La lectura de Fitting the Pattern en el aula

  1. De Gregorio Robledo, Yolanda 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura

ISSN: 2171-9624

Year of publication: 2020

Issue: 21

Type: Article

DOI: 10.15645/ALABE2020.21.7 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura

Abstract

The emergence of new electronic devices and apps with new literature pieces has opened up new possibilities in the field of Literature Theory. This paper studies digital reading. In particular, this research identifies some elements showing that reading a digital work of literature differs from a printed one. This challenges teachers to provide students with new skills and codes. To approach this, this paper explores the main characteristics of the narrative piece Fitting the Pattern, written by Christine Wilks. Finally, this paper proposes a new reading practice application using the mentioned narrative piece. Therefore this learning tool is intended for digital reading, English Second Language learning, and cultural studies among undergraduate students of English Literature.

Bibliographic References

  • Aarseth, E. (2004). La literatura ergódica. en Sánchez- Mesa (ed.). Literatura y Cibercultura, Madrid: Arco/libros, págs. 117-145
  • Borràs, L. Memmott, T., Raley, R. Stefans, B. (2011). Electronic Literatire Collection, Volumen Two. Electronic Literature Organization. Obtenido desde http://collection.elitera-ture.org/2/
  • Del-Moral, Mª E., Villalustre, L. y Neira, Mª R. (2016). Relatos digitales: activando las competencias comunicativa, narrativa y digital en la formación inicial del profesorado. Ocnos, 15 (1), 22-41. Obtenido el 20 de octubre de 2018 en https://revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/view/ocnos_2016.15.1.923
  • Gervais, B. (2007). Reading in a Era of Hipertextuality. En R. Siemens y S. Schreibiman (ed.) A Companion to Digital Literary Studies (pp. 183-202). Malden, Ma: Blackwell Publishing
  • Goicoechea de Jorge, M. (2011). Los nuevos rituales de lectura literaria en pantalla. Encuentros en Verines, Encuentro XXVII “La literatura en la Era Digital”, Obtenido en octubre 2018 desde http://www.mcu.es/lectura/libroSearch.do?action=busquedaInicial&params.anio=2011&cache=init&layout=verines
  • Hayles, N. K. (2008), Electronic Literature. New Horizons for Literary, Indiana: University of Notre Dame
  • Hayles, N. K. (2010), How We Read: Close, Gyoerm Mahine, en ADE Bulletin 150 (18) ( pp. 62-79). Obtenido en septiembre 2018 desde https://www.ade.mla.org/content/down-load/7915/225678
  • Mencía, M., Husárová, Z. (eds.) (2015). Creative Manual for Repurposing in Electronic L9945iterature. Kosice, Slovakia : Dive Buki
  • Montesa, S. (ed.) Literatura e Internet. Nuevos textos, nuevos lectores, ( pp. 385-402). AE-DILE
  • Morales Sánchez, I. (2011), El lector itinerante: nuevos espacios, nuevos retos. En S. Montesa (ed) Literatura e Internet. Nuevos textos. Nuevos lectores (pp. 387-402). AEDI-LE Obtenido en febrero 2019 desde http://www.cervantesvirtual.com/obra/literatura-e-internet--nuevos-textos-nuevos-lectores/?_ga=2.97250461.3287849.1554975205-109284937.1554975205.
  • Morales Sánchez, I. (2018) . Leer literatura en la era digital, en PalabraClave (La Plata), 7(2): e049. Disponible el 8 de febrero de 2019 en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8534/pr.8534.pdf.
  • Morales Sánchez, I. (2019). Inmersiones lectoras. Literatura y lectura digital. En José Cordón García (Coord.) Libro, lectores y lectura digital. Metodologías humanísticas en la era digital. Alicante: Instituto Juan Andrés de Comparatística y Globalización
  • Pressman, J. (2014). Digital Modernism. Making It New in New Media. New York: Oxford University Press
  • Torres-Toukoumidis, A., Romero-Rodríguez, L., Pérez-Rodríguez, M. A., & Björk, S. (2016). Desarrollo de habilidades de lectura a través de los videojuegos: Estado del arte. Ocnos, 15 (2), 37-49. Obtenido el 20 de octubre de 2018 en https://revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/view/ocnos_2016.15.2.1124
  • Valero, M. J., Vázquez, B. y Cassany, D. (2015). Desenredando la web: la lectura crítica de los aprendices de lenguas extranjeras en entornos digitales. Ocnos, 13, 7-23. Obtenido el 20 de octubre de 2018 en https://revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/view/oc-nos_2015.13.01