New forms of social interactionvirtual communication and health

  1. Guil-Bozal, Rocío
  2. González-Fernandez, Silvia
  3. Mestre, José M.
  4. Zayas-García, Antonio
  5. Guerrero-Rodríguez, Cristina
  6. Olarte-Márquez, Paloma Gil
Zeitschrift:
Duazary: Revista internacional de Ciencias de la Salud

ISSN: 2389-783X 1794-5992

Datum der Publikation: 2018

Titel der Ausgabe: (septiembre - diciembre)

Ausgabe: 15

Nummer: 3

Seiten: 263-272

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Duazary: Revista internacional de Ciencias de la Salud

Zusammenfassung

It is examined if the relationship empirically demonstrated between health and face-to-face social interactions is confirmed when it is virtual. The objective is to know if the perception of psychological well-being and receiving social support would explain the frequency of participation in virtual social networks (VSN). An ex-post-facto design was applied to a sample of 510 university Internet users (age, M = 22.89, SD = 5.67, 78.9% women). The level of psychological well-being (Spanish adaptation of the Ryff Psychological Well-Being Scale), social support (Family Social Support and Friends questionnaire - AFA) and the frequency of use of VSN are evaluated. To determine the relationships between the variables, correlation and hierarchical regression analyzes were carried out. The relative contribution of the perception of psychological well-being and of obtaining social support in the frequency of VSN use is confirmed, controlling the influences of age and gender. Specifically, the perception of having less ability to dominate the social environment and to obtain social support for friendships through VSN explains and allows predicting the increase in the frequency of use of such networks.

Bibliographische Referenzen

  • Purita G. Análisis de las Tendencias de uso y participación en las redes sociales a nivel Mundial en España. Barcelona: Online Business School; 2015.
  • Nie NH, Hillygus DS, Erbring L. Internet use, interpersonal relations, and sociability: A Time Diary Study. The Internet in everyday life. En Wellman B, Haythornthwaite C. Internet in Everyday Life. Oxford, England: Blackwell; 2002. p. 215-243.
  • Fernández R. Redes sociales, apoyo social y salud. Revista de recerca i investigación en antropología. 2005; (3): 1-14.
  • Taylor SE. Social support: A review. En Friedman HS, editor The Oxford handbook of health psychology. New York: Oxford University Press; 2011. p. 189–214.
  • Nettleton S, Burrows R, O'Malley L. The mundane realities of the everyday lay use of the internet for health, and their consequences for media convergence. Sociology of health & illness. 2005; 27(7): 972-992.
  • Mei S, Yau YH, Chai J, Guo J, Potenza MN. Problematic Internet use, well-being, self-esteem and self-control: Data from a high-school survey in China. Addictive Behaviors. 2016; 61: 74-79.
  • Madariaga C, Lozano JE. El apoyo social en estudiantes universitarios y su relación con las comunicaciones cara a cara y las comunicaciones mediadas por las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Psicogente. 2016; 19 (35): 47-62.
  • Haythornthwaite C. Social networks and Internet connectivity effects. Information, Communication and Society. 2005; 8 (2):125-147.
  • Fuente A, Herrero J, Gracia E. Internet y apoyo social: sociabilidad online y ajuste psicosocial en la sociedad de la información. Acción Psicológica. 2010; 7 (1): 9-15.
  • Liff S, Steward F, Watts P. Nuevos espacios públicos para el acceso a Internet: redes para el aprendizaje basado en la práctica y la inclusión social. En Woolgar S, editor ¿Sociedad virtual? Tecnología, cibérbole, realidad. Barcelona: Ediuoc; 2005. p. 78-98.
  • Bueno JR. La enfermedad como exclusión social. En Yubero S, Larrañaga E, Morales JF. Exclusión: nuevas formas y nuevos contextos. Cuenca: Publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha; 2009. p. 63-86.
  • Kosinski M, Stillwell D, Graepel T. Private traits and attributes are predictable from digital records of human behavior. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2013; 110 (15): 5802-5.
  • Kennedy T, Wellman B. El hogar en Red. Revista hispana para el análisis de redes sociales. 2008; 15 (1): 2-15.
  • Engelberg E, Sjöberg L. Internet Use, Social Skills, and Adjustment. Cyberpsychology & Behaviour. 2004; 7 (1): 41-7.
  • Çikrikci Ö. The effect of internet use on well-being. Comput. Hum. Behav. 2016; 65: 560-6.
  • Attrill A, Fullwoog C, editores. Applied Cyberpsychology. Practical Applications of Cyberpsychological Theory and Research. London: Palgrave Macmillan; 2016.
  • Small G, Vorgan G. El cerebro digital. Cómo las nuevas tecnologías están cambiando nuestra mente. Barcelona: Ediciones Urano; 2008.
  • Forest AL, Wood JV. When social networking is not working: individuals with low self-esteem recognize but do dot reap the benefits of self-disclosure on Facebook. Psychol Sci. 2012; 23 (3): 295-302.
  • Kross E, Verduyn P, Demiralp E, Park J, Lee D, Lin N, et al. Facebook use predicts declines in subjective wellbeing in young adults. PLOS One. 2013; 8 (8): 1-6.
  • Díaz D, Rodríguez-Carvajal R, Blanco A, Moreno-Jiménez B, Gallardo I, Valle C, et al. Adaptación española de las escalas de bienestar psicológico de Ryff. Psicothema. 2006; 18 (3): 572-7.
  • González MT, Landero R. Apoyo social familia y amigos, AFA. Documento interno del Cuerpo Académico Psicología Social y de la Salud. Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Nuevo León; 2008.
  • Hampton K, Goulet LS, Rainie L, Purcell K. Social networking sites and our lives. Washington DC: Pew Internet & American Life Project; 2011.
  • Roys-Romero, NR. Competencias docentes: Desde una perspectiva etnoeducativa y tecnológica. Praxis. 2016; 12: 78-89.
  • Saza-Garzón ID. Estrategias didácticas en tecnologías web para ambientes virtuales de aprendizaje. Praxis. 2016; 12: 103-10.
  • Bolaño-García M. Funciones de las herramientas multimedia interactivas para la enseñanza en educación preescolar. Praxis. 2017; 13 (1): 17-24.