Tensiones suicidas en la obra de Elena QuirogaUn acercamiento a «Presente profundo» (1973)

  1. Juan Pedro Martín Villarreal
Zeitschrift:
Cauce: Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas

ISSN: 0212-0410 2603-8560

Datum der Publikation: 2020

Nummer: 43

Seiten: 299-315

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Cauce: Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas

Zusammenfassung

This article seeks to reflect on the importance that the theme of suicide has on Elena Quiroga Abarca’s novelistic work (1921-1995). Despite having been one of the references in the Spanish literature of the mid-twentieth century, specifically among women writers, her figure is hardly claimed today by literary critics. Suicide has become a literary theme that, from the viewpoint of women writers, offers a space for the vindication of the obscured truths around its medical understanding, which inevitably links it to a madness to which women have been culturally linked as a subordinate subject. In this respect, this work aims to offer new possibilities for reading Presente profundo (1973) as a feminist and fragmentary discourse that denies the monolithic truths of suicide and glimpses a whole series of social, psychological and emotional reasons for Daria and Blanca’s deaths

Bibliographische Referenzen

  • BARNEY, K. (1993). “The Quiet Revolution of Elena Quiroga”, Revista Hispánica Moderna, nº 46 (1), 103-116, https://www.jstor.org/stable/30205865?seq=1. Consultado el 30/1/2020.
  • BEAUVOIR, S. (2019). El segundo sexo. Madrid: Cátedra. 1949.
  • CORUJO MARTÍN, I. (2015). “El árbol-narrador en La sangre de Elena Quiroga: lugar femenino de memoria y trauma en la posguerra española”, Lucero, nº 24 (1), 20-28.
  • https://escholarship.org/uc/item/3vm0t02w. Consultado el 15/12/2019.
  • FOUCAULT, M. (1976). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Madrid: Siglo XXI.
  • FOUCAULT, M. (1998). Historia de la sexualidad vol. I. La voluntad de saber. Madrid: Siglo XXI.
  • GALERSTEIN, C. (1988). “Self-Discovery in Quiroga’s Presente Profundo”, en Roberto Manteiga, Carolyn Galerstein y Kathleen McNerney (eds.), Feminine Concerns in Contemporary Spanish Fiction by Women. Potomac (Maryland): Scripta Humanistica, 73-86.
  • HERMIDA, X. (4 de octubre de 1995). “La escritora Elena Quiroga muere a los 74 años”, El País. https://elpais.com/diario/1995/10/04/cultura/812761205_850215.html. Consultado el 16/12/2019.
  • HIGONNET, M. (1986). “Speaking Silences: Women's Suicide”, en Susan Suleiman (ed.), The Female Body in Western Culture: Contemporary Perspectives. Cambridge: Harvard University Press, 68-83.
  • LEGGOTT, S. (2014). “Negotiating Censorship in the Postwar Spanish Novel. Divorce and Civil Marriage in Elena Quiroga’s Algo pasa en la calle (1954)”, REI, vol. 2, 121-144. https://doi.org/10.5944/rei.vol.2.2014.12949
  • LLOPIS, S. (24 de enero de 1983). “Elena Quiroga, La olvidada”, Cambio 16, 89.
  • QUIROGA ABARCA, E. (1973). Presente profundo. Barcelona: Destino.
  • QUIROGA ABARCA, E. (1984). Presencia y ausencia de Álvaro Cunqueiro. Discurso leído el día 8 de abril de 1984, en su recepción pública, por la Excma. Sra. Doña Elena Quiroga y de Abarca y contestación del Excmo. Sr. Don Rafael Lapesa Melgar. Madrid: Real Academia Española.https://www.rae.es/sites/default/files/Discurso_de_ingreso_Elena_Quiroga_y_de_Abarca.pdf. Consultado el 11/02/2020.
  • RIDDEL, M. C. (1988). La escritura femenina en la posguerra española: análisis de novelas escogidas de Carmen Martín Gaite, Ana María Matute y Elena Quiroga. Columbus: Ohio State University.
  • RIDDEL, M. C. (1991). “El suicidio como incidente estructurante en la narrativa femenina contemporánea: Presente profundo de Elena Quiroga y The Anna Papers de Ellen Gilchrist”, en Juana Arancibia, Adrienne Mandel y Yolanda Rosas (eds.), Literatura femenina contemporánea de España. Westminster: Instituto Literario y Cultural Hispánico, 139-148.
  • REISZ, S. (1990). “Hipótesis sobre el tema ‘escritura femenina e hispanidad’”, Tropelías, vol.º 1, 199-213. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.199012726
  • RUSS, J. (2018). How to Suppress Women’s Writing. Austin: University of Texas Press, 1983.
  • SHOWALTER, E. (1977). A Literature of Their Own: British Women Novelists From Brontë to Lessing. Londres: Virago.
  • SHOWALTER, E. (1987). The Female Malady: Women, Madness and English Culture, 1830-1980. Londres: Virago.
  • SULLÀ, Enric (1998). El canon literario. Madrid: Arco/Libros.
  • TORRES NEBRERA, G. (2013). “Introducción”, en Elena Quiroga. La enferma, Madrid, Catedra, 9-107.
  • VIDAL ORTUÑO, J. M. (2013). “Actualidad de Elena Quiroga”, Monteagudo, vol. º 18, 267-268. https://revistas.um.es/monteagudo/article/view/227681/176541. Consultado el 17/12/2020.
  • ZATLIN, P. (1977). “Faulkner in Spain: The Case of Elena Quiroga”, Comparative Literature Studies, vol. 14 (2), 166-176.
  • ZATLIN, P. (1984). “Divorce in Franco Spain: Elena Quiroga’s Algo pasa en la calle”, Mosaic: A Journal for the Interdisciplinary Study of Literature, vol. 17 (1), 129–138.