La crujía de entrecorosforma, función y símbolo. A propósito de algunos ejemplares en iglesias de Jerez de la Frontera.

  1. Pablo J. Pomar Rodil 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
Laboratorio de Arte: Revista del Departamento de Historia del Arte

ISSN: 1130-5762 2253-8305

Year of publication: 2019

Issue Title: HOMENAJE AL CATEDRÁTICO PROF. DR. D. VICENTE LLEÓ CAÑAL

Issue: 31

Pages: 613-622

Type: Article

DOI: 10.12795/LA.2019.I31.35 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Laboratorio de Arte: Revista del Departamento de Historia del Arte

Abstract

The cathedral architectural model exerted an important influence on other temples of lower rank, especially with regard to the spatial configuration of its main liturgical spaces. The location of the choir, which is completely detached from the sanctuary, required a well-defined corridor that connected both spaces. Through the analysis of different local examples of the Archdiocese of Seville, specifically of the collegiate church and parishes of Jerez de la Frontera, its form and function are studied, as well as its remarkable capacity for the evocation of symbolic scenarios.

Bibliographic References

  • AGAS (Archivo General del Arzobispado de Sevilla)
  • AHDJF (Archivo Histórico Diocesano de Jerez de la Frontera)
  • AHFPB (Archivo Histórico Franciscano de la Provincia Bética)
  • ANTÓN PORTILLO, Jesús y JÁCOME GONZÁLEZ, José: “Apuntes Histórico-Artísticos de Jerez de la Frontera en los siglos XVI-XVIII (3ª serie)”, Revista de Historia de Jerez, 8, 2002
  • APNJF (Archivo de Protocolos Notariales de Jerez de la Frontera)
  • AROCA VICENTI, Fernando: “Arquitectura civil jerezana del siglo XVIII. Revisión y nuevos datos”, Laboratorio de Arte, 18, 2005
  • DE ALCOCER, Fray Juan: Ceremonial de la Missa. Zaragoza, 1607
  • DE ARANDA, Gabriel: Inmortal memoria del eminentíssimo Señor y Excelentísimo Príncipe el Señor D. Agustín Spinola, cardenal de la S. Iglesia de Roma. Sevilla, 1683
  • DE CÁRDENAS, Juan: Historia de la vida y virtudes de la venerable virgen Damiana de las Llagas. Sevilla, 1675
  • DE LOS RÍOS MARTÍNEZ, Esperanza: “Las intervenciones de Alonso Cano y Francisco Gálvez en los púlpitos de las parroquias de Santiago y San Miguel de Jerez de la Frontera”, Laboratorio de arte, 9, 1996
  • DE VILLARROEL, Gaspar: Govierno eclesiastico-pacifico y union de los dos cuchillos Pontificio y Regio. Madrid, 1738
  • Guía de Zaragoza ó sea breve noticia de las antigüedades, establecimientos públicos, oficinas y edificios que contiene, precedida de una ligera reseña histórica de la misma. Zaragoza, 1860
  • MARISCAL RODRÍGUEZ, Miguel Á. y POMAR RODIL, Pablo J.: “Historicismos en las Iglesias de Jerez de la Frontera. Los altares-templetes”, Revista de Historia de Jerez, 7, 2001
  • MARTÍN PRADAS, Antonio: Sillerías de coro de Sevilla. Análisis y evolución. Sevilla, 2004
  • POMAR RODIL, Pablo J.: “La ubicación del coro en las iglesias de España. San Pío V, Felipe II y el breve «Ad hoc nos Deus unxit»”, en Choir Stalls in Architecture and Architecture in Choir Stalls. Cambridge, 2015
  • POMAR RODIL, Pablo J.: “Los feligreses y el templo. Espacio arquitectónico, liturgia y cura de almas”, en Nuevas aportaciones a la Historia del Arte en Jerez de la Frontera y su entorno. Cádiz, 2016
  • REPETTO BETES, José Luis: La obra del templo de la Colegial de Jerez de la Frontera. Cádiz, 1978