Contra la “verdad”"4.48 Psychosis" y "Clavícula" como narraciones femeninas del dolor, la locura y el suicidio

  1. Juan Pedro Martín Villarreal 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Revue:
Pasavento: revista de estudios hispánicos

ISSN: 2255-4505

Année de publication: 2020

Titre de la publication: Teoría y transversalidad en el ámbito hispánico

Volumen: 8

Número: 1

Pages: 59-74

Type: Article

DOI: 10.37536/PREH.2020.8.1.685 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_opene_Buah editor

D'autres publications dans: Pasavento: revista de estudios hispánicos

Résumé

This work seeks to analyze how literary discourses have reflected upon the creation of a regime of truth around feminine experiences on pain, madness and suicide which has been established by medical discourse from the 19th century onwards. Feminization and medicalization of suicide are evident in the 20th and the 21st centuries, especially when female suicide is concerned, and it has become a truth difficult to defy. Two ways of reacting against the monolithic discourse of medicine on femininity and illness are found in the literary texts 4.48 "Psychosis" (1999), written by Sarah Kane, and Marta Sanz’s "Clavícula" (2017). Both texts attempt to point out at the hidden ideology in the current scientific truths created around mental illnesses, suicide and pain.

Références bibliographiques

  • Battin, Margaret Pabst (2005): Ending Life: Ethics and the Way We Die. Oxford, Oxford University Press.
  • Benéitez Andrés, Rosa (2017): “Marta Sanz: teoría y praxis”. En M. Martínez Arnaldos, y M. C. Pujante Segura (eds.): La teoría literaria ante la narrativa actual. Murcia, Universidad de Murcia, pp. 23-34.
  • Blanco de la Lama, María Asunción (2017): “Reflexiones sobre la relación texto-escena en el horizonte teatral posdramático. El caso de 4.48 Psychosis de Sarah Kane”, Tropelías: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, n.º 27, pp. 160-175.
  • Brncic, Carolina (2006): “Sarah Kane y el espectáculo del dolor”, Revista Chilena de Literatura, n.º 69, pp. 25-43.
  • Brown, Ron (2001): The Art of Suicide. Londres, Reaktion Books.
  • Espínola-Nadurille, Mariana et al. (2014): “Falta de sentido de vida y suicidio: ¿En qué circunstancias el paternalismo médico puede estar justificado?”, Acta Bioethica, vol. 20, n.º 1, pp. 41-50.
  • Foucault, Michel (2002): The Essential Works of Michel Foucault 1954-1984, vol. III: Power. Ed. James Faubion. Londres, Penguin Books.
  • Foucault, Michel (1998): Historia de la sexualidad vol. i. La voluntad de saber. Buenos Aires, Siglo XXI.
  • Foucault, Michel (1999): Estética, ética y hermenéutica. Obras esenciales. Vol. III. Barcelona, Paidós.
  • Foucault, Michel (1976): Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires, Siglo XXI.
  • Higonnet, Margaret (1986): “Speaking Silences: Women’s Suicide”. En S. Suleiman (ed.), The Female Body in Western Culture: Contemporary Perspectives. Cambridge, Harvard University Press, pp. 68-83.
  • Kaiser Moro, Andrea (2018): “El derecho al aullido: corporalidad y lenguaje en Clavícula (Sanz, 2017)”, Feminismo/s, vol. 31, pp. 189-203. DOI: 10.14198/fem.2018.31.09.
  • Kane, Sarah (2001): Complete Plays: Blasted, Phaedra’s Love, Cleansed, Crave, 4.48 Psychosis, Skin. Londres, Methuen Drama.
  • Lehmann, Hans-Thies (1999): Postdramatic Theatre. Nueva York, Routledge.
  • Manning, Robert (1982): “The Serial Sevens Test”, Archives of Internal Medicine, vol. 6, n.º 142, p. 1192.
  • Marsh, Ian (2010): Suicide. Foucault, History and Truth. Cambridge, Cambridge University Press.
  • Melzack, Ronald (1983): “The McGuill Pain Questionnaire”. En: Pain Measurement and Assessment. Nueva York, Raven Press, pp. 41-47.
  • Moscoso, Javier (2011): Historia cultural del dolor. Madrid, Taurus.
  • Pridmore, Saxby (2011): “Medicalisation of Suicide”, Malaysian Journal of Medical Sciences, vol. 18, n.º 4, pp. 78-83.
  • Rebellato, Dan (2009): Blasted: The Life and Death of Sarah Kane, http://www.danrebellato.co.uk/sarah-kane-documentary/.
  • Sánchez-Palencia Carazo, Carolina (2006): “4.48 Psychosis: Sarah Kane’s ‘Bewildered Fragments’”, BELLS: Barcelona English Language and Literature Studies, n.º 15, pp. 1-9.
  • Sánchez Zapatero, Javier; Reyes Martín, Raquel (2018): “Escribir contra el discurso hegemónico, de la teoría a la acción: No tan incendiario y la narrativa de Marta Sanz”. En C. Somolinos Molina (ed.): “Escrituras del cuerpo: Marta Sanz”, Olivar, vol. 18, n.º 27, p. e022. DOI: 10.24215/18524478e022.
  • Sanz, Marta (2017): Clavícula. Barcelona, Anagrama.
  • Scarry, Elaine (1985): The Body in Pain: The Making and Unmaking of the World. Nueva York, Oxford University Press.
  • Stevenson, Chris; Cutcliffe, John (2006): “Problematizing Special Observation in Psychiatry: Foucault, Archaeology, Genealogy, Discourse and Power/Knowledge”, Journal of Psychiatry and Mental Health Nursing, vol. 13, n.º 6, pp. 713-721.
  • Szasz, Thomas (1999): Fatal Freedom: The Ethics and Politics of Suicide. Westport, Praeger.
  • Van Praag, Herman (2005). “The Resistance of Suicide: Why Have Antidepressants not Reduced Suicide Rates?”. En Keith Hawton (ed.): Prevention and Treatment of Suicidal Behaviour: From Science to Practice. Oxford, Oxford University Press, pp. 239-260.