En el doscientos aniversario de Frankensteinlecturas éticas, dilemas morales y su relación con la educación en la sociedad actual

  1. Jiménez de Reyna, Candela 1
  2. Gómez Ruiz, Miguel Ángel 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

ISSN: 2172-7929

Year of publication: 2018

Issue Title: Hachetetepé. Revista científica de educación y comunicación

Issue: 17

Pages: 91-98

Type: Article

DOI: 10.25267/HACHETETEPE.2018.V2.I17.10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

Abstract

With the excuse of the two hundredth anniversary of the literaty work of Mary Shelley Frankenstein or the modern Prometheus, we deal in this work with the validity and timeliness of the anthropological morals of some of its approaches, paying special attention to its relationship with the educational field. For this, we rescued two fundamental works that will serve as a guide, such as "Pedagogy against Frankenstein" by Santos (2008) and "Frankenstein educator" by Meirieu (1998). Alienation in education, social isolation, responsibility in acts, the functions of educators, authority or respect for freedom in formation, educational inclusion, the moral limits of scientific experimentation or the fight against social homogenization through unique thinking are some topics of great interest in the social that are put on the table in this article that launches many questions, but only one answer: education.

Bibliographic References

  • Cabero, J., Amar, V. y Montaner, J. (2008). Tecnologías de la información y la comunicación: más de lo mismo o más y diferente en educación. Revista TAVIRA, 24; 125-141.
  • Cacheiro, M.L. (2018). Educación y tecnología: Estrategias didácticas para la integración de las TIC. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia
  • Cortina, M. y de la Herrán, A. (2011). Pedagogía de la muerte a través del cine. Madrid: Editorial Universitas.
  • Dubet, F. y Martuccelli, D. (1996). À l’école. – Sociologie de l´expérience scolaire. Paris: Le Seuil.
  • Estefanía, J. (1997). Contra el pensamiento único. Madrid: Taurus Pensamiento.
  • Gómez, M.A. (2017). Los zombis como símbolo cultural contemporáneo: Evolución, características y exploraciones educativas a través de la radio. Hachetetepé Revista Científica de Comunicación y Educación, 14; 39-52.
  • Gimeno, J. (2015). Los contenidos, una reflexión necesaria. Madrid: Morata.
  • Meirieu, P. (1998). Frankenstein educador. Barcelona: Laertes.
  • Muntaner, J.J. (2010) De la integración a la inclusión: un nuevo modelo educativo. En P. Arnaiz, M. D. Hurtado y F.J. Soto (Coords.) 25 Años de Integración Escolar en España: Tecnología e Inclusión en el ámbito educativo, laboral y comunitario. Murcia: Consejería de Educación, Formación y Empleo.
  • Real Academia Española (RAE) (2017). Definición de moral. Disponible en: http://dle.rae.es/id=Pm2wZfs|Pm4ASgI.
  • Santos, M. A. (2008). La pedagogía contra Frankenstein y otros textos frente al desaliento educativo. Barcelona: GRAÓ.
  • Shelley, M. (1818). Frankenstein. Barcelona: Laertes (1994)
  • Torres, J. (1998). Globalización e interdisciplinariedad: El currículum integrado. Madrid: Morata
  • Valcarce, M. (2011). De la escuela integradora a la escuela inclusiva. Innovación Educativa, 21; 119-131.