Comprensión de futuros profesores de ciencia sobre aspectos epistémicos de la naturaleza de la ciencia en cuatro controversias de historia de la ciencia

  1. Acevedo-Díaz, José Antonio 1
  2. Aragón-Méndez, María del Mar 2
  3. García-Carmona, Antonio 3
  1. 1 Inspector de Educación Jubilado
  2. 2 Departamento de Didáctica, Universidad de Cádiz, España
  3. 3 Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, Universidad de Sevilla, España
Journal:
Revista Científica

ISSN: 0124-2253 2344-8350

Year of publication: 2018

Issue Title: sep-dic

Volume: 33

Issue: 3

Pages: 344-355

Type: Article

DOI: 10.14483/23448350.13355 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Científica

Abstract

This article presents a global analysis of the results from four studies on pre-service secondary science teachers’ understanding of epistemic aspects of the nature of science (NOS). To this end, four controversies from the history of science (HOS) were used as teaching/learning context, and whose implementation in class was conducted through a critical and reflective approach. The analysis focused on determining the references that pre-service science teachers made in their responses to the different epistemic indicators established in the assessment rubrics, and the number of times that these were alluded. The findings obtained allow to conclude that, in general, the pre-service science teachers significantly improved their understanding on the influence of the epistemic aspects of NOS in the four controversies of HOS which were employed.

Bibliographic References

  • Acevedo-Díaz, J. A. (2008). El estado actual de la naturaleza de la ciencia en la didáctica de las ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5(2), 134-169. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2008.v5.i2.02 [Link]
  • Acevedo-Díaz, J. A. (2009). Enfoques explícitos versus implícitos en la enseñanza de la naturaleza de la ciencia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias , 6(3), 355-386. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2009.v6.i3.04 [Link]
  • Acevedo-Díaz, J. A. (2017). Sobre la naturaleza de la ciencia y los contextos científicos de descubrimiento y justificación. En Divulgación y Cultura Científica Iberoamericana. Recuperado de http://www.oei.es/historico/divulgacioncientifica/?Sobre-la-naturaleza-de-la-ciencia-y-los-contextos-cientificos-de-descubrimiento [Link]
  • Acevedo-Díaz, J. A. (2018). ¿Naturaleza de la ciencia o naturaleza de las ciencias? En Divulgación y Cultura Científica Iberoamericana. Recuperado de http://www.oei.es/historico/divulgacioncientifica/?Naturaleza-de-la-ciencia-o-naturaleza-de-las-ciencias [Link]
  • Acevedo-Díaz, J. A. y García-Carmona, A. (2016a). Algo antiguo, algo nuevo, algo prestado. Tendencias sobre la naturaleza de la ciencia en la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias , 13(1), 3-19. DOI: http://hdl.handle.net/10498/18010 [Link]
  • Acevedo-Díaz, J. A. y García-Carmona, A. (2016b). Rosalind Franklin y la estructura del ADN: un caso de historia de la ciencia para aprender sobre la naturaleza de la ciencia. Revista Científica, 27, 162-175. DOI: https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.RC.2016.25.a2 [Link]
  • Acevedo-Díaz, J. A. y García-Carmona, A. (2016c). Uso de la historia de la ciencia para comprender aspectos de la naturaleza de la ciencia. Fundamentación de una propuesta basada en la controversia Pasteur versus Liebig sobre la fermentación. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 11(33), 203-226.
  • Acevedo-Díaz, J. A. y García-Carmona, A. (2017). Controversias en la historia de la ciencia y cultura científica. Madrid: Los Libros de la Catarata.
  • Acevedo-Díaz, J. A., García-Carmona, A. y Aragón-Méndez, M. M. (2016a). La controversia Pasteur vs. Pouchet sobre la generación espontánea: un recurso para la formación inicial del profesorado en la naturaleza de la ciencia desde un enfoque reflexivo. Ciência & Educação, 22(4), 913-933. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320160040006 [Link]
  • Acevedo-Díaz, J. A., García-Carmona, A. y Aragón-Méndez, M. M. (2016b). Un caso de Historia de la Ciencia para aprender Naturaleza de la Ciencia: Semmelweis y la fiebre puerperal. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias , 13(2), 408-422. DOI: http://hdl.handle.net/10498/18297 [Link]
  • Acevedo-Díaz, J. A., García-Carmona, A. y Aragón-Méndez, M. M. (2017a). Enseñar y aprender sobre naturaleza de la ciencia mediante el análisis de controversias de historia de la ciencia. Resultados y conclusiones de un proyecto de investigación didáctica. Madrid: OEI.
  • Acevedo-Díaz, J. A., García-Carmona, A. y Aragón-Méndez, M. M. (2017b). Historia de la ciencia para enseñar naturaleza de la ciencia: una estrategia para la formación inicial del profesorado de ciencia. Educación Química, 28(3), 140-146.
  • Allchin, D. (2011). Evaluating Knowledge of the Nature of (Whole) Science. Science Education, 95(3), 518-542. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20432 [Link]
  • Clough M.P. (2011). The Story Behind the Science: Bringing Science and Scientists to Life in Post-Secondary Science Education . Science & Education, 20(7-8), 701-717. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-010-9310-7 [Link]
  • Dagher, Z. R. y Erduran, S. (2016). Reconceptualizing the nature of science for science education. Why does it matter? Science & Education , 25(1-2), 147-164. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-015-9800-8 [Link]
  • Driver, R., Leach, J., Millar, R. y Scott, P. (1996). Young People's Images of Science. Buckingham, Reino Unido: Open University Press.
  • Hodson, D. (2014). Nature of Science in the Science Curriculum: Origin, Development, Implications and Shifting Emphases. En M. R. Matthews (ed.), International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching (pp. 911-970). Dordrecht: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-7654-8_28 [Link]
  • Hodson, D. y Wong, S. L. (2017). Going Beyond the Consensus View: Broadening and Enriching the Scope of NOS-Oriented Curricula. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 17(1), 3-17. DOI: https://doi.org/10.1080/14926156.2016.1271919 [Link]
  • Horizonte 2020 para la Investigación e Innovación en la Unión Europea (s.f.). Ciencia con y para la Sociedad. Recuperado de https://eshorizonte2020.es/mas-europa/ciencia-con-y-para-la-sociedad [Link]
  • Laherto, A., Kampschulte, L., de Vocht, M., Blonder, R,Akaygun, S. y Apotheke, J. (2018). Contextualizing the EU's "Responsible Research and Innovation" Policy in Science Education: A Conceptual Comparison with the Nature of Science Concept and Practical Examples. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(6), 2287-2300. DOI: https://doi.org/10.29333/ejmste/89513 [Link]
  • Lederman, N. G. (2007). Nature of science: past, present, and future. En S. K. Abell y N. G. Lederman (eds.), Handbook of Research on Science Education (pp. 831-879). Mahwah, EE. UU.: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Martins, A. F. P. (2015). Natureza da Ciência no ensino de ciências: uma proposta baseada em "temas" e "questões". Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 32(3), 703-737. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2015v32n3p703 [Link]
  • Next Generation Science Standards (NGSS) (2013). The Next Generation Science Standards: For States, by States. Washington D.C.: National Academy of Sciences Press.
  • Norris, S. P. y Ennis, R. H. (1989). Evaluating Critical Thinking. The Practitioners' Guide to Teaching Thinking Series. Pacific Grove, EE. UU.: Critical Thinking Press.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OCDE) (2017). PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic, Financial Literacy and Collaborative Problem Solving, revised edition. París: OCDE.
  • Seale, C. (1999). The quality of qualitative research. Introducing qualitative methods series. Londres: Sage. DOI: https://doi.org/10.4135/9780857020093 [Link]
  • Shamos, M. H. (1995). The myth of scientific literacy. New Brunswick, EE. UU.: Rutgers University Press.
  • Vázquez-Alonso, A. y Manassero-Mas, M. A. (2018). El conocimiento epistémico en la evaluación de la competencia científica en PISA 2015. Revista de Educación, 380, 103-128. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2017-380-373[CrossRef]