Acercar la ciencia a la etapa de infantilexperiencias educativas en torno a talleres desde el Grado de Maestro en Educación Infantil

  1. Lourdes Aragón Núñez 1
  2. Natalia Jiménez Tenorio 1
  3. Marcia Eugenio Gozalbo 2
  4. Juan José Vicente Martorell 2
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  2. 2 Universidad de Valladolid, España
Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2016

Issue Title: Educación infantil (II) / Educação infantil (II) Coordinadoras / Coordenadoras: Isabel María Gallardo Fernández, Isabel Ríos García, Pilar Fernández Martínez y Gelta Terezinha Ramos Xavie

Volume: 72

Issue: 1

Pages: 105-128

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE72038 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Educación

Abstract

In this work we describe and assess an educative experience based on the development of several science workshops by undergraduate students of Degree in Preschool Teacher Training, with the aim of bringing closer and awaken interest in science in children aged 3, 4, and 5 at a school centre. Such workshops are conceived as the final product of a training process directed to future teachers of preschool education, with the main objective of contributing to their scientific and technological literacy, and in the frame of a project for educational innovation which was initiated in the current academic year, 2015-2016. Students designed, developed, and evaluated a total of 10 workshops related to science topics such as living organisms, human body, and water properties. Such workshops resulted to be very attractive for children; a considerable amount of resources and materials constructed by undergraduate students was used; and contents were appropriate for preschool level. Notably, workshops contributed to develop procedural contents of sciences, handling, observation, and establishing simple cause-effect relationships; most importantly, they contributed to promote curiosity and the innate desire for discovering and inquiring of children. Finally, future preschool teachers assess their educational practice in an analytic and reflexive manner.

Bibliographic References

  • Acevedo, J.A., Vázquez, A. y Manassero, M.A. (2003). Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 2(2), 80-111.
  • Acevedo Díaz, J.A. (2004). Reflexiones sobre las finalidades de la enseñanza de las ciencias: educación científica para la ciudadanía. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 1(1), 3-15.
  • Bruner, J.S., Goodnow, J.J. & Austin, G.A. (1956). A study of thinking. New York, NY: Wiley.
  • Bybee, R.W. (1997). Achieving scientific literacy: From purposes to practices. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Bullock, M. & Ziegler, A. (1999). Scientific reasoning: Developmental and individual differences. In Weinert, F. E. & Schneider W. (Eds.). Individual development from 3 to 12: Findings from the Munich Longitudinal study (pp. 38-54). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Cañal, P. 2004. La alfabetización científica ¿necesidad o utopía?. Cultura y Educación 16(3), 245-257.
  • Cañal, P. 2006. La alfabetización científica en la infancia. Aula infantil, 33, 5-9.
  • Criado, A.M. y García-Carmona, A. (2011). Las experiencias prácticas para el conocimiento del medio (natural y tecnológico) en la formación inicial de maestros. Investigación en la Escuela, 74, 73-88.
  • Confederación de Sociedades Científicas de España (COSCE). 2011. Informe ENCIENDE. Enseñanza de las Ciencias en la Didáctica Escolar por edades tempranas en España. Madrid: Rubes Editorial.
  • Cubero, R. (2005). ¿Puedes caerte del borde la Tierra? El valor de las concepciones de los estudiantes sobre el mundo. Conferencias impartidas. Cultura, Educación y Desarrollo. Huelva.
  • Eugenio, M. y Aragón, L. (2015). Cultivando en la Universidad: experiencias innovadoras de uso de huertos ecológicos como recurso en la Formación Inicial de Maestros. En: Monge, C. y Gómez, P. (eds.) Recursos educativos innovadores en el contexto iberoamericano (libro electrónico), 575-591.
  • García-Carmona, A., Criado, A.M. y Cañal, P. (2014). Alfabetización científica en la etapa 3-6 años: un análisis de la regulación estatal de enseñanzas mínimas. Enseñanza de las ciencias 32(2), 131-149.
  • Gil, D., y Vilches, A. (2001). Una alfabetización científica para el siglo XXI. Obstáculos y propuestas de actuación. Investigación en la Escuela, 43, 27-37.
  • Gil, D. y Vilches, A. (2006). Educación Ciudadana y Alfabetización científica: mitos y realidades. Revista Iberoamericana de Educación 42, 31-53.
  • Gil, M.J., Martínez, B., de la Gándara, M., Calvo, J.M. y Cortés, A.L. (2008). De la universidad a la escuela: no es fácil la indagación científica. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 63 (22, 3), 81-100.
  • González, L. (1997). Teoría de la Ciencia, documentación y bibliometría. Revista General de Información y Documentación, 7(2), 201-215.
  • Hodson, D. (1992) In search of a meaningful relationship: An exploration of some issues relating to integration in science and science education. International Journal of Science Education, 14 (5), 541-566.
  • Ibáñez, C. (1992).El proyecto de educación infantil y su práctica en el aula. Madrid. Editorial: La Muralla.
  • Inhelder, B. & Piaget, J. (1958). The growth of logical thinking from childhood to adolescence. New York: Basic Books.
  • Klahr, D. & Dunbar, K. (1988). Dual Space search during scientific reasoning. Cognitive Science, 12, 1-48. http://dx.doi.org/10.1207/s15516709cog1201_1
  • Klahr, D & Nigam, M. (2004). The equivalence of learning paths in early science instruction: Effects of directs instruction and discovery learning. Psycological Science, 15, 661-667. http://dx.doi.org/10.1111/j.0956-7976.2004.00737.x
  • Marín, N. (2005). La enseñanza de las ciencias en educación infantil. Almería: Grupo Editorial Universitario.
  • Meinardi, E. (2009). Desarrollo profesional docente a propósito de una educación científica de calidad en las escuelas inclusivas. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 8-25.
  • Ocaña,T., Quijano,R. y Toribio, M.M. (2013). Aprender ciencia para enseñar ciencia. En actas del IX Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Girona.
  • Piekny, J. & Maehler, C. (2013). Scientific reasoning in early and middle childhood: The development of domain-general evidence evaluation, experimentation, and hypothesis generation skills. The British Journal of Development Psychology, 31 (2), 153-179.
  • Piekny, J., Grube, D. & Maehler, C. (2014). The development of experimentation and evidence evaluation skills at preschool age. International Journal of Science Education 36(2), 334-354.
  • Sánchez, M.A., Gallegos, C., Huerto, L. y Ribeiro, M. (2008). ¿Con qué saboreamos? tareas y experiencias para un taller de ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5(2), 200-211.
  • Sodian, B., Zaitchik, D. & Carey, S. (1991). Young children’s differentiation of hypothetical beliefs from evidence. Child development, 62, 753-766. http://dx.doi.org/10.2307/1131175
  • Solves, J., y Vilches, A. (1992). El modelo constructivista y las relaciones Ciencia/Tecnología/ Sociedad (CTS).Enseñanza de las Ciencias. 10(2).181-186.
  • Spektor-Levy, O., Kesner, Y. & Mevarech, Z. (2013). Science and Scientific Curiosity in Pre-school. The teacher’s point of view. International Journal of Science Education, 35(13), 2226-2253. http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2011.631608
  • Strand-Cary, M. & Klahr, D. (2008). Developing elementary science skills: Instructional effectiveness and path independence. Cognitive Development, 23, 488-511. http:// dx.doi.org/10.1016/j.cogdev.2008.09.005
  • Tonucci, F. (1995). El niño y la ciencia. En: Con ojos de maestro, pp.85-107. Buenos Aires: Troquel.
  • Tullos, A. & Woolley, J.D. (2009). The development of children’s ability to use evidence to infer reality status. Child Development, 80(1), 101-114. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467- 8624.2008.01248