La realidad de los adultos mayores ante las Tecnologías de la Información y la Comunicación

  1. Julio Barroso Osuna 1
  2. Sonia Aguilar Gavira 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2014

Volume: 65

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE651332 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Educación

Abstract

For several decades, Information Technology and Communication have been huge changes in all dimensions of our society: education, work, leisure, education, health, etc.., So that your application has gained great importance and where one that does not fit and go parallel with these changes hardly achieve full integration in this technological society. In a group such as the elderly, which has become in recent years a high rate of growth, forming the majority of our population, we consider essential to study the situation. This research study aims to present the situation in which older adults are in terms of access, knowledge, use, interest and motivation for the new technologies. To do this, we conducted a methodological triangulation between methods, combining quantitative and qualitative methods. According to the results achieved, there is need to expand the training and resources offered to this group as well as working a change in attitude towards these tools.

Bibliographic References

  • AREA, M. (2002). Igualdad de oportunidades y nuevas tecnologías. Un modelo educativo para la alfabetización tecnológica. Revista Educar, 29, 55-65. http://webpages.ull.es/users/manarea/Documentos/alfabetizaciontecnologica.pdf (consultado el 31 de julio de 2010).
  • CABERO, J. & HERNÁNDEZ, M. J. (1995). Utilización del vídeo para aprender. Una experiencia con los alumnos de magisterio. Sevilla: SAV.
  • FLORES, R. (2007). Las emociones en el niño autista a través del cómic: estudio de caso(Tesis doctoral). http://fondosdigitales.us.es/tesis/resultados_busqueda/?directors__in=485 . (Consultado el 12 de enero de 2011).
  • FRANCO,M.,BUENO,A.,DÍAZ,E.&LORIENCE, M. (2000). Nuevas tecnologías aplicadas a la intervención psicosocial en Personas mayores. Psychosocial Intervention, 9(3), 269-282.
  • LUNA, P. & OTROS(2005). Los Delphi como fundamento metodológico predictivo para la investigación en sistema de información y tecnologías de la información (IS/IT). Pixel Bit.Revista de medios y educación, 26, 89-112.
  • MORSE, J. M. (1991). Approaches to Qualitative-Quantitative Metodologican Triangulation. Metodology Corner.Revista Nursing Research, 40 (1).
  • PLAN ANDALUZ PARA LA INCLUSIÓN SOCIAL(2003/2006). http://www.juntadeandalucia.es/igualdadybienestarsocial/opencms/system/bodies/Programas_Solidaridad/Planes/Plan_Andaluz_para_la_Inclusion_Social/Plan_Andaluzpara_la_Inclusion_Social_2003-2006_web.pdf (Consultado el 28 de agosto de 2010).
  • SILVA,A.&EDNA,L. (2005). Lo Cuantitativo y lo cualitativo: dos de los protagonistas actuales de las disputas en ciencias sociales. Educar, 12, 8-19.