Relación entre factores académicos y consumo de videojuegos en universitarios. Un modelo de regresión

  1. Chacón Cuberos, Ramón 1
  2. Zurita Ortega, Félix 1
  3. Martínez Martínez, Asunción 1
  4. Castro Sánchez, Manuel 1
  5. Espejo Garcés, Tamara 1
  6. Pinel Martínez, Cristina 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Year of publication: 2017

Issue: 50

Pages: 109-121

Type: Article

More publications in: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Abstract

Information and Communication Technologies (ICT), which have acquired a strong presence in daily life,constitutes a modulator factor of academic and professional achievements in the university stage. Thisdescriptive and cross-sectional research, conducted on 490 students of the University of Granada, aims toidentify patterns of relationship between academic performance and habits related to videogames, using asmain instruments and Ad Hoc questionnaire and the Questionnaire about Habits of Consumption of Videogames (QHCV) which was developed by López (2012). The results showed that those students, who hadaccessed to the university with a lower rating, had a higher addiction towards video games. Besides this,students who did not receive any grant for studying doubled in percentage the medium and high consumptionof these devices. It is highlighted that excessive use of video games has a negative influence on schoolperformance of the university students because grants depends on academic factors as the average mark. Inthis regard, this study shows the importance of develop intervention programs that can develop self-controlin the pathological use of video games, preventing future pathologies.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Algaba, E. (2015). Universidad pública y privada en España. Dos modelos distintos con objetivos similares. Encuentros Multidisciplinares, 17(49), 46-55.
  • Arce, R., Fariña, F., Novo, M. & Seijo, D. (2012). Efecto del sistema de enseñanza en el rendimiento académico, bornout experimentado y estrés académico. Aula Abierta, 40(2), 3-10.
  • Aturupane, H., Glewwe, P. & Wisniewski, S. (2013). The impact of school quality, socioeconomic factors, and child health on students’ academic performance: evidence from Sri Lankan primary schools. Education Economics, 21(1), 2-37. doi: 10.1080/ 09645292.2010.511852
  • Baldia, M. M., Clariana, M., Gotzens, C., Cladellas, R. & Dezcallar, T. (2015). Videojuegos, televisión y rendimiento académico en alumnos de primaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 25-38. doi: 10.12795/pixelbit.2015.i46.02.
  • Bautista, G., Escofet, A., Forés, A., López, M. & Marimon, M. (2013). Superando el concepto de nativo digital. Análisis de las prácticas digitales del estudiantado universitario. Digital Education Review, 24, 1-22.
  • Boxer, P., Groves, C. L. & Docherty, M. (2015). Video games do indeed influence children and adolescent aggression, prosocial behaviour and academic performance. A clearer reading of Ferguson (2015). Perspectives on Psychological Science, 10(5), 671-673. doi: 10.1177/ 1745691615592239.
  • Burgess, S., Stermer, S. P. & Burgess, M. (2012). Video game playing and academic performance in college students. College Student Journal, 46(2), 376-387.
  • Castro, M., Martínez, A., Zurita, F., Chacón, R., Espejo, T. & Cabrera, A. (2015). Uso de videojuegos y su relación con las conductas sedentarias en una población escolar y universitaria. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 6(1), 40-51.
  • Catalán, X. & Santelices, M. V. (2015). Becas y Rendimiento Académico en la Universidad: El caso de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(1), 63-80.
  • Chacón, R., Espejo, T., Cabrera, A., Castro, S., López, J. F. & Zurita, F. (2015). Exergames para la mejora de la salud en niños y niñas en edad escolar: estudio a partir de hábitos sedentarios e índices de obesidad. RELATEC, 14(2), 22-32. doi: 10.17398/1695-288X.142.39.
  • Chamarro, A., Carbonell, X., Manresa, J. M., Muñoz, R., Ortega, R., López, M. R., ToránMonserrat, P. (2014). El Cuestionario de Experiencias Relacionadas con los Videojuegos (CERV): Un instrumento para detectar el uso problemático de videojuegos en adolescentes españoles. Adicciones, 26(4), 303-311. doi: 10.20882/adicciones.31.
  • Chaput, J. P., LeBlanc, A. G., Goldfield, G. S. & Tremblay, M. S. (2013). Are active video games useful in increasing physical activity and addressing obesity in children?. JAMA Pediatrics, 167(7), 677-678. doi: 10.1001/ jamapediatrics.2013.2424.
  • Escardibul, J. & Oroval, E. (2011). Análisis del sistema actual de precios públicos y ayudas al estudio en la universidad española y de su previsible evolución. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Subdirección General de Información y Publicaciones.
  • Estévez, A., Herrero, D., Sarabia, I. & Jáuregui, P. (2014). El papel mediador de la regulación emocional entre el juego patológico, uso abusivo de Internet y videojuegos y la sintomatología disfuncional en jóvenes y adolescentes. Adicciones, 26(4), 282-290. doi: 10-20882/adicciones.26.
  • Ferguson, C. J. (2015). Do Angry Birds make for angry children? A meta-analysis of video game influences on children’s and adolescents’ aggression, mental health, prosocial behaviour, and academic performance. Perspectives on Psychological Science, 10(5), 656-666. doi: 10.1177/ 1745691615592234
  • Fraile, A., López, V. M., Castejón, F. J. & Romero, R. (2013). La evaluación formativa en docencia universitaria y el rendimiento académico del alumnado. Aula Abierta, 41(2), 23-34.
  • Franco, A. A. (2013). El uso de la tecnología: determinación del tiempo que los jóvenes de entre 12 y 18 años dedican a los equipos tecnológicos. RIED, 16(2), 107-125. doi: http:/ /dx.doi.org/10.5944/ried.16.2.9908
  • Garbanzo, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. doi: 10.15517/ revedu.v31i1.1252.
  • Gauna, J., García, J. M. & Sarasua, J. (2013). Perspectiva de los alumnos de Grado de Educación Primaria sobre las Matemáticas y su enseñanza. Números, 82, 5-15.
  • Karpinski, A. C., Kirschner, P. A., Ozer, I., Mellott, J. A. & Ochwo, P. (2013). An exploration of social networking site use, multitasking and academic performance among United States and European University students. Computers in Human Behavior, 29(3), 1182-1192. doi: 10.1016/ j.chb.2012.10.011.
  • López, F. (2012). Construcción y validación de un cuestionario sobre los hábitos de consumo de videojuegos en preadolescentes. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 40, 1-12. doi: 10.21556%2Fedutec.2012.40.361.
  • Lorenzo, M., Argos, J., Hernández, J. & Vera, J. (2014). El acceso y la entrada del estudiante a la universidad: situación y propuestas de mejora facilitadoras del tránsito. Educación XXI, 17(1), 15-38. doi: 10.5944/educxx1.17.1.9951
  • Martínez, A. (2013). La Orientación como actividad educativa y vocacional en los itinerarios curriculares del alumnado de Bachiller y Formación Profesional y su inclusión en el mercado laboral. (Tesis Doctoral). Universidad de Granada.
  • Martínez, A., Castro, M., Zurita, F. & Lucena, M. (2015). La elección de estudios superiores universitarios en función de la modalidad de estudios, la nota media y el género. Magister, 27(1), 18-25. doi: 10.1016/ j.magis.2015.06.001.
  • Martínez, A., Zurita, F., Castro, M., Chacón, R., Hinojo, M. A. & Espejo, T. (2016). La elección de estudios superiores universitarios en estudiantes de último curso de bachillerato y ciclos formativos. Revista Electrónica Educare, 20 (1), 1-18. doi: 10.15359/ree.201.14.
  • Moncada, J. & Chacón, Y. (2012). El efecto de los videojuegos en variables sociales, psicológicas y fisiológicas en niños y adolescentes. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 21, 43-49.
  • Moral, M. E., Villalustre, L. & Neira, M. R. (2014). Oportunidades de las TIC para la innovación educativa en las escuelas rurales de Asturias. Aula Abierta, 42(1), 61-67. doi:10.1016/S0210-2773(14)70010-1
  • Narro, J. & Arredondo, M. (2013). La tutoría: Un proceso fundamental en la formación de los estudiantes -universitarios. Perfiles Educativos, 35(141), 132-151.
  • Pérez, M. C., Álvarez, J. A., Molero, M. M., Gázquez, J. J. & López, M. A. (2011). Violencia Escolar y Rendimiento Académico (VERA): aplicación de realidad aumentada. European Journal of Investigación in Health, Education and Psychology, 1(2), 71-84. doi: 10.1989/ejihpe.v1i2.6.
  • Puerta, D. X. & Carbonell, X. (2013). Uso problemático de Internet en una muestra de estudiantes universitarios colombianos. Avances en Psicología Latinoamericana, 31(3), 620-631.
  • Richardson, M., Abraham, C. & Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students academic performance: a systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138(2), 353-387. doi: 10.1037/ a0026838.
  • Rodríguez, C. & Jarpa, C. G. (2015). Capacidad predictiva de las notas en enseñanza media sobre el rendimiento en pruebas de selección universitaria: el caso chileno. Aula Abierta, 43(2), 61-68. doi: 10.1016/j.aula.2015.03.002.
  • Rodríguez, H. G. & Sandoval, M. (2011). Consumo de videojuegos y juegos para computador: influencias sobre la atención, memoria, rendimiento académico y problemas de conducta. Suma Psicológica, 18(2), 99-110.
  • Salanova, M., Martínez, I. M., Bresó, E., Llorens, S. & Grau, R. (2005). Bienestar psicológico en estudiantes universitarios: facilitadores y obstaculizadores del desempeño académico. Anales de Psicología, 21(1), 170-180.
  • Salmerón, H., Gutiérrez, C., Salmerón, P. & Rodríguez, S. (2011). Metas de logro, estrategias de regulación y rendimiento académico en diferentes estudios universitarios. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 467-486.
  • Tejeiro, R., Pelegrina, M. & Gómez, J. L. (2009). Efectos psicosociales de los videojuegos. Comunicación, 17(1), 235-250.
  • Torres, L. E. & Rodríguez, N. Y. (2006). Rendimiento académico y contexto familiar en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 11(2), 255-270.
  • Ventura, M., Shute, V. & Jeon, Y. (2012). Video gameplay, personality and academic performance. Computers & Education, 58, 1260-1266. doi: 10.1016/ j.compedu.2011.11.022.