Incidencia del género y la edad sobre la calidad, satisfacción y valor percibido de los usuarios de actividades deportivas organizadas

  1. Nuviala Nuviala, Román 1
  2. Pérez Ordás, Raquel
  3. Morán Gámez, Guillermo
  4. Falcón Miguel, David 2
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  2. 2 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2021

Issue: 42

Pages: 37-46

Type: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V42I0.83480 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

Sports managers try to understand customer perceptions and to implement programmes that guarantee clients satisfaction and continuity, because of the increase in the practice of physical activity and the competitiveness of sports services. Objective: to determine the existence of differences in the model that relates quality, satisfaction and perceived value according to the gender and age of the users of organized sports activities. Method: 1.654 people (44.9% women), with a mean age of 32.52 ± 14.70 years participated in the study. The instrument used was the EPOD2 questionnaire and exploratory tests, correlations, Cronbach's alpha, AVE, composite reliability, factorial invariances and regression coefficients were used as statistical tests. Results: the activity assessment was positive, with satisfaction as the highest rated perception, followed by value and quality. Women rated the service better, finding significant differences by gender in the assessment of quality, and significant differences according to age and sex in the assessment of value. Quality has a direct and significant relationship with value, both concepts being an antecedent of satisfaction. Conclusions: the user of organized sports activities has a very positive perception of the service. Women rate quality and value more highly. The younger the age, the lower the value assessment. The results of the study justify the establishment of management strategies for the improvement of quality and perceived value in order to satisfy customers and build customer loyalty.

Bibliographic References

  • Álvarez, J., González, E., Río-Rama, D., de la Cruz, M., & Durán, A. (2019). Quality in Customer Service and Its Relationship with Satisfaction: An Innovation and Competitiveness Tool in Sport and Health Centers. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(20), 39-42.
  • Aparicio, P., Elasri, A., & Triadó, X. M. (2018). La satisfacción de los usuarios de actividades dirigidas de los Centros deportivos municipales de Barcelona. SPORT TK-Revista EuroAmericana De Ciencias Del Deporte, 7(2), 27-34.
  • Barshan, G., Elahi, A., & Aghaei, N. (2017). Impact of service quality on satisfaction, loyalty and intention to revisit of sport customers: The case study of swimming pools in Alborz Province. International Review of Management and Marketing, 7(2), 334-339.
  • Berber, U., & Mollaoğulları, H. (2020). The effect of service quality on satisfaction of athletes participating in sport programmes. European Journal of Physical Education and Sport Science, 6(1), 1-11.
  • Bernal-García, A., García-Fernández, J., Grao-Cruces, A., Teva-Villén, R., & Nuviala, A. (2018). Intenciones de comportamiento de los usuarios de servicios deportivos en función de las variables sociodemográficas. Revista Mexicana de Psicología, 35(1), 63-71.
  • Boksberger, P. E., & Melsen, L. (2011). Perceived value: a critical examination of definitions, concepts and measures for the service industry. Journal of services marketing, 25(3), 229-240.
  • Brady, M., Knight, G. A., Cronin, J., Hult, G., & Keillor, B. (2005). Removing the contextual lens: A multinational, multi-setting comparison of service evaluation models. Journal of Retailing, 81(3), 215-230.
  • Calabuig, F., Burillo, P., Crespo, J., Mundina, J. J., & Gallardo, L. (2010). Satisfacción, calidad y valor percibido en espectadores de atletismo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte/International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport, 10(40), 577-593.
  • Calabuig, F., Quintanilla, I., & Mundina, J. (2008). La calidad percibida de los servicios deportivos: diferencias según la instalación, género, edad y tipo de usuario de servicios náuticos. Revista internacional de ciencias del deporte, 10(4), 25-43.
  • Calesco, V. A., & Both, J. (2020). Qualidade dos serviços prestados pelas academias de ginástica (Calidad del servicio prestado por los gimnasios). Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 39, 18-23.
  • Campos, F., González, S., González, D., & Martins, F. (2019). Benefits of 8-week fitness programs in health and fitness parameters. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 35, 224-228.
  • Castañeda, C., Campos, M. C., & Castillo, Ó. (2016). Physical activity and self-rated health in university students. Revista de la Facultad de Medicina, 64(2), 277-284.
  • Castillo, A., Onetti, W., & Chinchilla, J. L. (2019). Perceived Quality in Sports Centers in Southern Spain: A Case Study. Sustainability, 11(14), 39-83.
  • Chiu, W., Won, D., & Bae, J. S. (2019). Customer value co-creation behaviour in fitness centers: how does it influence customers’ value, satisfaction, and repatronage intention? Managing Sport and Leisure, 24(1-3), 32-44.
  • Días, C., Ferreira, A., Romao-Pereira, A., & Fonseca A. M., (2019). Examining the relationship between perceived service quality, satisfaction, and renewal intention in Portuguese fitness centers. Revista de Psicología del deporte, 28(2), 49-58.
  • Elasri, A., Triadó, X. M., & Aparicio, P. (2014). La satisfacción de los clientes de los centros deportivos municipales de Barcelona. Apuntes de Educación Física y Deportes, 199, 109-117.
  • García, F. G., Alguacil, M., & Molina, N. M. (2020). Predicción de la lealtad de los usuarios de centros deportivos privados. Variables de gestión y bienestar subjetivo (Prediction of the loyalty of costumers of private sports centers. Management variables and subjective well-being). Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 38, 16-19.
  • García, C. S., Carcelén, C. G., Sánchez, G. L., & Suárez, A. D. (2017). Satisfacción de clientes externos. Estudio de caso de una piscina cubierta. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 6(2), 81-88.
  • García, N. M. (2016). Evaluación de la calidad de servicio de centros deportivos privados. Influencia de la gestión en el bienestar de los usuarios. Tesis Doctoral. Universitat de València.
  • García, N. M., & García, R. J. G. (2018). Calidad percibida y satisfacción de los usuarios de unas escuelas náuticas. Journal of Sports Economics & Management, 8(1), 37-62.
  • García, N. M., Gómez, J. M., & Tafalla, A. G. (2019). Perfil del usuario de centros deportivos privados, según género, edad y nivel de antigüedad. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 8(1) 23-28.
  • García-Fernández, J., Bernal-García, A., Fernández-Gavira, J., & Vélez-Colón, L. (2014). Analysis of existing literature on management and marketing of the fitness centre industry. South African Journal for Research in Sport Physical Education and Recreation, 36(3), 75–91.
  • García-Fernández, J., Gálvez-Ruíz, P., Pitts, B., Vélez-Colón, L., & Bernal-García, A. (2018). Consumer behaviour and sport services: an examination of fitness center loyalty. International Journal of Sport Management and Marketing, 18(1-2), 8-23.
  • García-Fernández, J., Gavira, J. F., & García, A. B. (2014). La percepción de calidad y fidelidad en clientes de centros de fitness low cost. Suma psicológica, 21(2), 123-130.
  • García-Fernández, J., Grimaldi, M., Gómez, R., & Bernal, A. (2016). Calidad y valor en centros fitness low-cost: diferencia según característica de los clientes. Revista Intercontinental de Gestion Desportiva, 6(1), 63-72.
  • García-Pascual, F., Silla-Merchán, A., Mundina, J., & Escamilla-Fajardo, P. (2016). The effect of management variables on subjective well-being of sports center users. Journal of Sports Economics & Management, 6(2), 99-111.
  • Grijalva, M., Cevallos, D., & Jiménez, M. (2020). Análisis del perfil de usuario como herramienta para la disminución de abandonos en centros deportivos. mktDESCUBRE, 1(3), 107-117.
  • Haro, M. (2018). Servicios deportivos femeninos: comparación entre servicios mixtos y exclusivos juicios de valor e intenciones futuras. Tesis Doctoral. Universidad Pablo de Olavide.
  • Haro, M., Pérez-Ordás, R., Grao-Cruces, A., Nuviala, R., & Nuviala, A. (2018b). Female users of unisex fitness centers and of fitness centers exclusive for women: satisfaction. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 19(4), 384-395.
  • Haro, M., Pérez-Ordás, R., Leyton, M., Caamaño, A., & Nuviala, A. (2018a). Grupos de usuarias del mercado deportivo femenino. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (34), 123-127.
  • IHRSA. The 2019 IHRSA Global Report; International Health; Racquet & Sportsclub Association: Boston, MA, USA, 2019.
  • Kamolrat, P., de Laat, T., Mitas, O., & de Rooij, P. (2019). Calidad de servicio, experiencia de servicio y satisfacción del cliente: el caso de un gimnasio en Breda, Países Bajos. Revista de Economía y Estrategia de Gestión, 6(2), 123-140.
  • León, J., García, J., & Burillo, P. (2020). Service Perceptions in Fitness Centers: IPA Approach by Gender and Age. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(8), 28-44.
  • Molina, N. (2016). Evaluación de la calidad de servicio de centros deportivos privados. Influencia de la gestión en el bienestar de los usuarios. Tesis Doctoral. Valencia: PUV.
  • Molina-García, N., & González-García, R. (2018). Perceived quality and users’ satisfaction in sailing schools. Journal of Sports Economics & Management, 8(1), 37-62.
  • Monroy, M. (2019). Factores de la satisfacción del cliente: perspectivas en restaurantes de comida rápida. Sinapsis, 11(1), 70 - 87.
  • Montesinos, E., Vegara, J. M., Morales, V., López, J. M., López, F., & Angosto, S. (2018). Perceived quality, perceived value, satisfaction and future intentions in participants in swimming crossings. Journal of Physical Education and Sport, 18(1), 1316-1322.
  • Moreno, F. C., Prado-Gascó, V., Hervás, J. C., Núñez-Pomar, J., & Sanz, V. A. (2015). Spectator emotions: Effects on quality, satisfaction, value, and future intentions. Journal of Business Research, 68(7), 1445-1449.
  • Murray, D., & Howat, G. (2002). The relationships among service quality, value, satisfaction, and future intentions of customers at an Australian sports and leisure center. Sport Management Review, 5(1), 25-43.
  • Nicolás-López, J., & Escaravajal-Rodríguez, J. (2020). Satisfacción con los servicios deportivos del Campus Universitario de Espinardo. SPORT TK-Revista EuroAmericana De Ciencias Del Deporte, 9(1), 105-112.
  • Nuviala, A., Grao-Cruces, A., Fernández-Ozcorta, E., & Nuviala, R. (2015). Association between Sports Service Quality, Value and User Satisfaction in Spain. Universitas Psychologica, 14(2), 589-598.
  • Nuviala, A., Grao-Cruces, A., Teva, R., Pérez-Turpin, J.A., Pérez-Ordás, R., & Tamayo, J. (2013). Duration of membership at sports centres and reasons for quitting. Perceptual and Motor Skills, 117 (3), 733-741.
  • Nuviala, A., Pérez-Ordás, R., Osuna, M., Grao-Cruces, A., Nuviala, R., & Jurado, J. (2012). Calidad, satisfacción y valor percibido de los usuarios de un servicio deportivo público. Movimento, 18(4), 11-32.
  • Nuviala, A., Tamayo-Fajardo, J. A., Gómez, C. R. A., Nuviala, R., & Torres, J. M. D. (2017). Adaptación y validación del cuestionario Epod 2.1 a usuarios libres de centros deportivos Adaptation and validation of the Epod 2.1 questionnaire in free customers of sport centers. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 31, 40-45.
  • Nuviala, R., Aznar-Cebamanos, M., Nuviala, A., & Grao-Cruces, A. (2020). Cultura organizativa del técnico deportivo y su relación con la Satisfacción y Valor percibido de usuarios de actividades deportivas extraescolares. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 38, 606-612.
  • Ortega, J. I., Lourenço, F, M., González-Villora, S., & Campos, F. (2021). Estudio sobre la calidad percibida de los usuarios de fitness: a partir de sus características y preferencias según sexo y edad. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación. 39, 477-482.
  • Pérez-Ordás, R., Aznar Cebamanos, M., Nuviala, R., & Nuviala, A. (2019). Evaluation of extracurricular sports activities as an educational element for sustainable development in educational institutions. Sustainability, 11(12), 34-74.
  • Prado-Gascó, V., Calabuig, F., Crespo, J., & Núñez-Pomar, J. (2018). Satisfaction of users of aquatic activities: Free swimming vs. guided activities. Journal of Physical Education and Sport, 18(3), 1427-1434.
  • Quintana, M.B., Molina, B., & Molina, A. J. (2010). El turismo mayor de edad en Michoacán. Red Internacional de Investigadores en Competitividad, 4(1). 1216-1228.
  • Ramírez, C., Lorenzo, A., & López, C. (2017). Revisión de los instrumentos de medida de la calidad en los servicios deportivos. Journal Kronos, 16(1).
  • Ros-Castello, P., Calabuig, F., & Gómez, A.M. (2018). Perfil del usuario de la fundación deportiva municipal de valencia y sus hábitos de práctica deportiva. Sport TK, 8(1), 17-22.
  • Salvador Ferrer, C. M. (2007). Diferencias de género en la percepción de la calidad del servicio. Un estudio exploratorio. Boletín de Psicología, 89, 29-45.
  • Solanellas, F., & Macías, L. F. (2019). Comparative analysis on the perception of the quality of the municipal sports services of Baix Llobregat. Revista de Psicología del Deporte, 28(1), 105-114.
  • Solís-Radilla, M., Hernández-Lobato, L., & Villagómez-Méndez, J. (2016). El valor percibido del destino turístico en relación con el perfil del turista en Acapulco, Guerrero-México. Investigación administrativa, 45(118), 0-0.
  • Theodorakis, N. D., Howat, G., Ko, Y. J., & Avourdiadou, S. (2014). A comparison of service evaluation models in the context of sport and fitness centres in Greece. Managing Leisure, 19(1), 18-35.
  • Vergara, J., Quesada, V., & Maza, F. (2017). Efecto de los aspectos demográficos en la valoración de la calidad del servicio. Una revisión. Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica, 20(2), 457-467.
  • Yildiz, S. M., & Duyan, M. (2019). The Relationship among service quality, customer satisfaction, and customer loyalty: An empirical investigation of sports and physical activity sector. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 10(1), 17-30.
  • Zamorano, S., & García, J.(2018). The importance-performance analysis according to gender and membership length: the case of fitness centers. Materiales para la Historia del Deporte, 16, 24-35.
  • Zopiatis, A., Theocharous, A. L., Constanti, P., & Tjiapouras, L. (2017). Quality, satisfaction and customers’ future intention: The case of hotels’ fitness centers in Cyprus. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 18(1), 1-24.