Carlos Edmundo de Ory y su inclusión en el canon de los clásicos. Un amor (im)posible

  1. Milagrosa Parrado Collantes 1
  2. Manuel Francisco Romero Oliva 1
  1. 1 Universidad de Cádiz (España)
Zeitschrift:
Ogigia: Revista electrónica de estudios hispánicos

ISSN: 1887-3731

Datum der Publikation: 2017

Nummer: 22

Seiten: 5-27

Art: Artikel

DOI: 10.24197/OGIGIA.22.2017.5-27 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Ogigia: Revista electrónica de estudios hispánicos

Zusammenfassung

This paper is focused on studying the literary work of the Spanish writer Carlos Edmundo de Ory among the perspective of the literary canon through the point of view from the different critics who brought into this issue throughout points such as, the influences theory, the revisionism or it presence in time. Taking into account Carlos Edmundo de Ory's volume Diario (1944-2010) as a biographical framework, we land into the expression suprafluences (suprafluencias) created to describe the literary, artistic and thoughts influences set by the author. The results evince the need to settle this prolific writer straight to the canon of the classic authors.

Bibliographische Referenzen

  • BLOOM, H., El canon occidental, Barcelona, Anagrama, 2006.
  • JAUSS, H.R., “El lector como instancia de una nueva historia de la literatura”, en VVAA, Estética de la recepción (compilación de textos y bibliografía por José Antonio Mayoral), Madrid, Arco/libros – La Muralla, 2015.
  • POZUELO YVANCOS, J. M., “Canon e historiografía literaria”, Mil Seiscientos Dieciséis, Anuario 2006, volumen XI (2006), pp. 17 – 28.
  • MESADO GIMENO, J.R., “Miradas retrospectivas sobre el Postismo y la poesía de Carlos Edmundo de Ory”. Fórum de Recerca, 16 (2011), p. 398.
  • DE ORY, C.E., Diario (1944 – 2010), Servicio de publicaciones de la Diputación de Cádiz, Cádiz, 2010.
  • FORTUÑO LLORENS, S., Primera Generación poética de Postguerra. Estudio y antología, Madrid, Libertarias, 1992
  • GRANDE, F., “Carlos, Carlos...”, en Cuadernos hispanoamericanos, 245 (1970).
  • DE ORY, C.E., Diario (1944 – 2010), Cádiz, Servicio de publicaciones de la Diputación de Cádiz, 2010
  • CALVINO, I., ¿Por qué leer a los clásicos?, Barcelona, Tusquets, 1992.
  • MONTANER FRUTOS, A., “Factores empíricos en la conformación del canon literario”, en Studia Aurea, 5 (2011)
  • MONTANER FRUTOS, A., “Factores empíricos en la conformación del canon literario”, Studia Aurea, 5 (2011), p. 57.
  • FORTUÑO LLORENS, S., Poesía de la primera generación de posguerra, Madrid, Cátedra, 2008.
  • PONT, J., Espejo y laberinto. Estudios sobre literatura hispánica contemporánea, Lleida, Edicions de la Universitat de Lleida, 2012
  • DE ORY, C. E., Melos Melancolía, (prólogo de Pere Gimferrer y epílogo de Jaume Pont), Tarragona, Igitur / poesía, 2003
  • KEROUAC, J. En el camino, Anagrama, Madrid, 1989
  • PONT, J. Prólogo a Melos melancolía, Tarragona, Ígitur / poesía, 2003
  • S/A, “Hambre inútil”, ABC, 20 de abril de 1933, p. 39.
  • MESADO GIMENO, J.R., “Miradas retrospectivas sobre el Postismo y la poesía de Carlos Edmundo de Ory”. Fórum de Recerca, 16 (2011).