El blog de aula como recurso didáctico para la mejora de la competencia lingüística en el alumnadouna experiencia con estudiantes de 4º de Educación Primaria

  1. Florido Zarazaga, Blanca
  2. Heredia Ponce, Hugo
Aldizkaria:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakien izenburua: Mayo

Zenbakia: 38

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Laburpena

Immersed in the emerging information and communication society, the educational institution is leaving room for the inclusion of these digital tools which require a change in the teaching model as the use of new information and knowledge management supports are needed. Thus, the experience recounted in the following lines, which was carried out in an educational centre with 4th grade students of primary level, has the main purpose of knowing the different didactic potentialities offered by the blog in the classroom context. Finally, it was found that the students showed a positive attitude towards the use of laptops and the classroom blog for the undertaking of micro-tasks which were part of the project.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Almeda, E. (2009). El blog educativo: un nuevo recurso en el aula. Innovación y Experiencias Educativas, 20, 1-10.
  • Amar, V. M. (2005). Tecnología y educación: el resurgir del cuarto mundo. Historia Actual Online, (8), 175-182.
  • Aznar, V., y Carballo, J. S. (2010). Análisis de las aportaciones de los blogs educativos al logro de la competencia digital. Revista de investigación en educación, 7, 83-90.
  • Blanchard, M. (2014). Transformando la sociedad desde las aulas: metodología de aprendizaje por proyectos para la innovación educativa en El Salvador. Madrid, España: Narcea.
  • Heredia , H., y Romero, M.F. (2017). El blog como estrategia lectora en el aula de Educación Secundaria Obligatoria. RESED: Revista de Estudios Socioeducativos, (5), 75-88. Recuperado de: https://bit.ly/2KmSLBh
  • Heredia H., y Romero, M. F. (2017). El blog como estrategia lectora en el aula de Educación Secundaria Obligatoria. RESED, (5), 75-88.
  • López-Gil, M., y Bravo, C. B. (2019). El perfil del profesorado en la Sociedad Red: reflexiones sobre la competencia digital de los y las estudiantes en Educación de la Universidad de Cádiz. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (11), 83-100.
  • Marín, V., Muñoz, J.M. y Sampedro, B.E. (2014). Los blogs educativos como herramienta para trabajar la inclusión desde la educación superior. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 29 (2), 115-127.
  • Mariño, C. G. (2009). TIC y la transformación de la práctica educativa en el contexto de las sociedades del conocimiento. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 13, 1-8. Recuperado de: https://bit.ly/2EzZbKp
  • Mcmillan, J.H., y Schumacher, S. (2006). Investigación educativa: Una introducción conceptual (5ª ed.). Madrid: Pearson Educación.
  • Vázquez, S. (2007). TIC y Blog. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (308), 36-39.
  • Vygotski, L.S. (1979). El desarrollo de los procesos psíquicos superiores. Barcelona: Crítica.