Singularidades en ventaUso de valores culturales y construcción de la distintividad en los casos de jamón ibérico en España y de la carne de la Pampa en Brasil

  1. Santiago Amaya-Corchuelo 1
  2. José Marcos Froehlich 2
  3. Encarnación Aguilar Criado 3
  1. 1 Universidad de Cádiz
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    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  2. 2 Universidade Federal de Santa Maria (Brasil)
  3. 3 Universidad de Sevilla
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    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Revista:
Ager: Revista de estudios sobre despoblación y desarrollo rural = Journal of depopulation and rural development studies

ISSN: 1578-7168

Any de publicació: 2019

Número: 26

Pàgines: 35-66

Tipus: Article

DOI: 10.4422/AGER.2018.10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Ager: Revista de estudios sobre despoblación y desarrollo rural = Journal of depopulation and rural development studies

Resum

The objective of this paper is to analyze how cultural capital is used to singularize food production by means of labels of territorial quality. Our theoretical framework is based on the fact that these processes constitute a phenomenon belonging to the “new rurality”, even in two different sociological contexts such as those of Europe and Latin America. The analysis of these brands today is carried out through two study cases, Iberian ham in Spain and meat from the Pampa in Brazil. First, we show that in the case of the Geographical Indications (GIs) the fact of having a food quality label does not mean that these products display any additional singularity in relation to similar productions of their same territorial area. Second, we point out the coexistence of these quality labels with other, less formalized systems. Each type of system operates in a different context: while in global markets quality certifications guarantee the uniqueness and social meanings associated with these products, at the local level product quality guarantee comes from components of an economy of proximity such as local knowledge of the production process and the proximity between producers and consumers.

Informació de finançament

Esta investigación es el resultado del proyecto PRONEM FAPERGS (UFSM-UFP el Processo nº 11/2044-2) Programa Hispano-Brasileiro de Cooperação Interuniversitária (Programa CAPES-DGU/PHB2008-0043PC): “As indicações geográficas como estratégia de desenvolvimento territorial: a experiência espanhola e brasileira”; Grupo de Pesquisa CNPq Indicações Geográficas e Desenvolvimento Territorial; y del proyecto “La producción de calidad: nuevas estrategias rurales para nuevos consumidores” Ministerio de Economía y Competitividad I+D (CSO2010-22074-C03-01) y Fondos Feder. Grupo de Investigación TECUDE. P.A.I. SEJ-418. También se inscribe en el proyecto I+D (CSO2013-42468-P) del Ministerio de Economía y Competitividad “Las marcas de calidad en el mundo rural: nuevos retos para productores y consumidores”.

Finançadors

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