Consumos lectores entre adolescentesUn abordaje comparado desde contextos internacionales. El caso de Polonia, Chile y Portugal

  1. González Ramírez, Carolina Margarita 1
  2. Baran, Marek 2
  3. Dono López, Pedro 3
  4. Carbonell Sánchez, Inmaculada 4
  1. 1 Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
    info

    Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

    Valparaíso, Chile

    ROR https://ror.org/02cafbr77

  2. 2 Universidad de Łodz
  3. 3 CEHUM-Universidade do Minho
  4. 4 Universidade do Minho
    info

    Universidade do Minho

    Braga, Portugal

    ROR https://ror.org/037wpkx04

Revista:
Investigaciones Sobre Lectura

ISSN: 2340-8685

Año de publicación: 2020

Título del ejemplar: Investigaciones Sobre Lectura

Número: 13

Páginas: 137-168

Tipo: Artículo

DOI: 10.37132/ISL.V0I13.300 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Investigaciones Sobre Lectura

Resumen

This contribution evaluated aspects, such as the frequency of reading, formats, and reading preferences, of secondary school students from Poland, Chile, and Portugal. For this, we started with the data obtained from a questionnaire on reading interests and frequencies, answered by 491 schoolchildren from the referred countries (175 Poles, 178 Chileans, and 138 Portuguese), on which a contrastive analysis was carried out with the aim of observing whether the strategies for promoting and consolidating reading habits should follow similar or divergent guidelines in each of the contexts. The comparison of the results indicates low reading frequencies are common to all the countries of the study, highlighting the lack of interest in reading periodicals (newspapers and magazines) and comics, although in leisure time (particularly on holidays) respondents show a greater interest in reading. Their preferences are oriented toward the adventure genre, which is followed by books on romantic themes, science fiction, mystery, terror, and humor. As for specific works and authors, we found a very heterogeneous and diverse panorama for each country. They show, in general terms, a penchant for paper in relation to reading support (e-books, in particular, are not particularly appreciated); however, a large contingent of schoolchildren are indifferent to the format. Digital reading is largely dominant in social networks. The analysis of the results reveals an important confluence in the three contexts analyzed, pointing in general to a low frequency and motivation toward reading, which is why common strategies are proposed to enhance the reading habits of Polish, Chilean, and Portuguese schoolchildren.

Referencias bibliográficas

  • Antczak, M., Brzuska-Kępa, A. y Walczak-Niewiadomska, A. (Eds.) (2013). Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne. Łódz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Antczak, M. y Walczak-Niewiadomska, A. (Eds.) (2015). Biblioteki i książki w życiu nastolatków. Łódz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Antczak, M. y Walczak-Niewiadomska, A. (2016). W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży. Łódz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Azevedo, F., Paiva, Á. y Bastos, G. (2015). Web 2.0: literatura infantil/juvenil e comunidades interpretativas. Caderno Seminal Digital, 23, 82-113. doi: 10.12957/cadsem.2015.14668
  • Azevedo, F., Selfa, M. y Paiva, Á. (2016). La literatura juvenil publicada en Portugal: de las grandes tiradas comerciales a la interacción en la Web 2.0. Revista Chilena de Literatura, 94, 103-118.
  • Bieńkowski, R. (2014). Czytelnictwo dzieci i młodzieży, analiza raportu Instytutu Badań Edukacyjnych. Warszawa: Instytut Rozwoju Edukacji.
  • Cassany, D. (2006). Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.
  • Colomer, T. (2005). Andar entre libros. México: Fondo de Cultura Económica. Consejo Nacional de la Cultura y las Artes y
  • Dirección de Estudios Sociales (2014). Encuesta de comportamiento lector (ECL). Santiago de Chile: CNA y Desuc. Disponible en http://plandelectura.gob.cl/recursos/encuesta-de-comportamiento-lector-2014/
  • Costa, A. (Coord.) (2011). Avaliação do Plano Nacional de Leitura: os primeiros cinco anos. Lisboa: Gabinete de Estatística e Planeamento da Educação (GEPE). Disponible en http://pnl2027.gov.pt/np4Admin/%7B$clientServletPath%7D/?newsId=248&fileName=avaliacao_externa_5_anos_de_pnl_cies.pdf
  • Cuesta, C. (2006). Discutir sentidos: La lectura literaria en la escuela. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
  • Díaz-Plaja, A. (2009). Entre libros: la construcción de un itinerario lector propio en la adolescencia. En T. Colomer (Coord.). Lecturas adolescentes. (pp. 119-150) Barcelona: Graó.
  • Lages, M., F., Liz, C., António, J. H. C. y Correia, T. S. (2007). Os Estudantes e a Leitura. Lisboa: Gabinete de Estatística e Planeamento da Educação-Ministério da Educação. Disponible en http://pnl2027.gov.pt/np4Admin/%7B$clientServletPath%7D/?newsId=157&fileName=estudanteseleitura.pdf
  • Manresa, M. (2009). Lecturas juveniles: el hábito lector dentro y fuera de las aulas. Textos de Didáctica de la Lengura y la literatura, 51, 44-54.
  • Margallo, A. M. (2012). Claves para formar lectores adolescentes con talento. Leer.es. Disponible en http://docentes.leer.es/2012/03/13/claves-para-formar-lectoresadolescentes-con-talento-ana-maria-margallo/
  • Martins, J. y Azevedo, F. J. (2016). O que leem os jovens portugueses (8-14) nos tempos livres? Um estudo de caso. Caderno Seminal Digital, 25, 82-113. doi: 10.12957/cadsem.2016.20076.PNL2027 2017=Quadro Estratégico.
  • Plano Nacional de Leitura 2027. Disponible en http://www.pnl2027.gov.pt/np4EN/file/8/QE.pdf.
  • Santos, M. (Coord.) (2007). A leitura em Portugal. Lisboa: Gabinete de Estatística e Planeamento da Educação
  • Soto, L. (2015). Hábitos de lectura y ocio entre los jóvenes lectores. Revista Babar. Disponible en http://revistababar.com/wp/habitos-de-lectura-y-ocio-entre-los-jovenes-lectores/
  • Trujillo Culebro, F. (2010). Prácticas de lectura literaria en las aulas de secundaria. Lectura y Vida, 31(1), 28-39.
  • Zasacka, Z. (2014). Czytelnictwo dzieci i młodzieży. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.