Educación inclusiva y enseñanza superior desde la mirada de estudiantes con diversidad funcional

  1. Moriña, Anabel
  2. Cotán Fernández, Almudena
Journal:
RIDU

ISSN: 2223-2516

Year of publication: 2017

Issue Title: Nro. 1 enero-junio 2017

Volume: 11

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.19083/RIDU.11.528 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RIDU

Abstract

This article presents the results of a research that sought to analyze the facilitators and obstacles that three students with functional diversity identified during their career in the university, namely how teachers had been able to contribute to their social and educational inclusion. From the biographical-narrative method was intended to give voice to people with functional diversity. For the collection of information, a variety of qualitative instruments were used: biographical interviews, focused interviews, semi-structured interviews, photographs, self-reports, lifeline, researcher's field diary, Emails and the technique "A day in the life of ...". A narrative analysis was carried out that allowed to construct three histories of life. In particular, the results of this work, through the narratives of Marper, Andrés and Rafa, focus on analyzing how teachers contributed or not to the inclusion of students and what were the main barriers that identify referred to it. Among the main conclusions, it should be pointed out that some teachers were not sufficiently trained to respond to the needs of the students or because, sometimes, the necessary adjustments were not made for student learning and participation.

Bibliographic References

  • Aguirre, R. & Miguel, C. (2011). Estudiantes inmigrantes con diversidad funcional en la Universidad Complutense de Madrid: nuevos retos para la intervención del Trabajo Social. Revista de Trabajo y Acción Social, 50, 198-214. Recuperado de https://goo.gl/d8Ki13
  • Alcain, E. & Medina, M. (2017). Hacia una educación universitaria inclusiva: realidad y retos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(1). doi: http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.530
  • Alonso, A. & Díez, E. (2008). Universidad y discapacidad: Indicadores de buenas prácticas y estándares de actuación para programas y servicios. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 39(2), 82-98. Recuperado de https://goo.gl/NMyXZd
  • Bertaux, D. (2005). Los relatos de vida. Barcelona: Bellaterra. Boletín Oficial del Estado (13 de abril de 2007). Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica de 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Recuperado de https://goo.gl/glELho
  • Boletín Oficial del Estado (3 de diciembre de 2013). Real Decreto Legislativo 1/2013, de 29 de noviembre, por el que se aprueba el Texto Refundido de la Ley General de derechos de las personas con discapacidad y de su inclusión social. Recuperado de https://goo.gl/uMBTXk
  • Bolívar, A., Domingo, J. & Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid, La Muralla.
  • Borland, J. & James, S. (1999). The Learning Experience of Students with Disabilities in Higher Education. A case study of a UK university. Disability & Society, 14(1), 85-101. doi: http://dx.doi.org/10.1080/09687599926398
  • Castro de Paz, J. F., Llorca Llinares, M., Álvarez Pérez, P. & Álvarez Durán, D. (2006). Universidad y Diversidad: Necesidades Docentes en la atención al alumnado con discapacidad. Revista Qurriculum, 19, 189-209. Recuperado de https://goo.gl/IFdS88
  • Cerrillo, R., Izuzquiza, D. & Egido, I. (2013). Inclusión de jóvenes con discapacidad intelectual en la Universidad. Revista de Investigación en Educación, 11(1), 41-57. Recuperado de https://goo.gl/txYd1w
  • Cotán, A. (2015). Enseñanza Superior y Educación Inclusiva: múltiples miradas desde las historias de vida de estudiantes con discapacidad (Tesis doctoral) Universidad de Sevilla, Sevilla. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/32051
  • Dalmau, M., Llinares, M. & Sala, I. (2013). Formación universitaria e inserción laboral. Titulados españoles con discapacidad y competencias profesionalizadoras. Revista Española de Discapacidad, 1(2), 95-118. Recuperado de https://goo.gl/pCA4WH
  • Debrand, C. & Salzberg, S. (2005). A Validated Curriculum to Provide Training to Faculty Regarding Students with Disabilities in Higher Education. Journal of Postsecondary Education and Disabilities, 18(1), 49-62. Recuperado de https://goo.gl/dSCYgH
  • Dell, C. A., Dell, T. F. & Blackwell, T. L. (2015). Applying universal design for learning in online courses: pedagogical and practical considerations. The Journal of Educators Online JEO, 13(2), 166-192. Recuperado de https://goo.gl/UrZXlY
  • Denhart, H. (2008). Deconstructing Barriers: Perceptions of Students Labelen with Learning Disabilities in Higher Education. Journal of Learning Disabilities, 41(6), 483-497. doi: http://dx.doi.org/10.1177/0022219408321151
  • Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (1998). The landscape of qualitative research. New Delhi: Sage Publications.
  • Doktor, J. (2010). Promoting inclusive classrooms: the mutuality of interests between profesional development school partners. School-University Partnerships, 4(1), 7-14. Recuperado de https://goo.gl/iEgId1
  • Doughty, H. & Allan, J. (2008). Social capital and the evaluation of inclusiveness in Scottish further education colleges. Journal of Further and Higher Education, 32(3), 275-284. doi: http://dx.doi.org/10.1080/03098770802220454
  • Escandell, M. O., Dolcet, A. M., Alonso, J., Cabello, M. D., Cabrera, M. D., Díaz, G., & Naval, A. (2008). Cooperación institucional para la integración: actividades de sensibilización social sobre discapacidad visual en la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Revista sobre ceguera y deficiencia visual, 54, 17-22. Recuperado de https://goo.gl/DGGFvU
  • Ewert, A. & Yoshino, A. (2011). The influence of short-term adventure-based experiences on levels of resilience. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 11(1), 35-50. doi: http://dx.doi.org/10.1080/14729679.2010.532986
  • Fernández Batanero, J. Mª (2011). Competencias docentes para la inclusión del alumnado universitario en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista de Educación Inclusiva, 4(2), 135-146. Recuperado de https://goo.gl/kHvC7M
  • Foreman, P., Dempsey, I., Robinson, G. & Manning, E., (2001). Characteristics, academic, and post-university outcomes of students with a disability at the University of Newcastle. Higher Education Research & Development, 20(3), 313-325. doi: http://dx.doi.org/10.1080/07294360120108386
  • Fuller, M., Bradley, A. & Healey, M. (2004). Incorporating disabled students within an inclusive higher education environment. Disability & Society, 19(5), 455-468. doi: http://dx.doi.org/10.1080/0968759042000235307
  • Fuller, M., Healey, M. Bradley, A. & Hall, T. (2005). What are disabled students’ experiences of learning at university? Social Diversity and Difference. Recuperado de https://goo.gl/545w6U
  • Gibson, S. (2012). Narrative accounts of university education: socio-cultural perspectives of students with disabilities. Disability & Society, 27(3), 353-369. doi: http://dx.doi.org/10.1080/09687599.2012.654987
  • Goetz J. P. & LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • González Alfonso, M. C., Guzmán Rosquete, R., Sánchez Rodríguez, J. & González García, D. (2006). Estudiantes discapacitados en la Universidad: Percepciones sobre las respuestas a sus necesidades educativas. Revista Qurriculum, 19, 173-188. Recuperado de https://goo.gl/pdHfeT
  • Guasch, D. & Hernández, J. (2011). Observatorio Universidad y Discapacidad. Principios de igualdad de oportunidades y Accesibilidad Universal en los Planes de Estudios de los títulos de Grado de las universidades españolas. Barcelona: Observatorio Universidad y Discapacidad.
  • Hadjikakou, K. & Hartas, D. (2008). Higher education provision for students with disabilities in Cyprus. Higher Education, 55(1), 103-119. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10734-007-9070-8
  • Hammersley, M. & Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.
  • Hartley, M. T. (2011). Examining the Relationships Between Resilience, Mental Health, and Academic Persistence in Undergraduate College Students. Journal of American College Health, 59(7), 596-604. doi: http://dx.doi.org/10.1080/07448481.2010.515632
  • Healey, M., Fuller, M., Bradley, A. & Hall, T. (2006). Listening to students: the experiences of disabled students of learning at university. En M. Adams & S. Brown (Eds.), Inclusive learning in higher education: improving provision for disabled students (pp. 32-43). London: Routledge Falmer.
  • Hopkins, L. (2011). The path of least resistance: a voice relational analysis of disabled students experiences of discrimination in English universities. International Journal of Inclusive Education, 15(7), 711-727. doi: http://dx.doi.org/10.1080/13603110903317684
  • Jacklin, A., Robinson, C., O’Meara, L., & Harris, A. (2007). Improving the experiences of disabled students in higher education. Recuperado de https://goo.gl/RHEjh2
  • Konur, O. (2002). Assessment of Disabled Students in Higher Education: Current public policy issues. Assessment & Evaluation in Higher Education, 27(2), 131-152. doi: http://dx.doi.org/10.1080/02602930220128715
  • Leyser, Y. & Greenberger, L. (2008). College students with disabilities in teacher education: faculty attitudes and practices. European Journal of Special Needs Education, 23(3), 237-251. doi: http://dx.doi.org/10.1080/08856250802130442
  • Moriña, A. (2017a). Inclusive education in higher education: challanges and opportunities. European Journal of Special Needs Education, 32(1), 3-17. doi: http://dx.doi.org/10.1080/08856257.2016.1254964
  • Moriña, A. (2017b). Investigar con Historias de Vida. Metodología biográfico-narrativa. Madrid: Narcea.
  • Moriña, A. (en prensa). Formación del profesorado para una educación inclusiva en la universidad. Madrid: Síntesis.
  • Moriña, A.; Cortés, Mª D. & Molina, V. (2015). What if we could imagine the ideal professor? Proposals for improvement by university students with disabilities. Teaching and Teacher Education, 52, 91-98. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2015.09.008
  • Moswela, E. & Mukhopadhyay, S. (2011). Asking for too much? The voices of students with disabilities in Botswana. Disability & Society, 26(3), 307-319. doi: http://dx.doi.org/10.1080/09687599.2011.560414
  • Mullins, L. & Preyde, M. (2013). The lived experience of students with an invisible disability at a Canadian university. Disability & Society, 28(2), 147-160. doi: http://dx.doi.org/10.1080/09687599.2012.752127
  • Murray, C., Lombardi, A. & Wren, C. T. (2011). The Effects of Disability-Focused Training on the Attitudes and Perceptions of University Staff. Remedial and Special Education, 32(4), 290-300. doi: http://dx.doi.org/10.1177/0741932510362188
  • Nielsen, J. A. (2001). Successful University Students with Learning Disabilities, Journal of College Student Psychotherapy, 15(4), 37-48. doi: http://dx.doi.org/10.1300/J035v15n04_05
  • Novo, I., Muñoz, J. M. & Calvo, C. (2011). Análisis de las actitudes de los jóvenes universitarios hacia la discapacidad: Un enfoque desde la teoría de la acción razonada. Relieve, 17(2), 5. Recuperado de https://goo.gl/KSZnRd
  • Opazo, H. (2011). Ética en investigación: desde los códigos de conducta hacia la formación den sentido ético. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(2), 62-78. Recuperado de https://goo.gl/1EtH7E
  • Pacheco, D. (2012). Nuevos alcances de la ética en investigación a partir de la ética de la liberación. Revista Reflexiones, 91(1), 117-125. Recuperado de https://goo.gl/yLMxiG
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. London: Sage Publications.
  • Prowse, S. (2009). Institutional construction of disabled students. Journal of Higher Education Policy and Management, 31(1), 89-96. doi: http://dx.doi.org/10.1080/13600800802559302
  • Pujadas, J. J. (2002). El método biográfico: El uso de las Historias de Vida en Ciencias Sociales. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Richaud, MªC. (2007). La ética en la investigación psicológica. Enfoques 19(1-2), 5-18. Recuperado de https://goo.gl/LKo7IC
  • Riddell, S., Tinklin, T. & Wilson, A. (2005). Disabled students in Higher Education. London: Routledge.
  • Rodríguez, A. & Álvarez, E., (2014). Estudiantes con discapacidad en la Universidad. Un estudio sobre su inclusión. Revista Complutense de Educación, 25(2), 457-479. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n2.41683
  • Ruiz Hidalgo, C. (2015). Tutorización de un alumno con síndrome de asperger: coordinación y evaluación de los estudios de Grado en Derecho. Revista de Educación y Derecho, 11, 1-17. Recuperado de https://goo.gl/ayzaNA
  • Salvador, F. (2003). Actitudes sociales ante la discapacidad. En R. Casado & A. Cifuentes (Eds.). El acceso al empleo y a la universidad de las personas con discapacidad. Barreras y alternativas (pp.19-34). Burgos: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Burgos.
  • Sandín, Mª P., Bazoco, J., Del Campo, J., Forés, A., Massot, I., Sacramento, R., & Sánchez, A. (2014). Resiliència, immigraciò i èxit escolar. Temps d´Educació, 46, 11-31. Recuperado de https://goo.gl/I7MlNM
  • Shaw, J. A. (2009). Chance happenings in life and psychotherapy. Psychiatry, 72(1), 1-12. doi: http://dx.doi.org/10.1521/psyc.2009.72.1.1
  • Sikes. P. (2006). On dodgy ground? Problematics and ethics in educational research. International Journal of Research and Method in Education, 29(1), 105-117. doi: http://dx.doi.org/10.1080/01406720500537502
  • Strauss, A.L. & Sales, A. (2010). Practice Brief. Bridging the gap betweem Disability studies and Disability services in higuer Education: A model center on Disability. Journal of Postsecundary Education and Disability, 23(1), 79-84. Recuperado de https://goo.gl/wT0atr
  • Stutchbury, K. & Fox, A. (2009). Ethics in educational research: introducing a methodological tool for effective ethical analysis. Cambridge Journal of Education, 39(4), 489-504. doi: http://dx.doi.org/10.1080/03057640903354396
  • Teachability (2002). A curriculum for disabled pupils. Glasgow: University of Strathclyde.
  • Thomas, L. (2016). Developing inclusive learning to improve the engagement, belonging, retention, and success of students from diverse groups. En M. Shah, A. Bennett & E. Southgate (Eds.), Widening higher education participation. A global perspective (pp. 135-159). Oxford: Elsevier.
  • Tinklin, T., Riddel, S. & Wilson, A. (2004). Policy and provision for disabled students in higher education in Scotland and England: the current state of play. Studies in Higher Education, 29(5), 637-657. doi: http://dx.doi.org/10.1080/0307507042000261599
  • Tinsley, B. & Beale, M. (2010). High hope and low regard: The resilience of adolescents´ Educational Expectations while developing in challenging political contexts. Research in Human Development, 7(3), 183-201. doi: http://dx.doi.org/10.1080/15427609.2010.505780
  • Vain, P.D. (2011). La , ICE, Revista Electia como naturalizacicia y Cambio en Educacios que se puedan obtener y que puedan dañar a los dempectos ciética en la investigación educativa y el riesgo del uso de la ciencia como naturalización de lo social. REICE, Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(2), 15-23. Recuperado de https://goo.gl/jRnntb
  • Vander Kloet, M. (2015). Accessibility in Teaching Assistant Training: A Critical Review of Programming from Ontario’s Teaching and Learning Centres. The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 6(2), 9. doi: http://dx.doi.org/10.5206/cjsotl-rcacea.2015.2.9
  • Vickerman, P. & Blundell, M. (2010). Hearing the voices of disabled students in higher education. Disability & Society, 25(1), 21-32. doi: http://dx.doi.org/10.1080/09687590903363290
  • Watchorn, V., Larkin, H., Ang, S. & Hitch, D. (2013). Strategies and effectiveness of teaching universal design in a cross faculty setting. Teaching in Higher Education, 18(5), 477-490. doi: http://dx.doi.org/10.1080/13562517.2012.752730
  • Wessel, R. D., Jones, D., Blancj, C. L. & Markle, L. (2015). Pre enrollment considerations of undergraduate wheelchair users and their postenrollment transitions. Journal of Postsecondary Education and Disability, 28(1), 57-71. Recuperado de https://goo.gl/Q3nHUf
  • Yssel, N., Pak, N. & Beilke, J. (2016). A Door Must Be Opened: Perceptions of Students with Disabilities in Higher Education. International Journal of Disability, Development and Education, 63(3), 384-394. doi: http://dx.doi.org/10.1080/1034912X.2015.1123232