Estrategia de marca, influencers y nuevos públicos en la comunicación de moda y lujoTendencia Gucci en Instagram

  1. Pérez-Curiel, Concha 1
  2. Sanz-Marcos, Paloma 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Zeitschrift:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Datum der Publikation: 2019

Titel der Ausgabe: La Investigación en Moda: Nuevos Formatos de Comunicación y Consumo

Nummer: 24

Seiten: 1-24

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Prisma Social: revista de investigación social

Zusammenfassung

Identified by the immediacy and the demand, the millennial public notices a scenario in the social networks carried out by the influencers, new opinion leaders capable of conditioning the image of the fashion and luxury brands. Based on the case study of Gucci, international fashion firm, recognized in 2017 for the success of its digital influence strategy (Kering Financial Document, 2017), the main objective of the research is to know which communication and marketing model have been developed by the brand to achieve its maximum visibility and benefit in the outlets. Based on a comparative methodology of quantitative and qualitative content analysis of triple focus (brand-strategy-consumer) and on a sample of 4672 publications on Instagram, the network activity, the interaction with users and the type of actions are measured to define Gucci's new communication model. The results confirm the initial hypothesis of the study that considers the application of an online strategic plan, the renewal of the corporate image and the criterion of younger audiences as differential values of success and popularity of fashion brands.

Bibliographische Referenzen

  • Aaker, D. (1996). Building Strong Brands. U.S.: Jossey-Bass Inc.
  • Aguilera, J; Baños, M & Ramírez, F.J. (2016). Los mensajes híbridos en el marketing posmoderno: una propuesta de taxonomía. Icono 14, 14(2), 6-57. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.890
  • Alonso, M. (2015). Las redes sociales como canal de comunicación de las marcas de moda españolas. El caso de Zara, Mango y El Corte Inglés. Index. comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 15(1), 77-105.
  • Augure (2015). Estatus y prácticas de las relaciones con influencers. Recuperado de: https://ipmark.com/wp-content/uploads/2015/06/Informe-de-las-relaciones-con-Influencers-2015-Augure.pdf
  • Bolton, R. N; Parasuraman, A; Hoefnagels, A; Migchels, N; Kabadayi. S; Gruber, T. & Solnet, D. (2013). Understanding generation Y and their use of social media: A review and research agenda. Journal of Service Management, 24(3), 245-267.
  • Bordas, J. (2015). Técnicas de investigación social aplicadas al análisis de los problemas sociales. Madrid: Universidad Nacional a Distancia (UNED).
  • Caerols, R. Tapia, A. y Carretero, A. (2013). Instagram, la imagen como soporte de discurso comunicativo participado. Revista de Comunicación Vivat Academia, 124, 68-78.
  • http://dx.doi.org/10.15178/va.2013.124.68-78
  • Capriotti, P. (2007). Planificación Estratégica de la Imagen Corporativa. Ariel. Málaga.
  • Castelló-Martínez, A. & del Pino, C. (2015). La comunicación publicitaria con influencers. Redmarka: revista académica de marketing aplicado, (14), 21-50.
  • Clavijo- Ferreira, L., Pérez Curiel, C., Luque Ortiz, S., & Pedroni, M. (2017). Social Media y Comunicación Corporativa: Nuevo reto en las empresas de Moda. Del verbo al bit, 2029-2059.
  • Cuesta, F. & Alonso, M. A. (2010). Marketing Directo 2.0: cómo vender más en un entorno digital [Direct Marketing 2.0: How to sell more in a digital environment]. Barcelona: Grupo Planeta (GBS).
  • Delgado, M. (2009). Hordas espectadoras. Fans, hooligans y otras formas de audiencia en turba. En: Duarte, I & Bernat, R (eds.). Querido Público. El espectador ante la participación: jugadores, usuarios, prosumers y fans. 103-115. Murcia: Cendeac.
  • Díaz, L. (2017). Soy marca: quiero trabajar con influencers. Barcelona: Profit.
  • Del Olmo, J. L. & Fondevila Gascón, J. F. (2014). Marketing digital en
  • la moda. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.
  • Del Pino, C; Galán, E; Castelló, A & Ramos, I. (2014): Twitter como canal de comunicación corporativa y publicitaria, Communication & Society,, 21-54.
  • Del Pino, C & Castelló, A. (2015). La comunicación publicitaria se pone de moda: branded content y fashion films. Revista Mediterránea de Comunicación, 6(1), 105-128. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2015.6.1.07
  • Domingo, G. (2013). Las marcas de moda en un contexto digital: retos y oportunidades. En: I Congreso Internacional de Comunicación y Sociedad Digital (Logroño)
  • Espada, N. (22 de enero de 2013). Segmentación del mercado de la moda y sus sistemas de información. Modaes. [Mensaje en un blog]. Recuperado de: https://www.modaes.es/blogs/elaltavoz/segmentacion-del-mercado-de-la moda-y-sus-sistemas-de-informacion.html
  • Estudio Anual de Redes Sociales (IAB Spain) (2018). Estudio Anual Redes Sociales 2017: Versión Abierta. Recuperado de: https://iabspain.es/wp-content/uploads/estudio-redes-sociales-2018_vreducida.pdf
  • Fernández Gómez, J. D. (2013). Principios de estrategia publicitaria y gestión de marcas. Nuevas tendencias de brand management. Madrid: McGraw Hill.
  • Fernández Gómez, J. D., Hernández-Santaolalla, V., & Sanz-Marcos, P. (2018). Influencers, marca personal e ideología política en Twitter. Cuadernos. info, (42), 19-37. http://doi.org/10.7764/cdi.42.1348
  • Fondevila Gascón, J.F. et al (2015). Análisis cualitativo sobre el periodismo digital especializado en moda (Vol 1). VII Congreso Internacional de Ciberperiodismo y Web 2.0, Bilbao.
  • Fournier, S. (1998). Consumer and their brands: developing relationship theory in consumer research. Journal of Consumer Research, 24(4), 343-373. https://doi.org/10.1086/209515
  • Freberg, K; Graham, K; McGaughey, K. & Freberg, L. A. (2011). Who are the social media influencers? A study of public perceptions of personality. Public Relations Review, 37(1), 90-92. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2010.11.001
  • García Guardia, M. L. & Núñez, P. (2009): Los bloggers y su influencia en la imagen de una marca. Icono 14, 12, 242-252.
  • García Medina, I; Miquel-Segarra, S; & Navarro-Beltrá, M. (2018). El uso de Twitter en las marcas de moda. Marcas de lujo frente a marcas low-cost. Cuadernos.info, 42, 55-70. https://doi.org/10.7764/cdi.42.1349
  • González, Zahaira & Contreras, Ruth (2012): Apps como una posibilidad más de comunicación entre la marca y su público: un análisis basado en la valoración de los usuarios. Pensar la Publicidad, 6(1),81-100. http://dx.doi.org/10.5209/rev_PEPU.2012.v6.n1.38657
  • González-Romo, Z. & Plaza-Romero, N. (2017). Estrategias de marketing digital en el sector de la moda de lujo. Interacción y redes sociales como herramienta necesaria. Hipertext. net: Revista Académica sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva, 15, 17-27.
  • Hall, J. (17 de abril de 2016). The Influencer Marketing Gold Rush Is Coming: Are You Prepared? Forber [Mensaje en un blog]. Recuperado de: https://www.forbes.com/sites/johnhall/2016/04/17/the-influencer-marketing-gold-rush-is-coming-are-you-prepared/#25a3325334fb
  • Hershatter, A. & Epstein, M. (2010). Millenials and the world of work: an organization and management perspective. Journal of Business Psychology, 25(2), 211-223. http://dx.doi.org/10.1007/s10869-010-9160-y
  • Hyman, H. y Singer, E. (1968): Readings in reference group theory and research. Toronto: Collier-Macmillan.
  • Jijoung, K. & Ko, E. (2010). Impacts of luxury fashion brand’s social media marketing on customer relationship and purchase intention. Journal of Global Fashion Marketing, 1(3), 164-171.
  • Jove, M. (número 39, año 2009): “Influentials”: lecciones para el PP de la campaña de Obama. La ilustración liberal. [Mensaje en un blog]. Recuperado de: https://www.clublibertaddigital.com/ilustracion-liberal/39/influentials-lecciones-para-el-pp-de-la-campana-de-obama-matias-jove.html
  • Kapferer, J. N. (2012). The new strategic brand management. Advanced insights & strategic thinking. Philadelphia: Kogan Page.
  • Kering (2016):Annual Results. R3 Worldwide, Kering Financial Document. Recuperado de: http://www.kering.com/en/press-releases/2016_annual_results
  • Krippendorff (1990): Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós Ediciones.
  • Kuvita, T. & Karlíček, M (2014). The risk of vampire effect in advertisements
  • using celebrity endorsement. Central European Business Review, 3(3),
  • vxvzcxv
  • Leung, L. (2013). Impacts of net-generation attributes, seductive properties of the internet, and gratifications obtained on internet use. Telematics and Informatics, 20(2), 107-129. http://doi.org/10.1016/S0736-5853(02)00019-9
  • Lipovetsky, G. & Roux. E. (2004). El lujo eterno: de la era de lo sagrado al tiempo de las marcas. Barcelona: Anagrama.
  • Luxury Lab Institut (2015): Informe de medición sobre competencia digital. http://www.institutoluxurylab.com/ill/
  • Mair, C. (2018). The Psychology of Fashion. Routledge. New York
  • Martin, C. A. & Tulgan, B. (2001). Managing generation Y. Massachusetts: HRD Press.
  • Markerly (2017). Instagram Marketing: Does Influencer Size Matter?. [Mensaje en un blog]. Recuperado de: http://markerly.com/blog/instagram-marketing-does-influencer-size-matter/.
  • McLuhan, M. (1995) La aldea global. Barcelona: Gedisa Editorial.
  • Mir-Bernal, P.; Guercini, S. & Sádaba, T. (2018) The role of e-commerce in the internationalization of Spanish luxury fashion multi-brand retailers, Journal of Global Fashion Marketing, 9(1), 59-72.
  • https://doi.org/10.1080/20932685.2017.1399080
  • Moore, G. (2013). Promoción de moda. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Muniz, A. M. & O’Guinn, T. C. (2001). Brand community. Journal of Consumer Research, 27(4), 412-431 Recuperado de: https://doi.org/10.1086/319618
  • Navarro, G. M., & De Garcillán López-Rúa, M. (2016). La influencia de los blogs de moda en el comportamiento del consumidor. Un enfoque exploratorio. Vivat Academia, 135, 85-109. http://dx.doi.org/10.15178/va.2016.135.85-109
  • Ollé, R. y Riu, D.(2009): El nuevo brand management: cómo plantar marcas para hacer crecer negocios. Barcelona, Gestión 2000
  • Parment, A. (2011). Generation Y in Consumer and Labour Markets. New York: Routledge.
  • Pérez-Curiel, C. y Luque-Ortiz, S (2018). El marketing de influencia en moda. Estudio del nuevo modelo de consumo en Instagram de los millennials universitarios. AdComunica, (15), 255-281.
  • Pérez-Curiel, C. y Clavijo-Ferreira, L. (2017). Comunicación y Social Media en las Empresas de Moda. Revista Prisma Social, (18), 226-258.
  • Piñuel Raigada, J.L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas de análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3 (1), 1-42.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5),1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
  • Ramos, J. (2015). Instagram para empresas. Madrid: Ed Juanjo Ramos
  • Roca, M. (2015): La transformación de la industria publicitaria en la era digital. Percepciones de los profesionales en Estados Unidos: retos y oportunidades. Telos, 99, 64-74.
  • Rodríguez, J. & Fernández Gómez, J. (2017): Teoría y estructura de la publicidad. Madrid: Síntesis
  • Rohrs, J.K. (2014). Audience: Marketing in the Age of Subscribers, Fans & Followers. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
  • Kering (2017): Financial Document. Recuperado de: http://www.kering.com/en/finance
  • Romo, Z. F. G., & Romero, N. P. (2017). Estrategias de marketing digital en el sector de la moda de lujo. Interacción y redes sociales como herramienta necesaria. Hipertext. net: Revista Académica sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva,15, 17-27.
  • Roy, A. (2015). Estatus y Prácticas de las Relaciones con Influencers. Madrid: Augure.
  • Sádaba, T. y San Miguel, P. (2014). Revisión de los Influentials en moda con la aparición de Internet: estudio del caso español a través de Stylelovely.com. Revista de Comunicación, n.13, 60-83.
  • Sanagustín, E. (2013). ¿Qué es el marketing de contenidos?. [Mensaje en un blog]. Recuperado de: http://www.marketingdecontenidos.es/faqs/que-es-el-marketing-de-contenidos/ [15/04/16]
  • Segarra-Saavedra, J., & Hidalgo-Marí, T. (2018). Influencers, moda femenina e Instagram: el poder de prescripción en la era 2.0. Revista Mediterránea de Comunicación,1(9),313-325. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.17
  • Semprini, A. (1995). El marketing de la marca [Brand marketing]. Barcelona: Paidós.
  • Smith, K.T. (2012). Longitudinal study of digital marketing strategies targeting Milenials. The Journal of Consumer Marketing, 29(2), 86-92. https://doi.org/10.1080/0965254X.2012.711345
  • Statista. (2016). Number of global social network users 2010-2020. Recuperado de http://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-network-users/
  • TrackMaven. (2016). 2016 Social Media impact report: B2C industry edition Recuperdo de: http://pages.trackmaven.com/rs/251-LXF-778/images/b2c-industry-report-2016.pdf
  • Tuten,T. & Solomon, M. (2014). Social Media Marketing. Harlow: Pearson.
  • Twenge, J. M. (2009). Generational changes and their impact in the classroom: Teaching generation me. Medical Education, 43(5), 398–405. http://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2009.03310.x.
  • Yazici, B. (2016). Attitudes of generation y towards luxury products and youth-led change in luxury consumption behaviour. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 6(3), 291-306.