La correspondencia entre Ricardo Molina y José Manuel Caballero Bonald con la revista Cántico y el flamenco de fondo

  1. Jurado Morales, José 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Aldizkaria:
Revista de literatura

ISSN: 0034-849X

Argitalpen urtea: 2021

Liburukia: 83

Zenbakia: 165

Orrialdeak: 247-263

Mota: Artikulua

DOI: 10.3989/REVLITERATURA.2021.01.011 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista de literatura

Laburpena

In this article we shall present and analyse the unedited correspondence between the writers Ricardo Molina (1917-1968), member of the group Cántico de Córdoba, and José Manuel Caballero Bonald (1926), Premio Cervantes 2012. First of all, we shall discuss the friendship that surged between these two writers as a result of their relationship with the review, Cántico. More specifically, we shall reference the letter Molina sends Caballero Bonald in 1955 in which he invites Caballero Bonald to participate in Cántico’s famous homage to Luis Cernuda. Secondly, and more extensively, we shall elucidate upon the relationship they maintained due to their shared interest in flamenco music. We shall reference their work as flamencologists and further comment upon the collection of letters 1963-1965 in which they discuss, amongst other topics, the Week of Flamenco Studies, Málaga, the Córdoba Flamenco Contest, Antonio Mairena and Mauricio Ohana. Certainly, the analysis of this unedited collection of letters shall help to understand more the profiles of both Ricardo Molina and José Manuel Caballero Bonald as experts in flamenco.

Finantzaketari buruzko informazioa

Erreferentzia bibliografikoak

  • Acquaroni, José Luis. 1963. «En “Málaga cantaora”». ABC (Madrid), 26 de octubre, pp. 33-34.
  • Caballero Bonald, José Manuel. 1953. El cante andaluz. Madrid: Publicaciones Españolas.
  • Caballero Bonald, José Manuel. 1956. Anteo. Palma de Mallorca: Ed. Papeles de Son Armadans.
  • Caballero Bonald, José Manuel. 1957. El baile andaluz. Barcelona: Noguer.
  • Caballero Bonald, José Manuel. 1968. Archivo del cante flamenco. Barcelona: Ariola-Vergara.
  • Caballero Bonald, José Manuel. 1975. Luces y sombras del flamenco. Barcelona: Lumen.
  • Caballero Bonald, José Manuel. 2004. Tiempo de guerras perdidas. La novela de la memoria, I. Madrid: Alfaguara.
  • Caballero Bonald, José Manuel. 2008. «Ricardo Molina y el flamenco». En Ricardo Molina: conciencia de Cántico, ed. Antonio Rodríguez Jiménez, 99-108. Iluminaciones, 41. Sevilla: Renacimiento.
  • Cifra. 1964. «Clausura de la II Semana de Estudios Flamencos». ABC (Madrid), 27 de setiembre, p. 93.
  • Díaz-Cañabate, Antonio. 1963. «Las “siguiriyas” de Manuel Torres». ABC (Edición de Andalucía), 26 de octubre, pp. 63-64.
  • «Homenaje a Pastora Imperio en la II Semana de Estudios Flamencos». 1964. La Vanguardia, 19 de setiembre, p. 7.
  • «Homenaje a Pastora Imperio». 1964. La Vanguardia, 27 de setiembre, p. 7.
  • Jiménez Martos, Luis. 1990. «Principio y fin de Cántico». Córdoba, 4 de mayo, p. 3.
  • «Málaga prepara la Segunda Semana de Estudios Flamencos. El poeta cordobés Ricardo Molina presidirá el Seminario de Estudios sobre la soleá» (1964). Córdoba, 26 de agosto, p. 5.
  • Molina, Ricardo. 1951a. «Oda a Luis Cernuda». Platero 1, enero, pp. 2-3. Recogido en Cántico, 9-10, agosto-noviembre de 1955; Cántico. Hojas de Poesía. Córdoba, 1947-1957. Córdoba: Diputación de Córdoba, 1983, edición facsímil, pp. 384-385.
  • Molina, Ricardo. 1951b. «Tristán». Platero 6, junio, p. 9.
  • Molina, Ricardo. 1952. «Primeras lluvias». Platero 14, febrero, pp. 8-9.
  • Molina, Ricardo. 1965. Cante flamenco. Antología. Madrid: Taurus.
  • Molina, Ricardo. 1967. Misterios del arte flamenco. Ensayo de una interpretación antropológica. Barcelona: Sagitario.
  • Molina, Ricardo. 1977a. Cante y Cantaores cordobeses. Madrid: Ediciones Demófilo.
  • Molina, Ricardo. 1977b. Obra flamenca. Madrid: Ediciones Demófilo.
  • Molina, Ricardo. 1982. Homenaje. En Obra poética completa, II. Granada: Antonio Ubago.
  • Molina, Ricardo. 1992. Cartas de Ricardo Molina a Anselmo González Climent. Córdoba: Publicaciones del Ayuntamiento de Córdoba.
  • Molina, Ricardo. 2007. Homenaje. En Obra poética. Poesía póstuma, II. Madrid: Visor.
  • Molina, Ricardo y Antonio Mairena. 1963a. «El cante flamenco y las letras españolas contemporáneas». Cuadernos Hispanoamericanos 163-164: 108-123.
  • Molina, Ricardo y Antonio Mairena. 1963b. Mundo y formas del cante flamenco. Madrid: Revista de Occidente.
  • Tijeras, Eduardo. 1964. «A orillas del mediterráneo». ABC (Madrid), 11 de octubre, pp. 114 y 110.
  • Blas Vega, José y Manuel Ríos Ruiz. 1988. Diccionario enciclopédico ilustrado del flamenco. Madrid: Cinterco.
  • Carnero, Guillermo. 1976. El grupo «Cántico» de Córdoba. Un episodio clave de la historia de la poesía española de postguerra. Estudio y Antología. Madrid: Editora Nacional.
  • Carnero, Guillermo. 2008. «Ricardo Molina, motor y conciencia de Cántico». En Ricardo Molina: conciencia de Cántico, ed. Antonio Rodríguez Jiménez, 21-35. Iluminaciones, 41. Sevilla: Renacimiento.
  • García Baena, Pablo. 2007. «La noche pasajera». En Silva varia, 142-146. Benalmádena: Eda.
  • Gómez Pérez, Agustín. 2006. Los concursos de Córdoba (1956-2006) (Análisis y comentarios). Córdoba: Ediciones de La Posada.
  • Gómez Pérez, Agustín. 2008. «Ricardo Molina y el flamenco». En Ricardo Molina: conciencia de Cántico, ed. Antonio Rodríguez Jiménez, 119-135. Iluminaciones, 41. Sevilla: Renacimiento, González Climent, Anselmo. 1965. Bibliografía Flamenca. Madrid: Escelicer.
  • Linares, Abelardo. 1983. «Prólogo». En Cántico. Hojas de Poesía. Córdoba, 1947-1957. Córdoba: Diputación de Córdoba.
  • Neira, Julio. 2014. Memorial de disidencias (Vida y obra de José Manuel Caballero Bonald). Sevilla: Fundación José Manuel Lara.
  • Quiñones, Fernando. 1964. De Cádiz y sus cantes. Barcelona: Seix Barral.
  • Quiñones, Fernando. 1985. «Nota en 1985». En Misterios del arte flamenco. Ensayo de una interpretación antropológica, Ricardo Molina, 9-11. Barcelona: Editoriales Andaluzas Unidas.
  • Rendón Infante, Olga. 2011. «Cuatro cartas inéditas de Fernando Quiñones a Ricardo Molina». Cuadernos Hispanoamericanos 734: 71-92.
  • Rendón Infante, Olga. 2015. Los poetas del 27 y el grupo Cántico de Córdoba. Sevilla: Alegoría.
  • Torre, José María de la. 1995. Ricardo Molina, biografía de un poeta. Córdoba: Publicaciones Obra Social y Cultural de Cajasur.