Una actividad de alfabetización audiovisual para desarrollar la conciencia intercultural y motivar la lecto-escritura

  1. Santiago del Pino, Michel 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

ISSN: 2172-7929

Year of publication: 2016

Issue: 12

Pages: 129-142

Type: Article

DOI: 10.25267/HACHETETEPE.2016.V1.I12.9 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

Abstract

Given the current need for implementation of Audiovisual Literacy in the educational system, as a part of Media and Information Literacy (UNESCO, 2011), in this paper our interest focuses on sharing the methodology and results of an activity which pursues training of critical thinking and the transformation of the self- perception of students, together withthe formal knowledge of specific features of audiovisual language and motivation to creative writing and reading, amongother goals. Applied at different learning contexts, school and university students from different academic disciplineshave examined, through discourse analysis of the documentary Maldita calle (Damn street), the harsh life circumstancesof children trying to survive in Moroccan cities streets, from its own voice and from writer’s Mohamed Choukri.   The case we shared was developed with a group of first year students in Adult Secondary Education, diverse culturally, but with the commonalities of belonging to family groups in economic difficulties and very low or basic level in the scholar curriculum subjects. The activity took place in the context of the subject of Language and Literature.       Lean out realityby interweaving different topics of current interest, such as social exclusion, migration, drug addiction, sexual exploitation, education, feelings, resilience, reading, creative writing,... and addressing it by observing the processes and ways in which the audiovisual creation is providing to us, it has allowed us to check the strength and depth of meaning with that an educational activity can make progress on Multimodal Literacy and student self-discovery.

Bibliographic References

  • Aguaded, I. (2015) Alfabetización y responsabilidad social como base para el empoderamiento de los prosumidores en el entorno digital, en Media & Jornalismo revista do centro de investigação media e jornalismo, diciembre 2015, 53-62.
  • Aparici, R; G. Matilla, A; F. Baena, J. y Osuna, S. (2006). La imagen. Análisis y representación de la realidad. Barcelona. Editorial Gedisa.
  • Bañón, A. (2002): Discurso e inmigración. Propuestas para el análisis de un debate social, Murcia, Universidad.
  • Bañón, A. (2007): «Los medios de comunicación en las sociedades multiculturales. Apuntes para la reflexión», en E. Soriano (ed.), Educación para la convivencia intercultural, Madrid, La Muralla, págs.169-190.
  • Bautista García-Vera, A. (2013) Indagación Narrativa visual en la práctica educativa. En Educación y Futuro, 29, 69-79
  • Breu, R. (2010) El documental como estrategia educativa. De Flaherty a Michael Moore. Diez propuestas didácticas. Barcelona. Editorial Graó.
  • Buckinham, David. (2008) Beyond Technology: Rethinking learning in the age of digital culture. In Pettersen, J.: Youth Media Democracy: Perceptions of New Literacies. Youth Media Democracy conference. Centre for Social & Educational Research. ISBN: 1900454 32 7. Pp. 37-43.
  • Castells, M. (2008). Comunicación, poder y contrapoder en la sociedad red (I). Revista Telos. Enero-marzo 2008,74.
  • Creative Commons Organización No Lucrativa (En línea). Fecha de consulta: 18 de diciembre de 2015 Recuperado de: http://creativecommons.org/
  • Cope, B., & Kalantzis, M. (Eds.). (2000). Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. London: Routledge.
  • Cope, B. and Kalantzis, M. (2009). ‘Multiliteracies’: New Literacies, New Learning Pedagogies: An International Journal, IV: 3, 164-195.
  • Fabro F. & Ranieri M. (2016). Questioning discrimination through critical media literacy. Findings from seven European countries. European Educational Research Journal. Doi: 10.1177/1474904116629685
  • Ferrés, J. y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores”. Comunicar, XII, 38, 75-82.
  • Ferrés, J., Aguaded, I. y García, A. (2012) La competencia mediática de la ciudanía española. ICONO 14, X , 3, 23-42. Madrid.
  • Fundación Copyleft (en línea). Fecha de consulta: 18 de diciembre de 2015. Recuperado de: http://fundacioncopyleft.org/
  • García Castaño, F.J. Kressova, N y Fernández Echeverría, J. (2011), Migrantes de Europa del Este y su protagonismo en los medios de comunicación en España. Actas del I Congreso Internacional sobre Migraciones en Andalucía, Coords. García Castaño, F.J. y Kressova, N. ISBN 978-84-921390-3-3, págs. 239-248
  • G. Castaño, F. J. y Granados M., A. Inmigración y medios de comunicación. Una colaboración necesaria. El País, Tribuna. Andalucía 12-7-2000.
  • Granados A. (2004) El tratamiento de la inmigración marroquí en la prensa española. En Bernabé López y Mohamed Berriane (Dir.), Atlas 2004 de la inmigración marroquí en España. Madrid. Taller de Estudios Internacionales Mediterráneos – Universidad Autónoma de Madrid.
  • Hobbs, R. and Jensen, A. (2009) The Past, Present, and Future of Media Literacy Education, Journal of Media Literacy Education, I, 1. Disponible en: http://digitalcommons.uri.edu/jmle/vol1/iss1/1
  • Igartua Perosanz, J. J. (septiembre de 2015) Medios de comunicación e inmigración: del análisis de la representación al estudio sobre el impacto prosocial de la narración cinematográfica. En F.J. García Castaño (Presidencia) VIII Congreso Migraciones Internacionales en España. Simposio 23 Medios de comunicación, diversidad y migraciones: la construcción y la (re) presentación mediática de la diversidad social y cultural y las migraciones en tiempos de crisis. Instituto Migraciones de la Universidad de Granada. Granada.
  • Lorite García, N. (2002). Tratamiento informativo de la inmigración en España. MIGRACOM (Observatorio y Grupo de Investigación de Migración y Comunicación) de la Universidad Autónoma de Barcelona para el Instituto de Migraciones y Servicios Sociales.
  • Lorite, N. (2004) Como Miran los Medios la Inmigración y transmiten la diversidad. Diálogo 'Comunicación y diversidad cultural' InCom – UAB Forum Universal de les Culturas 24 de mayo, Barcelona.
  • Ministerio de Cultura. Ley de Propiedad Intelectual. Texto refundido. Artículo 32.3 Citas y reseñas e ilustración con fines educativos o de investigación científica. BOE núm. 97, de 22/04/1996. Recuperado de: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1996-8930&tn=1&p=20141105&vd=#a32
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015) Datos y cifras Curso escolar 2015/2016 Educación Secretaría General Técnica Subdirección General de Estadística y Estudios. Recuperado de: http://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/educacion/indicadores-publicaciones-sintesis/datos-cifras.html
  • Pérez Tornero, M. y Pi, M. (Dirs.) Perspectivas 2015: El uso del audiovisual en las aulas. La situación en España. Informe IV del Proyecto Filmed de la Comisión Europea: 2015 / 0091. Editorial Planeta S.A.U.
  • Retis J. (2004). La imagen del otro: inmigrantes latinoamericanos en la prensa nacional española Sphera Publica Revista de Ciencias Sociales y de la Comunicación. Nº 4 Murcia
  • Retis J. (2006) Espacios mediáticos de la inmigración en Madrid: Génesis y evolución.
  • Observatorio de las Migraciones y de la Convivencia Intercultural de la Ciudad de Madrid.
  • Rodrigo Alsina, M. (2001). “Medios de comunicación e interculturalidad”. Cuadernos de información, 14.
  • Rodrigo Alsina, M. (2007) Anagramas, Volumen 5, ºNº 10, Pp. 71-80. Medellín. Colombia.
  • Rodrigo Alsina, M. y Medina Bravo, P (2009) Los medios de comunicación en contextos interculturales. Sociedad y Discurso, ISSN-e 1601-1686, Nº. 16, Pp. 21-39.
  • Valenzuela, J. (17 de noviembre 2003) Mohamed Chukri, el más grande escritor de Marruecos Disponible en: http://elpais.com/diario/2003/11/17/agenda/1069023610_850215.html, recuperado por última vez: 28 de diciembre de 2015.
  • Van Dijk, T. (1993). Elite Discourse and Racism. Sage Publications. Londres. Racismo y análisis crítico de los medios. Paidós. Barcelona.
  • Van Dijk, T. (1996). Opiniones e ideología en la prensa. Voces y culturas, 10, II Semestre. Pp. 9-50.
  • Van Dijk, T. (2003). Dominanción étnica y racismo discursivo en España y América Latina. Gedisa. Barcelona.
  • Van Dijk, T. (2006). Racism and the press in Spain. Universidad Pompeu Fabra. Barcelona.
  • Wilson, C; Grizzle, A; Tuazon, R; Akyempong, K; Cheung, C. (2011) Alfabetización Mediática e Informacional. Currículum para profesores. La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, (UNESCO) Paris, France. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002160/216099S.pdf