“Limpia, fija y da esplendor”. El Twitter de la RAE como herramienta didáctica para el estudio de la norma del español

  1. Marta GARCÍA CABA
Revista:
UNES: Universidad, escuela y sociedad

ISSN: 2530-1012

Ano de publicación: 2021

Número: 10

Páxinas: 84-90

Tipo: Artigo

DOI: 10.30827/UNES.I10.18467 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: UNES: Universidad, escuela y sociedad

Resumo

The aim of this project is to verify the effective-ness of Twitter as an educational tool for learn-ing about the Spanish linguistic norm and the authority that the Royal Academy of Spanish Language has in Latin America. The activity was conducted in a subject from the degree of Span-ish Philology called Spanish language policy and planning. The methodology used consisted on three different stages. The first one, which reinforces the autonomous work of the students by searching tweets related to sociolinguistic aspects of Spanish language. The second one, which contributed to improve the collaborative learning between students in a debate in which they had to share their results. Finally, in the third stage they had to value the degree of ef-fectiveness through a survey. The results show that Twitter is an effective tool in order to make pleasant and ease the learning of the theoretical aspects of this subject

Referencias bibliográficas

  • Alonso, H. y López, I. (2008). Adaptando asignaturas al EEES: el caso de Teoría y Técnica de la Publicidad. En Rodríguez, I. (Ed.). El nuevo perfil del profesor universitario en el EEES. Claves para la renovación metodológica, (pp. 355-368).Universidad Europea Miguel de Cervantes.
  • Aparici, R. y Osuba, S. (2010). Educomunicación y cultura digital. En Aparici, R. (Coord.) Educomunicación más allá del 2.0, (pp. 307-318) . Gedisa.
  • Barreto, C. R. y Jimenez, A. C. (2010). El uso de Facebook y Twitter en educación. Lumen Instituto de Estudios en Educación IESE (11), 1-9.
  • Blanco, M. I. (1999). Norma idiomática y variedades del español: un problema de actitudes y políticas lingüísticas. En E. Narvaja de Arnoux (Dir.), R. Bein, N. Blaisten y L. Varela (Eds.). Políticas lingüísticas para América Latina. Actas del Congreso Internacional, Buenos Aires, 26 al 29 de noviembre de 1997, (pp. 145-152). Universidad de Buenos Aires.
  • Carmona, E. A., Casarrubias, A. N., Antonio, R. y Benítez, M. (2009). Microblogging en la Educación. Revista Digital Alternativa (6), 33-41.
  • De Haro, J.J. (2010). Redes Sociales para la educación. Anaya.
  • Espuny, C., González, J. y al. (2011). Actitudes y expectativas del uso educativo de las redes sociales en los alumnos universitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC) (8), 171-1895.
  • Gómez, M., Roses, S. y Farias, P. (2012). El uso académico de redes sociales en universitarios. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación (38), 131-138.
  • Grosseck, G. y Holotescu, C. (2010). Microblogging multimediabased teaching methods best practices with Cirip. eu. ProcediaSocial and Behavioral Sciences (2), 2151–2155.
  • Imbernón, F.; Silva, P. y Guzmán, C. (2011). Competencias en los procesos de enseñanza-aprendizaje virtual y semipresencial. Comunicar (36), 107-114.
  • Junco, R., Heiberg, G. y Loken, E. (2011). The effect of Twitter on college student engagement and grades. Journal of Computer Assisted Learning (27), 119-132. doi:10.1111/j.1365-2729.2010.00387.
  • Lomicka, L. y Lord, G. (2012). A tale of tweets: Analyzing microblogging among languaje learners. SYSTEM (40), 48-63. doi:10.1016/j.system.2011.11.001
  • López Morales, H. (2004). La actuación de las Academias en la historia del idioma. En R. Cano (Ed). Historia de la lengua española, (pp. 919-944). Ariel.
  • Martín, A. G., Picos, A. P., y Egido, L. T. (2010). Tribus digitales en las aulas universitarias. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación (34), 173-181.
  • Moreno Fernández, F. (1992). Norma y prestigio en el español de América. Apuntes para una planificación de la lengua española. Revista de Filología Española (72), 345-359.
  • Narvaja de Arnoux, E., Bein, R., Blaisten, N. y Varela, L. (1999). Políticas lingüísticas para América Latina. Universidad Nacional de Buenos Aires. CONICET.
  • Rinaldo, S. B., Tapp, S. y Laverie, D. A. (2011). Learning by Tweeting. Journal of Marketing Education (33), 193–203.
  • Stieger, S. y Burger, C. (2010). Let’s go formative: continuous student ratings with Web 2.0 application Twitter. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking (13), 163–167.