¡Urgente, urgente! Re-naturalicemos la escuela en tiempos de pandemia

  1. García González, Esther 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Revista Educación Ambiental y Sostenibilidad: REAYS

ISSN: 2659-708X

Year of publication: 2020

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 1501

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_EDUC_AMBIENT_SOSTENIBILIDAD.2020.V2.I1.1501 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Educación Ambiental y Sostenibilidad: REAYS

Abstract

This work is born in crisis times, understood as an opportunity to explore new avenues. It is a reflection about the relevance of the relationship between nature and human beings, it is a call for the reconnection with our environment, hence the schools should play a key role. It reflects on the requirement of spending time outdoors during the school day like a straight way towards the reconnection. Nature should be considered as the center of learning-teaching processes, it implies changes in the school organization and the educational practices. This contribution aims to highlight some thoughts and ideas that we think can be inspiring to afford the present and future challenges.

Bibliographic References

  • Bonil, J., Junyent, M., y Pujol, R. M. (2010). Educación para la sostenibilidad desde la perspectiva de la complejidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 7(Número Extrsordinario), 198–215.
  • Cardeñoso, J. M., Moreno, A., García-González, E., y Jiménez-Fontana, R. (2017). El sesgo de equiprobabilidad como dificultad para comprender la incertidumbre en futuros docentes argentinos. AIEM - Avances de Investigación en Educación Matemática, (11), 145 – 166.
  • Fjortoft, I. (2001). The Natural Environment as a Playground for Children: The Impact of Outdoor Play Activities in Pre-Primary School Children. Early Childhood Education Journal, 29(2), 111–117. https://doi.org/10.1023/A:1012576913074.
  • Ford, P. (1986). Outdoor education: Definition and philosophy (Report Nº RC 015 661). Las Cruces, NM: ERIC Clearinghouse on Rural Education and Small Schools. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 267 941) http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED267941.pdf
  • García-González, E., y Schenetti, M. (2019). Las escuelas al aire libre como contexto para el aprendizaje de las ciencias en infantil. El caso de la Scuola en el Bosco Villa Ghigi. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias., 16(2), 1–15. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2204
  • Hervás, L. (2015). Aprender en la naturaleza: la experiencia de las escuelas bosque en España. Revista inspira. Recuperado dehttp://www.mapama.gob.es/es/ceneam/articulos-de-opinion/2015-07-08-hervas_tcm7-387348.pdf.
  • Higgins, P. (1995). Outdoor education provision at Moray House Institute of Education. Scottish Journal of Physical Education, (23), 4–12.
  • Hueso, K. (2019). Jugar al aire libre. Barcelona: Plataforma Editorial.
  • Liefländer, A. K., Fröhlich, G., Bogner, F. X., y Schultz, P. W. (2013). Promoting connectedness with nature through environmental education. Environmental Education Research, 19(3), 370–384. https://doi.org/10.1080/13504622.2012.697545.
  • Marín Ibáñez, R. (1976). Los ideales de la escuela nueva. Revista de Educación, (242), 23–42.
  • Pozo Andrés, M. (2003). La Escuela Nueva en España: crónica y semblanza de un mito. Historia de La Educación: Revista Interuniversitaria, (22), 317–346.
  • Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, M., Choi, M. Y., Sanders, D., y Benefield, P. (2004). A review of research on outdoor learning. National foundation for educational research and King’s college London. London: National Foundation for Educational Research and King’s College London Research.
  • Rodríguez-Marín, F., Fernández-Arroyo, J. y García, J. E. (2015). El huerto escolar ecológico como herramienta para la educación en y para el decrecimiento Investigación en la escuela, (86), 35-48.
  • Schenetti M., y Guerra E. (2018) ‘Emotion Map Making. Discovering Teachers’ Relationships with Nature’, Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 12(2), 31–56.
  • Tonucci, F. (2005). La ciudad de los niños. Bracelona: Editorial Graò.
  • Wells, N. M. (2000). Effects of Greenness on Children’s Cognitive Functioning. Environment and Behavior, 32(6), 775–795. https://doi.org/10.1177/00139160021972793.