Comparando la tabla periódica con un calendarioposibles aportaciones de los estudiantes al diálogo de construcción de analogías en el aula

  1. José María Oliva 1
  1. 1 Universidad de Cádiz. Departamento de Didáctica
Revista:
Educació Química. EduQ

ISSN: 2013-1720 2013-1755

Any de publicació: 2010

Número: 6

Pàgines: 13-22

Tipus: Article

Altres publicacions en: Educació Química. EduQ

Resum

En aquest article es proposa l'analogia entre el sistema periòdic i un calendari a l'hora d'abordar l'ensenyament de la classificació dels elements químics. S'analitza, a més a més, el grau de comprensió autònoma assolit pels alumnes de segon curs de l'educació secundària obligatòria a partir de la presentació d'aquesta analogia. Els resultats aportats mostren una comprensió parcial del sentit de l'analogia, si bé l'essència de la mateixa sembla ser captada per una part important dels alumnes.

Referències bibliogràfiques

  • BROWN, D. E. (1994). «Faciliting conceptual change using analogies and explanatory models». International Journal of Science Education, 16(2): 201-214.
  • CACHAPUZ, A. F. (1989). «Linguagem metafórica e o ensino das ciencias». Revista Portuguesa de Educação, 2(3): 117-129.
  • CLEMENT, J.; BROWN, D.; ZIETSMAN, A. (1989). «Not all preconceptions are misconceptions: Finding anchoring conceptions’ for grounding instruction on students’ intuitions». International Journal of Science Education, 11(5): 554-565.
  • CURTIS, V.; REIGELUTH, C. M. (1984). «The use of analogies in written text». Instructional Science, 13: 99-117.
  • DAGHER, Z. R. (1995). «Review of studies on the effectiveness of instructional analogies in science education». Science Education, 79(3): 295-312.
  • DUIT, R. (1991). «On the role of analogies and metaphors in learning science». Science Education, 75(6): 649-672.
  • GLYN, S. M. (1991). «Explaining science concepts: A teaching with analogies model». En: GLYN, S. M.; YEANY, R. H.; BRITTON, B. K. [ed.]. The psychology of learning science. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • GOH, N. K.; CHIA, L. S. (1989). «Using the learning cycle to introduce periodicity». Journal of Chemical Education, 66(9): 747- 749.
  • JARMAN, R. (1996). «Student teachers’ use of analogies in science instruction». International Journal of Science Education, 18(7): 869- 880.
  • JUSTI, R.; CARDOSO, P. C. (2008). «Usando analogías com função criativa: Uma nova estratégia para o ensino de química». Educació Química, 1: 24-29.
  • JUSTI, R.; GILBERT, J. K. (2002). «Modelling teachers’ views on the nature of modelling and implications for the education of modellers». International Journal of Science Education, 24(4): 369-387.
  • OLIVA, J. Mª (1999). «Algunas reflexiones sobre las concepciones de los alumnos y el cambio conceptual». Enseñanza de las Ciencias, 17(1): 93-107.
  • OLIVA, J. Mª; ARAGÓN, Mª M. (2009). «Contribución del aprendizaje con analogías al pensamiento modelizador de los alumnos en ciencias». Enseñanza de las Ciencias, 27(2): 195-208.
  • OLIVA, J. Mª; AZCÁRATE, P.; NAVARRETE, A. (2007). «Models of teaching with analogies as a resource in the science classroom». International Journal of Science Education, 29(1): 45-66.
  • POSNER, G. J.; STRIKE, K. A.; HEWSON, P. W.; GERTZOG, W. A. (1982). «Accomodation of scientific conception: Toward a theory of conceptual change». Science Education, 66: 211-227.
  • STAVY, R.; TIROSH, D. (1993). «When analogy is perceived as such». Journal of Research in Science Teaching, 30(10): 1229-1239.
  • TREAGUST, D. F.; DUIT, R.; JOSLIN, P.; LINDAUER, I. (1992). «Science teachers’ use of analogies: Observations from classroom practice». International Journal of Science Education, 14(4): 413-422.
  • YERRICK, R. K.; DOSTER, E.; NUGENT, J. S.; PARKE, H. M.; CRAWLEY, F. E. (2003). «Social interaction and the use of analogy: An analysis of preservice teachers’ talk during physics inquiry lessons». Journal of Research in Science Teaching, 40(5): 443-463.