Percepción de los estudiantes sobre el valor de la tecnología emergente 3D y la creatividad para su futuro profesional en Educación Infantil

  1. Noemí Serrano Díaz 1
  2. Estíbaliz Aragón Mendizábal 1
  3. Yésica del Aguila Ríos 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Aldizkaria:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Argitalpen urtea: 2018

Alea: 70

Zenbakia: 4

Orrialdeak: 137-152

Mota: Artikulua

DOI: 10.13042/BORDON.2018.62819 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Bordón: Revista de pedagogía

Laburpena

INTRODUCTION. Learning based on experiences developing professional skills is fundamental in teacher training, particularly in Early Childhood Education. This study reveals the perception of teachers in their initial training on the use of 3D technology and the development of creativity. This work is the result of the training actions undertaken by the Dream Makers Project. It is an international Key Action 2 project of Cooperation for Innovation and Exchange of Good Practi-ces. Dream Makers is a research-action project based on three basic elements: multiple intelligen-ces, creativity and 3D emerging technology. METHOD. The participants were 101 students (N=101) who were given three Likert tipe scales to assess the degree of satisfaction and percep-tion of different aspects of their training. The variables studied were motivation, relevance, clari-ty and realism/practicality of the contents of the learning programmme. RESULTS. The results obtained showed a high interest in 3D emerging technology. 96% of the participants perceived the contents of the programme as highly relevant to their professional future. 85.5% found the topic very real and practical. The motivation most selected by the participants was to acquire new skills, with 74% of the students who chose this option. DISCUSSION. The results predict highly positive expectations for the use and implementation of 3D technology in Early Childhood Edu-cation classrooms in the not too distant future.

Finantzaketari buruzko informazioa

Este trabajo ha sido financiado por el proyecto Dream Makers Key Action 2, de la Unión Europea, bajo el auspicio del programa Erasmus con código número 2016-I-PT01-KA201-023005

Finantzatzaile

  • Unión Europea
    • 2016-I-PT01-KA201-023005

Erreferentzia bibliografikoak

  • Adell, J., Castañeda, L., Hernández, J., Pennesi, M., Sobrino, D. y Vázquez, A. et al. (2012). Tendencias emergentes en Educación con TIC. Barcelona: Espiral.
  • Aragón, E., Aguilar, M., Navarro, J. I. y Howell, R. (2017). Improving number sense in kindergarten children with low achievement in mathematics. Anales de Psicología, 33, 311-318.
  • Bermejo, R., Hernández, D., Ferrando, M., Soto, G., Sainz, M. y Prieto, M. (2010). Creatividad, inteligencia sintética y alta habilidad. REIFOP, 13(1), 97-109.
  • Borthwick, G. (1982). Hacia una Educación Creativa. Madrid: Editorial Fundamentos.
  • Bueno, C., Ubieto-Artur, M. I. y Abadía, A. R. (2017). Opinión del estudiantado de la Universidad de Zaragoza sobre las competencias docentes del profesorado universitario. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 18(1).
  • Canessa, E., Fonda, C. y Zennaro, M. (2013). Low-cost 3D Printing for Science, Education & Sustainable Development. Trieste, Italia: ICTP.
  • Caño, A., Cruz, M. P. y Solano, L. (2007). Diseño, ingeniería, fabricación y ejecución asistidos por ordenador en la construcción: evolución y desafíos a futuro. Informes de la Construcción, 59(505). http://dx.doi.org/10.3989/ic.2007.v59.i505.500
  • Carreras, R., Navarro J. I. y Martín-Bravo, C. (2018). El juego como valor educativo. En Aprendizaje escolar desde la psicología (pp. 133-156). Madrid: Ediciones Pirámide.
  • Chau, K. T., Samsudin, Z. y Yahaya, W. A. J. W. (2018). Graspable Multimedia: A Study of the Effect of a Multimedia System Embodied with Physical Artefacts on Working Memory Capacity of Preschoolers. TOJET, 17(1).
  • Coll, C. (ed.). (2008). Psicología de la educación virtual: aprender y enseñar con las tecnologías de la información y la comunicación. Madrid: Ediciones Morata.
  • Dacey, J. (1989). Fundamentals of Creative Thinking. Lexington, Mass: Lexington Books.
  • De la Torre, S. (2006). Sentipensar la creatividad. Una mirada transdisciplinar. Revista Reacre@rte, 6, 1-16.
  • De la Torre Cantero, J., Saorín, J. L., Carbonell, C., del Castillo Cossío, M. y Contero, M. (2012). Modelado 3D como herramienta educacional para el desarrollo de competencias de los nuevos grados de Bellas Artes. Arte, Individuo y Sociedad, 24(2), 179-193. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARIS.2012.v24.n2.39025
  • Diniz, A., Pocinho, M. D. y Almeida, L. S. (2011). Cognitive abilities, sociocultural background and academic achievement. Psicothema, 23(4), 695-700.
  • Dino, R. (2015). Crossing boundaries: toward integrating creativity, innovation, and entrepreneurship research through practice. Psychology of aesthetics, creativity, and the arts, 9(2), 139-146. doi:10.1037/aca0000015
  • Espriú, R. M. (2005). El niño y la creatividad. México: Editorial Trillas Eduforma.
  • Farrington, C. A., Roderick, M., Allensworth, E., Nagaoka, J., Keyes, T. S., Johnson, D. W. y Beechum, N. O. (2012). Teaching Adolescents to Become Learners: The Role of Noncognitive Factors in Shaping School Performance. A Critical Literature Review. Consortium on Chicago School Research. 1313 East 60th Street, Chicago, IL 60637.
  • Faure, E. (1972). Aprender a Ser. Madrid: Alianza Universitaria-Unesco.
  • Franco, C. (2004). Aplicación de un programa psicoeducativo para fomentar la creatividad en la etapa de educación infantil. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 10, 1-19.
  • Gervilla, A. y Madrid, R. (2003). Creatividad aplicada. Una apuesta de futuro. Madrid: Editorial Dykinson.
  • Gliem, J. y Gliem, R. (2003). Calculating, Interpreting, and Reporting Cronbach’s Alpha Reliability Coefficient for Likert-Type Scales. In 2003 Midwest Research to Practice Conference in Adult, Continuing and Community Education. Columbus, OH.
  • Hernández, Ó. S., Méndez, F. X. y Garber, J. (2015). Producción Divergente Explicativa: La relación entre resiliencia y creatividad. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 13(37), 551-568.
  • Hough, L. (2014, 14 enero). Brennan by Design. Harvard Ed. Magazine, 2014 (Winter). Recuperado de https://www.gse.hadvard.edu/news/ed/14/01/brennan-design
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V. y Freeman, A. (2015). NMC Horizon Report: Edición Educación Superior 2015. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A. y Ludgate, H. (2013). NMC Horizon Report: Edición sobre Educación Superior 2013.
  • National Association for the Education of Young Children & Fred Rogers Center for Early Learning and Children’s Media at Saint Vincent College (2012). Key messages of the NAEYC/Fred Rogers Center position statement on technology and interactive Media in Early Childhood Programs. Retrieved from http://www.naeyc.org/files/naeyc/file/positions/PS_technology_WEB2.pdf.
  • Olivares, M. M. (2002). Reflexiones en torno al currículo y la creatividad infantil. Revista de las Sedes Regionales, 3, 93-103.
  • Parette, J. H. y Blum, C. (2014). Using flexible participation in technology-supported, universally designed preschool activities. Teaching Exceptional Children, 46(3), 60-67.
  • Pastor, B. (2011). Icosistemas: entornos para innovar e imaginar ciudades creativas. Revista de Creatividad y Sociedad, 17, 1-9.
  • Peñaherrera León, M. y Cobos Alvarado, F. (2012). La creatividad y el emprendimiento en tiempos de crisis. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(2).
  • Prado, D. (1998). 10 activadores creativos. Santiago de Compostela: Servicio de publicaciones e intercambio científico.
  • Rodríguez, E., Ezquerro, A., Llamas, F. y López, V. (2016). Relación entre creatividad e inteligencias múltiples en una muestra de estudiantes de Educación Secundaria. Revista Científica sobre la Imaginación, 1, 7-11.
  • Rodrigo, I., Rodrigo, L. y Martín, M. I. (2013). Enseñanza y aprendizaje de la creatividad en la educación formal. Revista de Creatividad y Sociedad, 21, 1-28.
  • Saorin, J. L., De la Torre Cantero, J., Díaz, D. M., Meier, C. y Trujillo, D. R. (2015). Blokify: Juego de modelado e impresión 3D en tableta digital para el aprendizaje de vistas normalizadas y perspectiva. Digital Education Review, 27, 105-121.
  • Sharkins, K. A., Newton, A. B., Albaiz, N. E. A. y Ernest, J. M. (2016). Preschool children’s exposure to media, technology, and screen time: Perspectives of caregivers from three early childcare settings. Early Childhood Education Journal, 44(5), 437-444.
  • Skinner, S. M. (2007). An approach to creative learning in the early years. In creative activities for the early years (pp. 5-20). London: Sage Publications Ltd.
  • Soto, G., Ferrando, M., Sainz, M., Prieto, L. y Almeida, L. (2015). Creatividad y sus dimensiones: ¿De qué hablamos y qué evaluamos? Universitas Psychologica, 14(3), doi:10.11144/Javeriana.upsy14-3.cydh
  • Szulzyk-Cieplak, J., Duda, A. y Sidor, B. (2014). 3D Printers – New possibilities in education. Advances in Science and Technology, 8(24), 96-101.
  • Zabalza, M. A. y Zabalza, M. A. (2011). La formación del profesorado de Educación Infantil. Tribuna Abierta, CEE Participación Educativa, pp. 103-113.
  • Zorraquino, E. A. y Alejandre, J. G. (2009). El placer de usar las TIC en el aula de Infantil. Participación educativa, 12, 110-119.