Del placer de la lectura al deseo de leer. El aprendizaje del buen lector

  1. Ruiz-Bejarano, Aurora María 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2019

Volume: 30

Issue: 3

Pages: 863-878

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.59489 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

This paper examines the role of the good reader, dealing with the related prospect and meaning in a Primary and Infant education School setting in Seville. This paper focuses on the study of an ethnographic research with a case study; it was developed during a period of thirteen months. By considering the new studies on Literacy, the aim was to analyse some particular ways in reading comprehension and practice in a specific school. This was performed through the examination of literacy customs out of the school environment, as well as its symbols and its narrative on the reading fact. The case study was carried out by means of fifteen semistructured interviews, the school internal documents were examined and some monitoring was performed outside the classroom in those school spaces closely related to reading. The conclusions from this study show, in the first place, that the role of the good reader entails a set of varied elements: the pleasure of reading, self-regulated reading, reading habits, and the desire to read. Likewise, and in the second place, the conclusions show that the good reader’s learning involves a process which leads the student from reading heteronomy to reading autonomy and which is built through school literacy practices and knowledge in order to consolidate the aforementioned dimensions.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Aliagas, C. (2011). El desinterès lector adolescent. Estudi de cas de les practiques i identitats lletrades d´una colla d´amics des de la perspectiva del Nous Estudis de Literacitat. Universitat Pompeu Fabra (Tesis doctoral inédita).
  • Ames, P. (2002). Para ser iguales, para ser distintos. Educación, escritura y poder en el Perú. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
  • Barton, D. y Hamilton, M. (2004). La literacidad entendida como práctica social. En V. Zavala; M. Niño-Murcia y P. Ames (Eds.), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas (pp. 109-139). Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.
  • Barton, D. y Lee, C. (2013). Lenguage online. Investigating Digital Texts and practices. New York: Routledge.
  • Baynham, M. (1995). Literacy practices: Investigating literacy in social contexts. New York: Longman.
  • Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.
  • Cassany, D. (Comp.) (2009). Para ser letrados. Voces y miradas sobre la lectura. Barcelona: Paidós.
  • Collins, R. (2009). Cadenas de rituales de interacción. Barcelona: Anthropos.
  • Gamboa, A. A.; Muñoz, P. A. y Vargas, L. (2016): Literacidad: nuevas posibilidades socioculturales y pedagógicas para la escuela. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 12(1), 53-70.
  • Gee, J.P. (2005). La ideología en los discursos. Madrid: Morata.
  • Hamilton, L. y Corbett-Whittier, C. (2013). Using Case Study in Education Research. New York: Sage Publishing.
  • Ivanic, R. y Hamilton, M. (1990). Literacy Beyond School. En D. Wray (Ed.), Emerging Partnerships: Current Research In Language And Literacy (pp. 4-19). Clevedon–Philadelphia: Multilingual Matters.
  • Jenkins, H. (2008). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
  • Margallo, A.M. y Aliagas, C. (2014). ¿Cómo transforma el Ipad las prácticas lectoras literarias? Un estudio etnográfico sobre los efectos del soporte digital en las experiencias de lectura infantil en el contexto familiar. En M.F. Moscoso R. (Ed.), Etnografía de la socialización en las familias (pp. 25-32). Madrid: Editorial Traficante de Sueños.
  • Martos, E. (2013). Nuevos estudios de literacidad. En E. Martos y M. Campos (Coord.), Diccionario de nuevas formas de lectura y escritura (pp. 534-537). Madrid: Santillana.
  • Martos García, A. E. (2009). Tecnologías de la palabra en la era digital: de la cultura letrada a la cibercultura. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 8(2), 15-38.
  • Martos García, A. E. (2010). Las prácticas de lectura/ escritura y los enfoques etnográfico y geográfico. Didáctica. Lengua y Literatura, (29), 199-229.
  • Martos, E. y Campos, M. (2012). La lectura y la escritura en el s. XXI. Cultura letrada y modernidad. Álabe. Revista de investigación sobre Lectura y Escritura, (5), 1-12.
  • Martos, E. y Martos García, A. E. (2014). Artefactos culturales y alfabetización en la era digital: discusiones conceptuales y praxis educativa. Teoría de la educación, 26(1), 119-135.
  • Montes, M. E. y López, G. (2017). Literacidad y alfabetización disciplinar: enfoques teóricos y propuestas pedagógicas. Perfiles educativos, 39(155), 162-178.
  • Prensky, M. (2001) Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, (9), 1-6, octubre. Recuperado de: https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf
  • Ruiz-Bejarano, A. M. (2016). Hacia una etnografía de le lectura escolar. Prácticas y representaciones de la lectura en la escuela. Álabe. Revista de investigación sobre Lectura y Escritura, (14), 1-21.
  • Ruiz-Bejarano, A. M. (2017). La escuela en contexto. La micropolítica escolar y el espacio experiencial de lo letrado. En M. Carreño; A. Martos e I. Palmer (Eds.), Cartografía de la investigación en didáctica de la lengua y la literatura (pp. 469-483).
  • Stake, R. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
  • Sacristán, A. (2013). Alfabetismos antiguos y nuevos. En A. Sacristán (Comp.) Sociedad del Conocimiento, Tecnología y Educación (pp.73-112). Madrid: Morata.
  • Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Madrid: Morata.
  • Street, B. (2001). Literacy Empowerment in Developing Societies. En L. Verhoeven y C. Snow (Eds.), Literacy and motivation. Reading Engagement in individuals and Group (pp.275-289). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Thomas, G. y Myers, K. (2015). The anatomy of the Case Study. London: Sage Publications Ltd.
  • Vargas, A. (2015). Literacidad crítica y literacidades digitales: ¿una relación necesaria? Folios, (42), 139-160.
  • Vázquez Recio, R. (2002). La dirección de centro y sus metáforas: símbolo, acción y ética. Estudio de un caso. Universidad de Cádiz (Tesis doctoral inédita).
  • Woods, P. (1989). La escuela por dentro: la etnografía en la investigación educativa. Madrid: Ediciones Paidós Ibérica.
  • Yin, R. K. (1994). Case Study Research and Applications: Design and Methods. Thousand Oaks: Sage.
  • Zavala, V. (2002). Desencuentros con la escritura. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú-Universidad del Pacífico-IEP.
  • Zavala, V.; Niño-Murcia, M. y Ames, P. (2004) (Eds.). Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Lima: Red para el desarrollo de las ciencias sociales en el Perú.