Proyecto África “La Leyenda de Faro”Efectos de una metodología basada en la gamificación sobre la motivación situacional respecto al contenido de expresión corporal en Educación Secundaria

  1. Real-Pérez, Mateo
  2. Sánchez-Oliva, David
  3. Moledo, Carmen Padilla 1
  1. 1 Dpto. Didáctica de la Ed. Física, Plástica y Musical (Universidad de Cádiz)
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2021

Issue: 42

Pages: 567-574

Type: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V42I0.86124 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The objective of the following study was to contrast the effect of an intervention in a didactic unit (DU) applying active methodologies such as gamification, in comparison with another in which traditional teaching styles were used, on situational motivation regarding the corporal expression contents, in Secondary Education students. For this, we used African Dance as a reference in Physical Education (PE) classes, and were comparatively analysed different motivational variables taking into account the Self-Determination Theory (TAD) in 98 students (M age = 15.5; SD =. 537) divided into a control group (n = 49) and an experimental group (n = 49). Measurements were carried out before and after the intervention period throughout the DU through questionnaires that measured support for basic psychological needs (CANPB), satisfaction of NPBs (BPNES), motivation (CMEF) and motivational climate (PEPS; SSI-EF) to check the effectiveness of the intervention. Our results suggest that using innovative active methodologies seems to be an effective tool on different motivational variables of the students, such as: support for autonomy, support for social relationships, autonomy, intrinsic motivation, identified motivation and external motivation. Despite this, more studies are needed to determine significantly the influence of gamification on motivation in PE classes.

Bibliographic References

  • Acogny, G. (1994). Danse Africaine (Weigarten). Berlin, Germany: Weigarten.
  • Almolda-Tomás, F. J., Sevil-Serrano, J., Julián-Clemente, J. A., Abarca-Sos, A., Aibar-Solana, A., & García-González, L. (2014). Application of teaching strategies for improving students’ situational motivation in physical education. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12(2), 391–418. https://doi.org/10.14204/ejrep.33.13148
  • Arias, J. R., Fernández, B., & Valdés, R. (2021). Actitudes hacia la Expresión Corporal en el ámbito de la asignatura de Educación Física: Un estudio con alumnado de Educación Secundaria Obligatoria (Attitudes towards Body Expression in the field of Physical Education subject: A study with Compulsory Se. Retos, 2041(41), 596–608. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.83296
  • Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Bracho, C. A., & Pérez-Quero, F. J. (2012). Versión española del “Sport Satisfaction Instrument (SSI)” adaptado a la Educación Física. Revista de Psicodidactica, 17(2), 377–395. https://doi.org/10.1387/Rev.Psicodidact.4037
  • Borg, G. (1982). Psychophysical bases of perceived exertion. Medicine and Science in Sports and Exercise, 14(5), 377–381. https://doi.org/10.1249/00005768-198205000-00012
  • Bozkurt, A., & Durak, G. (2018). A Systematic Review of Gamification Research. International Journal of Game-Based Learning, 8(3), 15–33. https://doi.org/10.4018/ijgbl.2018070102
  • CEJA. Orden de 14 de julio de 2016, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de Andalucía y se regulan determinados aspectos de la atención a la diversidad (2016).
  • De Miguel, I., & Mora Verdeny, J. M. (1999). La danza africana , una historia sin palabras Posibles adaptaciones en el área de educación física. Aula de Innovación Educativa, 82, 13–18.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
  • Granero-Gallegos, A., Baena Extremera, A., Sánchez-Fuentes, J. A., & Martínez-Molina, M. (2014). Perfiles motivacionales de apoyo a la autonomía, autodeterminación, satisfacción, importancia de la educación física e intención de práctica física en tiempo libre. Cuadernos de Psciología Del Deporte, 14(2), 59–69.
  • Granero-Gallegos, Antonio, & Baena-Extremera, A. (2016). Validación española de la Escala de Predisposición hacia la Educación Física (PEPS) en educación secundaria. Retos: Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, 30, 125–131.
  • Hilland, T. A., Stratton, G., Vinson, D., & Fairclough, S. (2009). The physical education predisposition scale: Preliminary development and validation. Journal of Sports Sciences, 27(14), 1555–1563. https://doi.org/10.1080/02640410903147513
  • Lee, J., & Hammer, J. (2015). Gamification in Education : What , How , Why Bother ? Gamification in Education : What , How , Why Bother ? Academic Exchange Quarterly, 15(2), 146–151.
  • Matanim, M., & Collier, C. (2003). Longitudinal analysis of preservice teachers’ beliefs about teaching physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 22(2), 153–168.
  • Miller, K. A., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1988). Intrinsic Motivation and Self - Determination in Human Behavior. Contemporary Sociology, 17(2), 253. https://doi.org/10.2307/2070638
  • Monguillot, M., González, C., Zurita, C., Almirall, L., & Guitert, M. (2015). Play the Game: gamificación y hábitos saludables en educación física. Apunts: Educació Física i Esports, (119), 71–79.
  • Moreno, J.A., González-Cutre, D., Chillón, M. y Parra, N. (2008). Adaptación a la educación física de la escala de las necesidades psicológicas básicas en el ejercicio (BPNES). Revista Mexicana de Psicología, 25(2006), 295–303.
  • Nicholls, J. G., & Duda, J. L. (1992). Dimensions of Achievement Motivation in Schoolwork and Sport. Journal of Educational Psychology, 84(3), 290–299.
  • Pérez-López, I. J. (2016). No te la juegues con tu salud, gamíficala: “La amenaza de los Sedentaris.” Habilidad Motriz, 46, 42–48.
  • Ruiz, L. M., Graupera, J. L., Moreno, J. A., & Rico, I. (2010). Social Preferences for Learning among Adolescents in Secondary Physical Education. Journal of Teaching in Physical Education, 29(1), 3–20. https://doi.org/10.1123/jtpe.29.1.3
  • Sánchez-Oliva, D., Leo, F. M. L., Amado, D., Cuevas, R., & García-Calvo, T. (2013). Desarrollo y validación del cuestionario de apoyo a las necesidades psicológicas básicas en educación física. European Journal of Human Movement, 30(May 2014), 53–71.
  • Sanchez-Oliva, D., Sanchez-Miguel, P. A., Leo, F. M., Kinnafick, F.-E., & García-Calvo, T. (2014). Physical Education Lessons and Physical Activity Intentions Within Spanish Secondary Schools: A Self-Determination Perspective. Journal of Teaching in Physical Education, 33(2), 232–249. https://doi.org/10.1123/jtpe.2013-0043
  • Sánchez-Oliva, David, Marcos, F. M. L., Amado, D., González, I., & García-Calvo, T. (2012). Desarrollo de un cuestionario para valorar la motivación en educación física. Revista Iberoamericana de Psicología Del Ejercicio y El Deporte, 7(2), 227–250.
  • Sevil, J., Aibar, A., Abós, Á., Julián, J. A., & García-González, L. (2015). Gender and corporal expression activity in physical education. European Physical Education Review, 22(3), 372–389. https://doi.org/10.1177/1356336x15613463
  • Shen, B., Chen, A., Tolley, H., & Scrabis, K. A. (2016). Gender and Interest-Based Motivation in Learning Dance. Journal of Teaching in Physical Education, 22(4), 396–409. https://doi.org/10.1123/jtpe.22.4.396
  • Villard, M. (2014). Percepciones del profesorado de Educación Física de Educación Secundaria sobre el papel de la expresión corporal en el currículum en Andalucía. Universidad de Huelva, España.
  • Vlachopoulos, S. P., & Michailidou, S. (2006). Development and initial validation of a measure of autonomy, competence, and relatedness in exercise: The Basic Psychological Needs in Exercise Scale. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 10(3), 179–201. https://doi.org/10.1207/s15327841mpee1003_4
  • Welk, G. J. (1999). The Youth Physical Activity Promotion Model: A Conceptual Bridge Between Theory and Practice. Quest, 51(1), 5–23. https://doi.org/10.1080/00336297.1999.10484297
  • Zapatero, J. A. (2017). Beneficios de los estilos de enseñanza y las metodologías centradas en el alumno en Educación Física. E-Balonmano. Com: Revista de Ciencias Del Deporte, 13(3), 237–250.
  • Zichermann, G., & Cunningham, C. (2011). Gamification By Design - Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. O’Reilly Media, Inc. Sebastopol, Canadá. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
  • Zurdo Giménez, R., & Padilla Moledo, C. (2003). Conocimiento de otras culturas con el cuerpo como vehículo: Danzas étnicas. Expresión, Creatividad y Movimiento. I Congreso Internacional de Expresión Corporal y Educación. Universidad de Salamanca. Zamora, 579–587.