"Mamá, tú no sabes". El mantenimiento de la brecha digital por cuestiones de género.

  1. Pérez González, A. Beatriz
  2. Vargas Vergara, Montserrat
Journal:
Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

ISSN: 2172-7929

Year of publication: 2017

Issue: 15

Pages: 27-35

Type: Article

DOI: 10.25267/HACHETETEPE.2017.V2.I15.4 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

Abstract

This article deals with socio-educational issues in relation to technologies and gender, a binomial still pending. The casuistry and the differences depending on the regions of the world, invite us to reflect and continue working for what is done to a right: education without distinction of gender and the impetus to the challenges that overcome inequality.The social reality in which many girls are immersed is far from desired and expected in 21st century society because of stereotypes and beliefs still present in groups and at different economic, social, labor and technological levels. Among others, the contributions of different authors and analyzes of relevant studies worldwide, along with the interpretation of quantitative data, showing a reality in which there is a digital image based on gender. We will do a quick review of these data.O n the other hand, we work in this article the use of technologies in the function of training and gender and how technological competence makes it possible or difficult the immersion in the professional world. All these evidences are shown in this work that invite to think of other solutions at formative level, to be able to suppress differences and gaps.

Bibliographic References

  • Castaño Collado, C., Nuevas tecnologías y género. La segunda brecha digital y las mujeres. Disponible en (http://cort.as/yAdc)
  • Castaño Collado, C. (2008). La segunda brecha digital. Madrid: Cátedra (http://cort.as/yAcu)
  • Castells, M. (s.f.). Internet y la sociedad en red. Lección inaugural del programa de doctorado sobre la sociedad de la información y el conocimiento. UOC (http://cort.as/yE3A)
  • Connecting Women Leaders in Technology. ISACA (http://cort.as/yAda)
  • Crecimiento Inteligente (16/05/2012). Comisión Europea, Europa 2010 (http://cort.as/yJ5T) EIGE European Institute for Gender Equality. Gender Statistics Database. Gender Equality Index. Scores of the Gender Equality Index and its domains and subdomains 2012 (http://cort.as/yJ2q)
  • González Ramos, A. M., Vergés Bosch, N., Martínez García, J. S. (2017). Las mujeres en el mercado de trabajo de las tecnologías. Reis jul. sep, 159; 73-90. doi:10.5477/cis/reis.159.73
  • INE Graduados en ciencias, matemáticas y tecnología por periodo. España y la UE-28 en Estadísticas de Educación y Formación Eurostat. Tanto por ciento respecto al total de graduados en cada sexo. (http://cort.as/yIc1)
  • INE Publicaciones. Mujeres y Hombres en España Ciencia y Tecnología/ Sociedad de la Información (actualizado 14 de diciembre de 2016. Brecha Digital de género (http://cort.as/yAdK)
  • National Center for Women & Information Technology. By the Numbers (http://cort.as/yAdF) Red2 Red consultores S.L. (2008). Mujeres y Nuevas Tecnologías de la información y de la comunicación. Nº 106 Estudios Madrid: Instituto de la Mujer.
  • Unesco 2016 Informe de seguimiento de la educación en el mundo. Resumen sobre género. Creación de futuros sostenibles para todos. Disponible en http://cort.as/yAdB Datos de UNICEF: Seguimiento de la situación de los niños y las mujeres (http://cort.as/yAd-)
  • UIT: Comunicado de prensa. La UIT publica las cifras de 2016 de las TIC (http://cort.as/yAcy)
  • Van Welsum, D., y Montaigner, P. (2007). ICTs and Gender. OECD: Working Party on the Information Economy (http://cort.as/yJ-z)