Aplicación de la metodología Delphi a la identificación de factores de éxito en el emprendimiento

  1. Martínez García, Inmaculada 1
  2. Padilla Carmona, Mª. Teresa 1
  3. Suárez Ortega, Magdalena 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Revue:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Année de publication: 2019

Volumen: 37

Número: 1

Pages: 129-146

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.37.1.320911 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

D'autres publications dans: Revista de investigación educativa, RIE

Résumé

This research aims to identify the factors and skills associated with success in the development of an entrepeneurial project based on the opinions of entrepreneurs with experience in carrying out a business project. Delphi method has been implemented throught four phases with 15 participants from different labor sectors. For data collection, in line with Delphi method, a questionnaire has been designed taking into account participants’ answers along the reiterative process. Information has been collected on three basic aspects: factors that promote success in the initial project, skills related to it and strategies to be followed bypotential entrepeneurs. The results show that the factors, competences and recommendations related to personal characteristics are more linked to the success of the project than those related to knowledge about the topic or professional skills. The motivation to start a project, dedication, enthusiasm, time and effort are perceived as the most relevant factors to the success of the entrepreneur project.

Information sur le financement

La propuesta es resultado del proyecto titulado Diseño de la Carrera y Gestión del Talento Emprendedor (EDU2013-45704-P). Plan Estatal 2013-2016 Excelencia. Proyectos I+D. Ministerio de Economía y Competitividad. Correspondencia: Inmaculada Martínez García, inmamartinez@us.es, Departamento Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Sevilla (España).

Financeurs

Références bibliographiques

  • Alemany, L., Álvarez, C., Planellas, M., & Urbano, D. (2011). Libro blanco de la cultura emprendedora en España. Barcelona: Fundación Príncipe de Girona/ESADE.
  • Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., & Van den Brande, G. (2016). EntreComp: The Entrepreneur-ship Competence Framework. Luxembourg: Publication Office of the European Union. http://dx.doi.org/10.2791/593884
  • Cabero, J., & Infante, A. (2014). Empleo del método Delphi y su empleo en la investigación en comunicación y educación. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48, 1-16. http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2014.48.187
  • Cárdenas, A. R., & Montoro, E. (2017). Evaluación de un proyecto de educación emprendedora en la ESO. La visión del alumnado. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 563-581. http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.2.273221
  • Davidsson, P., Delmar, F., & Wiklund, J. (2006). Entrepreneurship and the growth of firms.Cheltelham: Elgar.
  • Davidsson, P. (2015). Entrepreneurial opportunities and the entrepreneurship nexus: A reconceptualization. Journal of Business Venturing, 30(5), 674–695. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2015.01.002
  • Dalkey, N., & Helmer, O. (1962). An experimental application of the Delphi method to the use of experts. California: The RAND Corporation. https://doi.org/10.1287/mnsc.9.3.458
  • Devece, C., Peris-Ortiz, M., & Rueda-Armengot, C. (2016). Entrepreneurship during economic crisis: success factors and paths to failure. Journal of Business Research, 69(11), 5366-5360. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.04.139
  • Global Entrepreneurship Monitor (2017). Global Report 2016/2017. http://www.gemconsortium.org/report/49812
  • Landeta, J. (2002). El método Delphi: una técnica de previsión para la incertidumbre. Barcelona: Ariel.
  • Leiva, J. (2013). ¿Quién crea MIPYMES en Costa Rica? Tec Empresarial, 7(2), 9-17. http://dx.doi.org/10.18845/te.v7i2.1509
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, núm. 295, de 10 de diciembre de 2013, pp. 97858-97921. http://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf
  • López Gómez, E. (2018). El método Delphi en la investigación actual en educación: una revista teórica y metodológica. Educación XXI, 21(1), 17-40. https://dx.doi.org/10.5944/educXX1.15536
  • Messina, M., & Hochsztain, E. (2015). Factores de éxito de emprendimiento: un estudio exploratorio con base en técnicas de Data Mining. Tec Empresarial, 9(1), 31-40. http://dx.doi.org/10.18845/te.v9i1.2206
  • Ministerio de Economía, Industria y Competitividad (2017). Cifras PyME. Datos Noviembre 2017: informe español. Madrid: Secretaría general de industria de y la pequeña y mediana empresa. http://www.ipyme.org/Publicaciones/ Cifras_PYME_noviembre2017.pdf
  • Partida, A., Carrera, M. M., & Villarreal, L. A. (2012). Análisis de las motivaciones, factores de éxito y obstáculos al espíritu empresarial: estudio comparativo entre México, EEUU y Turquía. Innovaciones de Negocios 9(18), 207-231.
  • Pellicer, C. (2014). El emprendedor, ¿nace o se hace? Cómo educar el talento emprendedor. Padres y maestros, 355, 6-10.
  • Porras, J. A., Oliveras, G., & Vigier, H. P. (2013). Probabilidades de éxito para la creación de empresas: implicaciones sobre la educación emprendedora. Revista FIR, FAEDPYME International Review, 2(4), 42-48.
  • Red GEM España Observatorio del Emprendimiento (2017). Global entrepreneurship monitor. Informe España, 2016. Santander: Editorial de la Universidad de Cantabria http://www.gem-spain.com/wp-content/uploads/2015/03/Informe- GEM2016.pdf
  • Reguant-Álvarez, M., & Torrado-Fonseca, M. (2016). El método Delphi. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 9(1), 87-102. https://doi.org/10.1344/reire2016.9.1916
  • Sastre, R. (2013). La motivación emprendedora y los factores que contribuyen con el éxito del emprendimiento. Revista Ciencias Administrativas. FCE. UNLP, 1(1), 1-10.
  • Van Hemmen, S., Urbano, D., & Álvarez, C. (2013). Charismatic leadership and entrepreneurial activity: an empirical analysis. Innovar, 23(50), 53-66.
  • Vargas, M. (2010). Emprendimiento y liderazgo. Revista Académica e Institucional, 87, 65-72.
  • Wang, Y. L., Ellinger, A. D., & Jim Wu, Y. C. (2013). Entrepreneurial opportunity recognition: An empirical study of R&D personnel. Management Decision, 51(2), 248–266. https://dx.doi.org/10.1108/00251741311301803