La diversidad de género en la Escuela Pública y la exclusión que produce el binarismo

  1. Guadalupe Calvo García 1
  2. Marina Picazo Gutiérrez 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646

Year of publication: 2016

Volume: 30

Issue: 85

Pages: 81-90

Type: Article

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

One of the first and most decisive classifications to which individuals are subjected in modern western society is based exclusively on genitalia. Depending on these organs, individuals' expectations, requirements and the treatment they receive, even before birth, are different; some of them are treated as boys and the others as girls. Everybody must be placed into one of these categories, with all the injustices this involves; both for those who do not feel comfortable in one of them and for those who, while still identifying themselves as a woman or as a man, do not want to accept hegemonic models. Therefore, in this article we discuss the difficulties that we find in the Spanish educational system in overcoming this situation, as it is impregnated with Catholic and neoliberal ideologies, and we emphasise the fundamental role and the possibilities that, in spite of the complicated starting point, state education has in the struggle to put an end to inequalities linked to gender diversity.

Bibliographic References

  • Abajo, J.E. y Carrasco, S. (eds.) (2004). Experiencias y trayectorias de éxito escolar de gitanas y gitanos en España. Madrid: CIDE/Instituto de la Mujer.
  • Askew, S. y Ross, C. (1991). Los chicos no lloran: el sexismo en la educación. Barcelona: Paidós.
  • Blanco, N. (2000). Mujeres y hombres para el siglo XXI: el sexismo en los libros de texto. En Santos Guerra, M.Á. (2000), El harén pedagógico. Perspectiva de género en la organización escolar. Barcelona: Graó, 119–147.
  • Blanco, N. (ed.) (2001). Educar en femenino y en masculino. Madrid: Akal.
  • Blanco, N. (2008). Los saberes de las mujeres y la transmisión cultural en los materiales curriculares. Investigación en la Escuela, 65, 11–22.
  • Blanco, N. (Coord.) (2011). Factores pedagógicos que favorecen el éxito escolar en estudiantes de enseñanzas postobligatorias. Sevilla: Centro de Estudios Andaluces.
  • Connell, Robert W. (1995). La organización social de la masculinidad. En Valdes, T. y Olavarría, J. (eds.) (1995), Masculinidad/es: poder y crisis. ISIS-FLACSO: Ediciones de las Mujeres, 31-48.
  • Francis, B. (1997). Power plays: children´s constructions of gender and power in role plays. Gender and education, 9, 2, 179–191.
  • Francis, B. (1999). Modernist reductionism or post-structuralist relativism: can we move on? An evaluation of the arguments in relation to feminist educational research. Gender and Education, 11, 4, 381–393.
  • Francis, B., Skelton, C. y Read, B. (2009). Gender, high achievement and popularity in the Secondary School. Executive summary of research findings. (Informe de Investigación Inédito).
  • Generelo, J. y Pichardo, J.I. (coord.) (2006). Homofobia en el sistema educativo. Madrid: COGAM.
  • Generelo, J., Pichardo, J.I. y Galofre, G. (coord.) (2008). Adolescencia y sexualidades minoritarias. Voces desde la exclusión. Alcalá la Real: Alcalá.
  • Gómez Bueno et al. (2001). Identidades de género y feminización del éxito académico. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Guasch, O. (2007). La crisis de la heterosexualidad. Barcelona: Laertes.
  • Hernández, F. et al. (2007). El papel de la violencia en el aprendizaje de las masculinidades. Revista de educación, 342, 103–125.
  • Lomas, C. (comp.) (2004). Los chicos también lloran. Identidades masculinas, igualdad entre los sexos y coeducación. Barcelona: Paidós.
  • Miedzian, M. (1995). Boys will be boys: Breaking the link between masculinity and violence. New York: Lantern Books.
  • Moreno, A. (1988). La otra política de Aristóteles: cultura de masas y divulgación del arquetipo viril. Barcelona: Icaria.
  • Pichardo Galán, J.I. (2009). Adolescentes ante la diversidad sexual. Madrid: Catarata.
  • Renold, E. (2000). Coming out gender, (hetero)sexuality and the primary school. Gender and education, 12, 3, 309–326.
  • Renold, E. (2001a). Learning the hard way: boys, hegemonic masculinity and the negotiation of learner identities in the primary school. British journal of sociology of education, 22, 3, 386–395.
  • Renold, E. (2001b). Square-girls, feminity and the negotiation of academic success in the primary school. British educational research journal, 27, 5, 577–588.
  • Renold, E. (2003). If you don´t kiss me you are dumped: boys, boyfriends and heterosexualised masculinities in the primary school. Educational review, 55, 2, 179–194.
  • Renold, E. (2004). Other boys: negotiation non hegemonic masculinities in the primary school. Gender and education, 16, 2, 247–266.
  • Renold, E. y Allan, A. (2006). Bright and beautiful: high achieving girls, ambivalent femininities, and the feminization of success in the primary school. Studies in the Cultural Politics of Education, 27, 4, 457-473.
  • Rodríguez Martínez, C. (2004). Ausencia de las mujeres en los contenidos escolares. Buenos Aires: Miño-Dávila.
  • Rodríguez Martínez, C. (Comp.) (2006). Género y Currículum: Aportaciones del género al estudio y práctica del currículum. Madrid: Akal.
  • Rodríguez Martínez, C. (2011). Género y cultura escolar. Madrid: Morata.
  • Rodríguez Martínez, C. (2014). La contrarreforma educativa en España: políticas educativas neoliberales y nuevos modelos de gestión. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 81, 28.3, 15–29.
  • Rubin, G. (1996). El tráfico de mujeres: Notas sobre la ‘economía política’ del sexo. En Lamas, Marta (comp.), El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. México: PUEG (1.ª edición de 1975), 35-96.
  • Sainz Sánchez, M. (2014). Género, diversidades y diferencia en Educación Infantil y Primaria. Madrid: Fundación 1.º de Mayo.
  • Sánchez Bello, A. (2002). El androcentrismo científico: el obstáculo para la igualdad de género en la escuela actual. Educar, 29, 91–102.
  • Savin-Williams, R.C. y Ream, G.L. (2003). Suicide attemps among sexual-minority male youth. Journalof clinical child & adolescent psicology, 32, 4, 509–522.
  • Skelton, C., Francis, B. y Read, B. (2010). Brains before ‘beauty’? High achieving girls, school and gender identities. Educational Studies, 36, 2, 185-194.
  • Subirats, M. (2011). ¿Coeducación o escuela segregada? Un viejo y persistente debate. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 3, 1, 143–158.
  • Takacs, J. (ILGA – Europe and IGLYO) (2006). Social exclusion of yung lesbian, gay, bisexual and transgender people in Europe. Bruselas: ILGA – Europe.
  • Vázquez García, F. (2007). Del hermafroditismo al transexual. Elementos para una genealogía del cuerpo sexuado. En Corral, N. (coord.) (2007), Prosa corporal. Madrid: Talasa, 75–97.
  • Vázquez García, F. (2009). Políticas transgénicas y ciencias sociales: por un construccionismo bien temperado. En Ponencias Seminario: Teoría Queer. De la transgresión a la transformación social. Sevilla: Centro de Estudios Andaluces, 3–14.
  • Verdier, E. y Firdion, J.M. (2003). Homosexualités et suicide. Les jeunes face à l´homophobe. Aubenas. H&O Éditions.
  • VV.AA. (2014). Datos y Cifras. Curso 2014/2015. Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte.