Music. New York, Pantheon, pp. 88-130.
  • GALLASTEGUI, Inés (2007): “‘Hemos hecho videoclips de la Pantoja y de los Ángeles del Infierno’. Eclectia, un panorama del vídeo musical en España”, en Ideal, 03-03-2007, en http://www.ideal.es/granada/prensa/20070303/vivir/hemos-hecho-videoclipspantoja_ 20070303.html (consultado: 16/08/2008).
  • GOODWIN, Andrew (1992): Dancing in the Distraction Factory. Music Television and Popular Culture. Minneapolis, University of Minnesota.
  • GOODWIN, Andrew & GROSSBERG, Lawrence (1993): “Introduction”, en Frith, S., Goodwin, A. & Grossberg, L. (eds.), Sound and Vision. The Music Video Reader. London, Routledge, pp. ix-xi.
  • GOW, Joe (1993): “Music Video as Persuasive Form: The Case of the Pseudo-Reflexive Strategy”, en Communication Quarterly, vol. 41, n. 3, pp. 318-327.
  • GUILLOT, Eduardo (1997): Historia del rock. Valencia, La Máscara.
  • HANSON, Matt (2006): Reinventing Music Video. Next-generation directors, their inspiration and work. Hove, RotoVision.
  • HIRSCH, Paul M. (1990): “Processing Fads and Fashions: An Organization-Set Analysis of Cultural Industry Systems”, en Frith, S. & Goodwin, A. (eds.), On Record. Rock, Pop and Written Word. London, Routledge, pp. 127-139.
  • HULL, Geoffrey P. (2004): The Recording Industry. New York, Routledge.
  • HUTCHISON, Tom, MACY, Amy & ALLEN, Paul (2006): Record Label Marketing. Burlington/Oxford, Focal.
  • JONES, Daniel E. (1988): “La industria fonográfica. Cima de las transnacionales”, en Bustamante, E. & Zallo, R. (coords.), Las industrias culturales en España. Grupos multimedia y transnacionales. Madrid, Akal, pp. 163-189.
  • LEWIN, Kurt (1943): “Forces behind Food Habits and Methods of Change”, en National Research Council Bulletin, n. 108, pp. 35-65.
  • MALVALANDA (2006): Eclectia: un panorama del videoclip nacional contemporáneo [DVD]. Madrid, Sincrónica.
  • NEGUS, Keith (1992): Producing Pop. Culture and Conflict in the Popular Music Industry. London, Edward Arnold.
  • NEGUS, Keith (2004): Popular Music in Theory. An Introduction. Cambridge, Polity.
  • NEGUS, Keith (2005): Los géneros musicales y la cultura de las multinacionales. Barcelona, Paidós.
  • RAE (2003): Diccionario de la Lengua Española. Madrid, Espasa.
  • ROE, Keith & WALLIS, Roger (1989): “‘One Planet – One Music’: The Development of Music Television in Western Europe”, en Nordicom Review of Nordic Mass Communication Research, n. 1, pp. 35-40.
  • ROM RODRÍGUEZ, Josep & SABATÉ LÓPEZ, Joan (2007): Llenguatge publicitari. Estratègia i creativitat publicitàries. Barcelona, UOC.
  • RUSSELL, Deborah (1994): “Video kills the radio star”, en Billboard, 01-11-1994, en http://0- search.ebscohost.com.fama.us.es:80/login.aspx?direct=true&db=buh&AN=9411941 116&site=bsi-live (consultado: 28/08/2007).
  • SCHWARTZ, Lara M. (2007): Making music videos. Everything You Need to Know from the Best in the Business. New York, Billboard.
  • SHUKER, Roy (2004): Understanding Popular Music. London, Routledge.
  • SHUKER, Roy (2005): Diccionario del rock y la música popular. Barcelona, Ma Non Troppo.
  • SUMMERS, Jodi (1999): Making and Marketing Music. The Musician’s Guide to Financing, Distributing, and Promoting Albums. New York, Allworth.
  • SUSAETA, Paula & TRINIDAD, Paco (2005a): El negocio de la música. Guía práctica sobre el entorno profesional y legal del músico. Madrid, Fundación Autor.
  • SUSAETA, Paula & TRINIDAD, Paco (2005b): El negocio de la música. Contado por los profesionales del sector. Madrid, Fundación Autor.
  • VERNALLIS, Carol (2004): Experiencing Music Video. Aesthetics and Cultural Context. Columbia, Columbia University.
  • VIERA, Maria (1987): “The Institutionalization of Music Video”, en OneTwoThreeFour. A Rock’n’Roll Quarterly, n. 5, pp. 80-93.
  • VVAA (2007): “Terra Firma wins in bid for EMI”, en BBC News, 01-08-2007, en http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6926032.stm (consultado: 23/04/2010).
  • WHITE, David M. (1950): “The ‘Gate Keeper’: A Case Study in the Selection of News”, en Journalism Quarterly, vol. 27, n. 3, pp. 383-390.