El perfil del profesorado en la Sociedad Redreflexiones sobre las competencia digital de los y las estudiantes en Educación de la Universidad de Cádiz

  1. Mónica López-Gil 1
  2. César Bernal Bravo 2
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  2. 2 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Journal:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Year of publication: 2019

Issue: 11

Pages: 83-100

Type: Article

More publications in: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Abstract

In the Network Society, the way that the knowledge is conceived, disseminated and builted requires rethinking of teacher training towards a more relational approach coherent with the complex sociocultural dynamism in which we live (Piscitelli, 2006). The current teaching staff presents new training demands coherent with the needs of a student living in and with the digital. The students of the Degrees in education face the double challenge of being citizens and digital trainers. This goes through the training and development of digital skills. This article presents a project for teaching innovation at the University of Cádiz. The University is the institution responsible to prepare about the new ways of teaching and learning. The project has two main objectives: knowing, analyzing and understanding the digital competences (e-competences) of the students of the Degrees in Infant Education and in Primary Education as future teachers and proposing methodological strategies to improve the profile of the future teacher about the demands of the digital society. The study is carried out through the analysis of the curriculum of the Degree in Primary Education and Degree in Infant Education and the files of the subjects that make up in relation to digital competence; questionnaire and application of a questionnaire addressed to the students of these Degrees. The results come to demystify the competencies of millennial students.

Bibliographic References

  • Area, M. (2010). ¿Por qué formar en competencias informacionales y digitales en la educación superior? En: Competencias informacionales y digitales en educación superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 7(2). UOC. Recuperado de http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n2-area/v7n2-area
  • Area Moreira, M. (2008). La innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales, Investigación en la Escuela, vol. 64, pp. 5-17.
  • Asociación para la investigación de Medios de Comunicación. (2017). 19º navegantes en la Red. Encuesta AIMC a usuarios de internet (19º). Disponible en http://www.aimc.es/otros-estudios-trabajos/navegantes-la-red/
  • Bauman, Z. (2006). Vida líquida. Madrid: Paidós.
  • Ben-Peretz, M. (2011). Teacher knowledge: What is it? How do we uncover it? What are its implications for schooling? Teaching and Teacher Education, 27, 3-9.
  • Bravo, C. B., y Fernández, A. R. (2009). Integración curricular de los medios digitales en la formación docente. EnJ. Pablo Pons (Coord.), Tecnología educativa: la formación del profesorado de la era de Internet(pp. 249-270). Archidona: Ediciones Aljibe.
  • Bermejo, J. A. Á., Bravo, C. B., Mateos, M. J. R., & Piera, J. R. (2012). Social networks in the higher education framework-understanding the University as an organization: Ininlumine, our study case. InHandbook of Research on Business Social Networking: Organizational, Managerial, and Technological Dimensions(pp. 805-824). IGI Global.
  • Bravo, C. B.,& Fernández, A. R. (2014). Strategies for Professional Development in Teaching Based on the Use of Digital Resources: Practical Cases.Education in a Changing Society,2, 107-116
  • Cabero, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Revista Tecnología, Ciencia y educación, 1, 19-27.
  • Cabero, J. (Ed.) (2000). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: Síntesis.
  • Facer, K. F. (2003). Screen Play. Children and Computing in the Home. London: RoutledgeFalmer.
  • Gallegos, A. (1997). La tecnología educativa en acción. Granada-Force.
  • Gewerc, A., Montero, L., Pernas, E. y Alonso, A. (2011). Competencia digital y planes de estudio universitarios. En busca del eslabón perdido. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 2 (8), 1430. Recuperado de http://rusc.uoc.edu/index.php/rusc/article/view/v8n2AutorAutorpernasalonso/v8n2AutorAutorpernasalonsoesp
  • Helsper, E. (2008). Digital Natives and Ostrich Tactics? The Possible Implications of Labelling Young People as Digital Experts. En Beyond Current Horizons (Futurelab). Recuperado de http://www.beyondcurrenthorizons.org.uk/digital-natives-and-ostrich-tactics-the-possibleimplications-of-labelling-young-people-as-digital-experts
  • Holloway, S. & Valentine, G. (2003). Cyberkids. Children in the information age. London: RoutledgeFalmer.
  • López-Gil, M. (2016). Apren-red: internet como dinamizador del aprendizaje. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 7(2), 142 – 154.
  • López-Gil, M. y Bernal, C. (2016). La cultura digital en la escuela pública. En La escuela pública: su importancia y su sentido, 85(30.1), pp. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/revistas/indice/impresa/194
  • Marqués Graells, P. (2013). Impacto de las TIC en educación: funciones y limitaciones, en 3ciencias, vol. 4, pp. 1-15.
  • Martínez, F. (1994): Investigación y nuevas tecnologías de la comunicación en la enseñanza: el futuro inmediato, Píxel-Bit, 2, 3-17.
  • OECD/CERI. (2009). Evidence and Policy Implications. Technology in Higher Education to 2030». En New Millenium Learners in Higher Education. http://www.nml-conference.be/wp-content/uploads/2009/09/nml-in-higher-education.pdf.
  • Piscitelli, A. (2006). Nativos e inmigrantes digitales: ¿Brecha generacional, brecha cognitiva, o las dos juntas y más aún? (COMIE, Ed.) Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 11, 28, 179-185.
  • Piscitelli, A. (2009). Nativos digitales: dieta cognitiva, inteligencia colectiva y arquitecturas de participación. Buenos Aires: Santillana.
  • Prensky, M. (2012). From Digital Natives to Digital Wisdom. Thousand Oaks, Calif.: Corwin.
  • Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Madrid, España, 1 de marzo de 2014.
  • Real Decreto 1440/1991, de 30 de agosto, por el que se establece el título universitario, oficial de Maestro, en sus diversas especialidades y las directrices generales propias de los planes de estudios conducentes a su obtención. Madrid, España, 11 de octubre de 1991.
  • Rowlands, I., Nicholas, D., Williams, P., Huntington, P. & Fieldhouse, M. (2008). The Google Generation: The Information Behaviour of the Researcher of the Future. Recuperado de http://www.emeraldinsight.com/insight/viewpdf.jsp?contenttype=article&filename=html/output/published/ emeraldfulltextarticle/pdf/2760600401.pdf.
  • Salinas, J., de Benito, B. y Lizana, A. (2014). Competencias docentes para los nuevos escenarios de aprendizaje, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 28, 1, 145- 163.
  • Sancho Gil, J. M. S., Paniagua, A. B., Cano, C. A., y Valero, J. A. S. (2015). Formación del profesorado en Tecnología Educativa: de cómo las realidades generan los mitos/The formation of teachers in Educational Technology: how realities generate myths. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 14(1), 17-30. https://doi.org/10.17398/1695-288X.14.1.17
  • Siemens, G. (2004). A learning theory for the digital age [en línea]. Disponible en http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm
  • Tardiff, M. (2013). El oficio docente en la actualidad. Perspectivas internacionales y desafíos a futuro. En M. Poggi (Coord.). Políticas docentes: formación, trabajo y desarrollo profesional. (pp. 19-44). Buenos Aires: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación IIPE Unesco.
  • Toffler, A. (1979). La tercera ola. EEUU: Plaza & Janes.
  • UNESCO (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. París: Unesco. Recuperado de http://cst.unescoIci.org/sites/projects/cst/default.aspx
  • UNESCO (2008). Normas UNESCO sobre competencias en TIC para docentes.
  • Universidad de Cádiz. (2013). Memoria del Grado En Educación Primaria por la Universidad de Cádiz (2). Recuperado de http://www.uca.es/recursosgen/doc/Centros/ciencias_educacion/grado_primaria/368495804_722014142951.pdfhttp:/www.uca.es/recursosgen/doc/Centros/ciencias_educacion/grado_primaria/368495804_722014142951.pdf