El mundo organizado del Vizconde De Bonald

  1. de Mora Quirós, Enrique V.
Journal:
Persona y derecho: Revista de fundamentación de las Instituciones Jurídicas y de Derechos Humanos

ISSN: 0211-4526

Year of publication: 2016

Issue: 75

Pages: 119-151

Type: Article

DOI: 10.15581/011.75.119-151 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Persona y derecho: Revista de fundamentación de las Instituciones Jurídicas y de Derechos Humanos

Abstract

Work addresses and explains the main concepts that form the reactionary political philosophy of Vizconde Louise Ambroise De Bonald. From his conception of language and man, Bonald designs a hierarchical and organized world categories necessary, with a theological basis, on which God and the divine laws are the basis and legitimacy to social relations and human laws, necessarily subordinated to those. A world organized to serve the old class order overthrown by the French Revolution, against which Bonald reacts with the defense of a society and political power of strong organismic and theocratic involvement.

Bibliographic References

  • Berlin, I., El fuste torcido de la humanidad. Capítulos de historia de las ideas, trad. de J. M. Álvarez, Península, Barcelona, 1992, p. 104.
  • Bonazzi, T., «Conservatorismo», en Dizionario di política. diretto da N. Bobbio, N. Mateucci e G. Pasquino, 2ª ed. Utet, Torino, 1983, pp. 228-229.
  • Ciusa, N., Le ragioni del Tradicionalismo nel sistema teocratico de Luigi De Bonald, en «rivista Internazionale di Filosofia del diritto», 34 (1957), pp. 213-214.
  • De Bonald, L. A., Essai analitique sur les lois naturelles de l’ordre social, ou du pouvoir, du ministre et su sujet dans la societé, Librairie D’Adrien Le Clerc et Cie, Paris, 1840, pp. 126-127.
  • De Bonald, L. A., Investigaciones filosóficas acerca de los primeros objetos de los conocimientos morales, trad. del francés por D.J.P.V. 2 tomos, Madrid, Imprenta Real, 1824. T-I, p. 50.
  • De Bonald, L. A., Legislation Primitive, considérée dans les derniers temps par les seules lumiéres de la raison, suivie de divers traites et discours politiques, 3 vols., librairie d’adrien le clero et cie, Paris, 1829. la cita es del vol. I, pp. 61-62.
  • Del Vecchio, G., Contributi alla storia del pensiero giuridico e filosofico. casa editrice A. Giuffré. Milano, 1963, pp. 177 y ss.
  • Del Vecchio, G., Filosofía del Derecho, 9ª ed. española corregida y aumentada, revisada por L. Legaz. Bosch, Barcelona, 1980.
  • Dumont, L., Essays sur l’individualisme. Editions du Seuil, Paris, 1983, pp. 108-109.
  • Hegel, G. W. F., Fenomenología del Espíritu, trad. de Wenceslao Roces, con la colaboración de Ricardo Guerra, México, FCE, 6ª reimpr. en españa, 1985, p. 12.
  • Hegel, G.W.F., Lecciones sobre la filosofía de la historia Universal, trad. de J. Gaos y prol. de J. Ortega y Gasset. alianza editorial, 3ªreimpr., 1986, pp. 76 y ss. 82
  • Maistre, J. de, Las Veladas de San Petersburgo ó diálogos sobre el gobierno temporal de la Providencia, 3 vols., con licencia del Real y Supremo Consejo de Castilla. Valencia, Imprenta de J. Gimeno, mayo de 1832. la cita corresponde al vol. I, p. 99.
  • Miller, D. (dir), Enciclopedia del pensamiento político. (vers. esp. de Mª Teresa Casado Rodríguez), Alianza Editorial, Madrid, 1989, p. 58.
  • Múgica, L. F., Tradición y revolución. Filosofía y sociedad en el pensamiento de Louis de Bonald, Eunsa, Pamplona, 1988, pp. 31 y ss.
  • Nisbet, R., De Bonald and the concept of the social group, «Journal of the history of Ideas», 5 (1944), pp. 315-331.
  • Osés, J. Mª, Bonald, o lo absurdo de toda revolución, Universidad Pública de Navarra, Pamplona, 1997, p. 11.
  • Randall, J. H., La formación del pensamiento moderno, Mariano Moreno, Buenos Aires, p. 435.
  • Touchard, J., Historia de las ideas políticas. 5ªed., Tecnos, Madrid, 1988.