La consolidación del hábito lector en un mundo globalizadoLa mediación familiar y docente

  1. Valdés Zamudio, Ignacio 1
  2. Mariscal Vega, Sara 2
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  2. 2 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

ISSN: 1137-8778 2341-4847

Year of publication: 2018

Volume: 20

Issue: 2

Pages: 95-115

Type: Article

DOI: 10.17561/AE.V20I2.6 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

Abstract

The lack of reading habit in Spanish society is often mentioned. This work focuses on the causes why, despite the technological tools available, the taste for reading has not taken root as deeply as in other countries around us. In order to offer possible answers and even some proposals, a quantitative study has been carried out with adolescent students from a rural setting in La Mancha. The purpose of the study is to determine the existing correlations among the different beliefs and attitudes about the reading phenomenon in order to understand the current situation and undertake measures to achieve our goal: the consolidation of the reading habit as a basis for the development of a democratic and critical society in the context of a globalized world.

Bibliographic References

  • Cruz, M. (2013). Lectura literaria en secundaria: la mediación de los docentes en la concreción de los repertorios lectores (tesis doctoral). Universitat de Barcelona, España.
  • Delgado, J.I. (2016). Educación democrática y multiculturalidad. Un aporte a la accesibilidad cognitiva desde la Filosofía del Derecho. In Ocampo, A. (coord.). Educación lectora, fácil lectura y nuevas identidades educativas, Desafíos y posibilidades desde la inclusión y la interculturalidad. Santiago de Chile: Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva CELEI.
  • Figueroa, M. Pitriqueo, P. & Zúñiga, S. (2016). Lectura digital en los jóvenes. Revista Educación y Tecnología, año 05, nº 08, vol. 2, 41-49.
  • Granado, A., Puig, M. & Romero, C. (marzo de 2011). Los hábitos lectores de los futuros maestros y maestras y el fomento de la lectura en la escuela. In I Congreso Internacional Virtual de Educación Lectora.
  • Granado, C. & Puig, M. (2014). ¿Qué leen los futuros maestros y maestras? Un estudio del docente como sujeto lector a través de los títulos de libros que evocan. Ocnos, 11, 93-112.
  • Gullón, G. (2016). La lectura literaria ante el desafío digital. Actio Nova: Revista de Teoría de la literatura y literatura comparada, nº0, 121-143.
  • Lévy, P. (1998). Sobre la cibercultura. Revista de Occidente, vol. 206, 13-31.
  • Luna, A.M., García, L.R., Vázquez, K.J. & Mancilla, R.E. (2017). Estrategias de selección y uso de materiales de lectores para promover la lectura en educación Secundaria. Revista de Ensayos Pedagógicos, vol. XII, nº2, 73-92.
  • Marín-Casanova, J.A. (2016). La innovación epistémica reticular: De la transferencia del conocimiento al conocimiento transferido. Opción, año 32, nº 80, 112-140.
  • Millán, J.A. (coord..). (2016). La lectura en España. Informe 2017. Madrid (España): Federación de Gremios de Editores de España.
  • Peña, M. (2010). Entrevista con Roger Chartier. Las revoluciones del libro y la lectura: del códice al hipertexto. Álabe. Revista de la Red de Universidades lectoras, nº1, 2-7.
  • Pereira, C.M. (2015). Caracterización del rendimiento lector del alumnado del primer ciclo de educación básica y los hábitos lectores de las familias (tesis doctoral). Universidad de Extremadura, España.
  • Romero, L. (2014). Lectura tradicional versus lectura digital. Correspondencia y análisis, nº 4, 63-75.
  • Trujillo, F. (2016). El sistema educativo. In Millán, J.A. (coord.), La lectura en España. Informe 2017. (pp.97-112). Madrid: Gremio nacional de Editores.