Actitud e intención emprendedora en estudiantes de administración de empresas y de contaduría pública

  1. Galvez Albarracin, Edgar Julian 1
  2. Guauña Aguilar, Rafael Andrés 1
  3. Ravina Ripoll, Rafael 2
  1. 1 Universidad del Valle (Colombia)
    info

    Universidad del Valle (Colombia)

    Santiago de Cali, Colombia

    ROR https://ror.org/00jb9vg53

  2. 2 Universidad de Cádiz, España
Revista:
Universidad & Empresa

ISSN: 0124-4639 0124-4639

Ano de publicación: 2020

Volume: 22

Número: 38

Páxinas: 79-105

Tipo: Artigo

DOI: 10.12804/REVISTAS.UROSARIO.EDU.CO/EMPRESA/A.7230 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Universidad & Empresa

Resumo

Multiple studies show that diverse variables influence the disposition of subjects to perform some action, in that sense and based on the theory of planned behavior (tcp), this work seeks to describe the level of intention to create companies owned by university students and how this is affected by their perception of the stimuli and barriers involved in it. In this sense, a sample of 246 students of business administration and public accounting was taken from the North Headquarters of Cauca of the Universidad del Valle in Colombia, a geographical area that hashistorically presented economic and social problems. The descriptive results show that around 70% of the students were interested in being entrepreneurs, being their main motivation to undertake family and personal security and what most discourages the lack of capital for it; meanwhile, the differences in means and linear regressions applied as statistical techniques confirm that the greater the global motivation, the greater the entrepreneurial intention in people. The conclusion of the article is that, due to the rewards they receive, for small cities’ future professionals, business activity is also an essential development alternative.

Referencias bibliográficas

  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organisational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179–211.
  • Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Alonso, P. (2012). La Configuración de la Intención Emprendedora entre académicos responsables de proyectos de investigación en España. Un enfoque de género. Tesis para optar por el título de doctor internacional en de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales en la Universidad de Cantabria, Santander/España.
  • Audretsch, D., & Belitski, M. (2007). Entrepreneurship capital and economic growth. Oxford Review of Economic Policy, 23 (1), 63-78.
  • Bae, T., Qian, S., Miao, C., & Fiet, J. (2014). The relationship between entrepreneurship education and entrepreneurial intentions: A meta-analytic review. Entrepreneurship theory and practice, 38 (2), 217-225.
  • Buelvas, P., Franco, C., García, G. Gómez, L., López, S., Matíz, F., Moreno, J., Osorio, F., Pereira, F., & Varela, R. (2017). Actividad Empresarial Colombiana. Reporte GEM Colombia 2016/2017. Cali. Recuperado el 12 de septiembre del 2018 de:
  • https://www.researchgate.net/publication/317929591_Actividad_Empresarial_Colombiana_Reporte_GEM_Colombia_20162017
  • Chan, M., Escalante M., & Robles, E. (2015). Comparabilidad en el nivel de emprendimiento de los alumnos de dos universidades: México y Puerto Rico. Revista Internacional Administración y Finanzas, 8 (5), 1-14.
  • Chantson, J., & Urban, B. (2018). Entrepreneurial intentions of research scientists and engineers. South african journal of industrial engineering. 29 (2), 113-126. DOI: 10.7166/29-2-1533
  • Coque, J., Díaz, F., & López, N. (2013). Factores para la puesta en marcha y el éxito de microempresas asociativas creadas por jóvenes egresados universitarios. Revista de Estudios Cooperativos, 112, 66-94
  • Dewi, R., & Martdianty, F. (2012). Student´s entrepreneurial intentions by using Theory of Planned Behavior. The Case in Indonesia. The South East Asian Journal, 6 (2), 100-143.
  • Díaz C., Fernández, A., Almodóvar, M., Díaz, Á., & Fernández, Y. (2017). Intenciones y actividades emprendedoras de los estudiantes de la Universidad de Extremadura: Proyecto GUESS 2013/2014 Universidad de Extremadura. Cáceres España: Editorial Universidad de Extremadura.
  • Diez, S. (2016) La Actitud Conductual en las Intenciones Emprendedoras. Revista Empresarial, ICE-FEE-UCSG, 10 (2), 42-48.
  • Fernández, M. (2017). Estudio de las variables que afectan a la intención emprendedora en jóvenes universitarios. Trabajo de grado finanzas y contabilidad + relaciones laborales y recursos humanos. Sevilla, España: Universidad de Sevilla. Facultad de Turismo y Finanzas.
  • Galvão, A., Marques, C.S., & Marques, C.P. (2018). Antecedents of entrepreneurial intentions among students in vocational training programmes. Education and Training, 60 (7, 8), 719-734. DOI: 10.1108/ET-03-2017-0034
  • García, Y., Mendoza, I., & Romo, L. (2017). Relación entre la Intención de la elección de la carrera de Ingeniería Civil y la iniciativa emprendedora de los estudiantes de una institución de educación superior tecnológica en Hidalgo, México. European Scientific Journal, 13 (34), 101-118.
  • Gorgievski, M., Stephan, Laguna, M., & Moriano. (2018). Predicting Entrepreneurial Career Intentions: Values and the Theory of Planned Behavior. Journal of career assessment, 26 (3), 457-475. DOI: 10.1177/1069072717714541
  • Gómez, S. (2010) Influencia de los factores institucionales sobre la actividad emprendedora corporativa. Un análisis causal. Tesis Doctoral, Universidad de Granada.
  • González, R., Torres, V., & Tinoco, M. (2017). Análisis empírico de los determinantes del emprendimiento en estudiantes universitarios. El caso de la Universidad de Colima en México. Economía y Sociedad, 21 (36), 43-59.
  • González D, F. (2004). Incidencia del marco institucional en la capacidad emprendedora de los jóvenes de Andalucía. Tesis doctoral, Universidad de Sevilla. Recuperado el 17 de enero del 2017 de: http://fondosdigitales.us.es/tesis/tesis/287/incidencia-del-marco-institucional-en-la-capacidad-emprendedora-de-los-jovenes-empresarios-de-andalucia/
  • Goyanes, M. (2015). Apoyo estructural en la intención emprendedora de estudiantes de periodismo y comunicación audiovisual en España. El profesional de la información, 24(1), 55-61.
  • Guauña, R., A. (2015). Factores psicológicos relacionados con el nivel de intención emprendedora de los estudiantes de administración de empresas y contaduría pública en la Universidad del Valle sede Norte del Cauca. Trabajo de grado para optar por el título de Maestría en Administración en la Universidad del Valle, Colombia.
  • Jaimes, F., Jamarillo, M., & Pérez, M. (2017). Factores que inciden en la intención emprendedora de estudiantes del Centro Universitario Tempascaltepec. Revista Venezolana de Gerencia, 22 (78), 210-231.
  • Jany, C, J. (2009). Fundamentos de Muestreo. Investigación Integral de Mercados. Bogotá: McGraw Hill.
  • Joensuu, S., Varamäki, E., &Viljamaa, A. (2015). Beyond intentions–what makes a student start a firm? Education+Training, 57(8/9), 853-873.
  • Kouriloff, M. (2000). Exploring Perceptions of a Priori Barriers to Entrepreneurship: a Multidisciplinary Approach. Entrepreneurship: Theory and Practice, 25 (2), 59−79.
  • Krueger, N. (2000). The cognitive infrastructure of opportunity emergence. Entrepreneurship: Theory & Practice, 24 (3), 5-23.
  • Krueger N., Reilly, M., & Carsrud, A. (2000). Competing models of entrepreneurial intentions. Journal of Business Venturing, 15 (5), 411-432. DOI: 10.1016/S0883-9026(98)00033-0
  • Laguía, A., Moriano, J., Molero, F., & Gámez, J. (2017). Validación del Cuestionario de Intención Emprendedora en una muestra de estudiantes universitarios de Colombia. Universitas Psychologica, 16 (1), 1-14.
  • Liñán, F. (2004): Intention-based models of entrepreneurship education. Piccolla Impresa / Small Business, 3, 11-35.
  • Liñan, F., & Chen, Y. (2009). Development and Cross-Cultural Application of a Specific Instrument to Measure Entrepreneurial Intentions. Entrepreneurship theory and practice, 33 (3), 593-617. DOI: 10.1111/j.1540-6520.2009.00318.x
  • Liñán, F., Moriano, J., & Jaén, I. (2016). Individualism and entrepreneurship: Does the pattern depend on the social context? International Small Business Journal, 34 (6), 760-776.
  • Marín, L., Rubio, A., Sánchez, M. (2015). El impacto del entorno del estudiante en sus intenciones de crear una empresa cuando finalice sus estudios. Lan Harremanak, 32 (1), 504-526.
  • Mora, P, R. (2011). Estudio de actitudes emprendedoras con profesionales que crearon empresa. Revista EAN, 71, 70-83
  • Moriano, L, J, Trejo, E., & Palací, D, F. (2001). El perfil psicosocial del emprendedor un estudio desde la perspectiva de los valores. Revista de Psicología Social, 16(2), 229-243.
  • Novillo, E., Sarmiento, C., Ollague, J., & Ramón, D. (2017). Análisis de Actitud Emprendedora en Estudiantes Universitarios: una Perspectiva de Género. INNOVA Research Journal, 2 (8), 56-63.
  • Oosterbeek, H., Van Praag, M., & Ijsselstein, A. (2010). The impact of entrepreneurship education on entrepreneurship skills and motivation. European economic review, 54 (3), 442-454. DOI: 10.1016/j.euroecorev.2009.08.002
  • Pallí, C., & Martínez, L. (2004). Naturaleza y organización de las actitudes. En Ibañez, T.; Botella, M.; Domènech, M.; Feliu, J.; Martínez, L.; Pallí, C; Pujal, M. y Tirado, F. (Coords.), Introducción a la psicología social. Barcelona: EDIUOC.
  • Park, S., & Duarte, S. (2015). El perfil del emprendedor y los estudios relacionados a los emprendedores iberoamericanos. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 11 (2), 291-314.
  • Real Academia Española (RAE). (2017). Diccionario de la lengua española. Recuperado el 17 de enero del 2018 de: http://dle.rae.es/?id=Esip2Nv
  • Rueda, I., Sánchez, L., Blanco, B., & Fernández, A. (2013). Motivos y frenos al emprendimiento: ¿varía su importancia según el género? Serie estudios del IUDE, 13125. Recuperado de la Web el 15 de enero del 2017 de: https://www.ull.es/Private/folder/institutos/iude/pdfs/2013/13125.pdf
  • Rueda, S. I., Fernández, L. A., & Herrero, C. Á. (2012). Estudiantes universitarios Cantabria y emprendimiento: investigaron determinantes psicológicos de la intención de creación de un negocio propio. Faedpyme International Review, 1(2), 9-15.
  • Sánchez, J.C. Lanero, A., & Yurrebaso, A. (2005). Variables determinantes de la intención emprendedora en el contexto universitario. Revista de psicología social aplicada. 15,(1), 37-59.
  • Schumpeter, J.S. (1950). Capitalism, Socialism And Democracy. Nueva York: Harper and Row Publisher.
  • Shapero, A. (1984). Entrepreneurship in Economic Development, in Far, C.A (ed). Shaping the local Economy. Washintong International City Management Association.
  • Shirokova, G., Tsukanova, T., & Morris, M. (2018). The Moderating Role of National Culture in the Relationship Between University Entrepreneurship Offerings and Student Start Up Activity: An Embeddedness Perspective. Journal of Small Business Management, 56 (1), 103-130.
  • Souitaris, V., Zerbinati, S., & Al-Laham, A. (2007). Do entrepreneurship programmes raise entrepreneurial intention of science and engineering students? The effect of learning, inspiration and resources. Journal of business venturing, 22 (4), 566-591. DOI: 10.1016/j.jbusvent.2006.05.002
  • Timmons, J. A., & Spinelli, S. (2004) New Venture Creation: Entrepreneurship for the 21st. Century. Boston: McGraw Hill Irwin.
  • Vainrub, R. (2009). Una guía para Emprendedores: convertir sueños en realidades. México, DF: Pearson Education.
  • Valencia, A., Cadavid, L., Ríos, D., & Awad, G. (2012). Factores que inciden en las intenciones emprendedoras de los estudiantes. Revista Venezolana de Gerencia, 17 (57), 132-148.
  • Valencia, A., Montoya, I., & Montoya, L, (2015). Factores explicativos de las intenciones emprendedoras en estudiantes universitarios. Espacios, 36 (5), 1-15.
  • Valencia A., Montoya, I., & Montoya, A. (2016). Intención emprendedora en estudiantes universitarios: Un estudio bibliométrico. Intangible Capital, 12 (4), 881-922.
  • Varela, R. (2008) Innovación Empresarial, Arte y Ciencia en la Creación de Empresas. Bogotá: Pearson Educación.
  • Vargas, L., & Bedoya, M. T. (2015). Determinantes psicológicos de la intención de creación de empresas en los aprendices del Centro de Gestión Tecnológica de Servicios del SENA – Cali. Trabajo de grado para optar por el título de Magister en Administración de Empresas en la Universidad del Valle en Cali, Colombia.
  • Wilson, F., Kickul, J., & Marlino. (2007). Gender, entrepreneurial self-efficacy, and entrepreneurial career intentions: Implications for entrepreneurship education. Entrepreneurship theory and practice, 31 (3), 387-406. DOI: 10.1111/j.1540-6520.2007.00179.x
  • Wibowo, A., Saptono, A., & Suparno, J. (2018). Does teachers’ creativity impact on vocational students’ entrepreneurial intention. Journal of Entrepreneurship Education, 21 (3), 12-25.
  • Yang J. (2013). The theory of planned behavior and prediction of entrepreneurial intention among Chinese Undergraduates. Social Behavior and Personality, 41(3), 367-376.
  • Zhao, H., Seibert, S., & Hills. (2005). The mediating role of self-efficacy in the development of entrepreneurial intentions. Journal of applied psychology, 90 (6), 1265-1272. DOI: 10.1037/0021-9010.90.6.1265