Análisis de la tipología de preguntas sobre equilibrio químico y ácido-base en las pruebas de acceso a la universidad

  1. Rosario Franco-Mariscal 1
  2. José María Oliva-Martínez 2
  3. M.L. Almoraima Gil 2
  1. 1 I.E.S. Manuel de Falla. Puerto Real, Cádiz (España)
  2. 2 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

ISSN: 2530-9579

Year of publication: 2020

Volume: 4

Issue: 2

Pages: 80-86

Type: Article

More publications in: Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

Abstract

This paper studies the typology of questions on the topics of chemical equilibrium and acid-base in the University Access Exams of Chemistry in Andalusia in the period between 2002 and 2013. First, the frequency of each of these topics in the exams is studied, and then the analysis of the type of questions is carried out using the Smith, Nakhleh and Bretz (2010)’s category system: definition, algorithmic and conceptual. The results in both topics are similar, with acid-base being one of the topics with the highest number of questions found in the baccalaureate curriculum.

Bibliographic References

  • Anderson L. W. y Krathwohl D. R. (Eds.) (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York: Longman.
  • Banet, E. (2007). Finalidades de la educación científica en Secundaria: opinión del profesorado sobre la situación actual. Enseñanza de las Ciencias, 25(1), 5-20.
  • Bloom B. S., Engelhart M. D., Fust E. J., Hill W. H. y Krathwohl D.R., (1956). Taxonomy of educational objectives: part I, cognitive domain, McKay: New York.
  • Furió, C. y Ortiz, E. (1983). Persistencia de errores conceptuales en el equilibrio químico. Enseñanza de las Ciencias, 1(1), 15-20.
  • Gorodetsky, M. y Gussarsky, E. (1986). Misconceptualization of the chemical equilibrium concept as realed by different evaluation methods. European Journal of Science Education, 8, 422-441.
  • Johnstone et al. (1977). Chemical equilibrium and its conceptual difficulties. Education in Chemistry, 14, 169-171.
  • Oliva, J. M. y Acevedo, J. A. (2005). La enseñanza de las ciencias en Primaria y Secundaria hoy. Algunas propuestas de futuro. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(2), 241-250.
  • Quílez-Pardo, J. y San José, V. (1995). Errores conceptuales en el estudio del equilibrio químico: nuevas aportaciones relacionadas con la incorrecta aplicación del principio de Le Chatelier. Enseñanza de las Ciencias, 13(1), 72-80.
  • Rocha, A., García, E. y Domínguez, J. M. (2000). Dificultades en el aprendizaje del equilibrio químico. Adaxe, 16, 163-178.
  • Sanabria-Ríos, D. y Bretz, S.L. (2010). Investigating the relationship between faculty cognitive expectations about learning chemistry and the construction of exam questions. Chemistry Education Research and Practice, 11, 212-217.
  • Smith, K.C., Nakhleh, M.B. y Bretz, S.L. (2010). An expanded Framework for analyzing general chemistry exams. Chemistry Education Research and Practice, 11, 147-153.
  • Stamovlasis, D., Tsaparlis, G., Kamilatos, C., Papaoikonomou, D. y Zarotiadou, E. (2005). Conceptual understanding versus algorithmic problem solving: further evidence from national chemistry examination. Chemistry Education Research & Practice, 6(2), 104-118.
  • Zoller, U., Lubesky, A., Nakhleh, M. B., Tessier, B. y Dori, J. (1995), Success on algorithmic and LOCS vs. conceptual chemistry exam questions. Journal of Chemical Education, 72, 987-989.