Intertextualidad pictórica o como grandes obras de la pintura se convierten en ilustraciones de las obras de literatura infantil

  1. Sánchez Vera, Lourdes 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Revue:
Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

ISSN: 2172-7929

Année de publication: 2014

Número: 8

Pages: 43-58

Type: Article

DOI: 10.25267/HACHETETEPE.2014.V1.I8.5 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

Résumé

In children’s literature the young reader can come across original illustrations, done ex profeso for the book in question, or “recycled” illustrations which totally or partially reproduce paintings belonging to universal art tradition. When this happens, reading complexity increases exponentially as the child is not always equipped to establish intertextual connections and discover the pictorial hypotexts that underlie these illustrations. This study comments on different cases of the use of pictorial hypotexts, the various forms these can take, the solutions that are usually found for the problems created by pictorial intertextuality and finally offers a series of reflections on what pictorial hypotexts can add to children’s reading education.

Références bibliographiques

  • Colomer, T. (2002). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
  • De Amo Sánchez-Fortún, J. M. (2003). Literatura Infantil: claves para la formación del la competencia literaria. Málaga: Aljibe.
  • Díaz Armas, Jesús (2003): “Aspectos de la transtextualidad en la Literatura Infantil”, en Mendoza Fillola, A. y Cerrillo Torremocha, P. (Coords.). Intertextos: Aspectos sobre la recepción del discurso artístico. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha; 61-97.
  • Durán, T. (2009): Álbumes y otras lecturas. Análisis de los libros infantiles. Barcelona: Octaedro.
  • Hoster Cabo, B. y Lobato Suero, M. J. (2012). “Modus operandi en el entramado intertextual de los álbumes ilustrados de Anthony Browne”. En Revista Escuela Abierta, 15; 51-88. (http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4078720.pdf) (Recuperado: 20/12/13)
  • Obiols Suari, N. (2004). Mirando cuentos. Lo visible e invisible en las ilustraciones de la literatura infantil. Barcelona: Laertes.
  • Schritter, I. (2005). La otra lectura. La ilustración en los libros para niños. Buenos Aires: Lugar Editorial.