¿Comprenden y aceptan los estudiantes la evolución? Un estudio en bachillerato y universidad

  1. Margarita López Rivas
  2. Francisco González García 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Aldizkaria:
Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

ISSN: 1697-011X

Argitalpen urtea: 2016

Alea: 13

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 248-263

Mota: Artikulua

DOI: 10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2016.V13.I2.03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

Laburpena

We show an understanding of basic concepts of evolutionary theory in a group of high school students in sciences and humanities, as well as among biological science and primary teaching students. Students declare their level of acceptance of this theory, its importance for science and potential conflicts that it generates them with their personal beliefs. The results indicate that there is no significant conflict with their personal beliefs. It is remarkable the low level in responses between high school students and science students in the final year of science. The results are discussed considering the possible implications for teacher education at different levels

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alters, B. J. y Alters, S. (2001). Defending Evolution in the Classroom: A Guide to the Creation/Evolution Controversy. Sudbury, MA: Jones and Bartlett Publishers.
  • Alters, B. J. y Nelson, C. E. (2002). Perspective: Teaching Evolution in Higher Education. Evolution, 56 (10), 1891-1901.
  • Antolin, M.F y Herbers, J. M. (2001). Perspective: Evolution’s Struggle for Existence in America’s Public Schools. Evolution, 55 (12), 2379-2388.
  • Barberá, O. (2010). De nuevo la formación consecutiva y de nuevo el menosprecio a la formación simultánea. En: El nuevo profesor de secundaria, la formación inicial docente en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior, p.89-96. Editorial Graó. Barcelona.
  • Barberá, O. y Zanón, B. (1999). Origen y evolución de la asignatura de biología en España. Revista de estudios del curriculum, 2 (2), 84-113.
  • Bishop, B.A. y Anderson, C.W. (1990). Student conceptions of natural selection and its role in evolution. Journal of Research in Science Teaching 27(5), 415–27.
  • Blackwell, W. H., Powell, M. J., y Dukes, G. H. (2003). The problem of student acceptance of evolution. Journal of Biological Education, 37(2), 58-67.
  • Blancke, S. (2010). Creationism in the Netherland. Zygon, Journal of Religion and Science, 45 (4), 791-816.
  • Blancke, S., Boudry, M., Braeckman, J., De Smedt, J., y De Cruz, H. (2011). Dealing with creationist challenges. What European biology teachers might expect in the classroom, Journal of Biological Education, 45:4, 176-182.
  • Consejo de Europa (2007). The dangers of creationism in education. Resolución 1580. Recuperado de http://assembly.coe.int/Main.asp?link=/Documents/AdoptedText/ta07/ERES1580.htm
  • Chinsamy, A. (2008). Accepting evolution. Evolution, 62(1), 248-254.
  • Fernández, J. J. y Sanjosé, V. (2007). Permanencia de ideas alternativas sobre Evolución de las Especies en la población culta no especializada. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 21, 129-149.
  • González-García, F. (2009). Darwin es necesario en las aulas. Pasaje a la Ciencia, 12, 135-146.
  • Gonzalez-Garcia, F., Carrillo, J., Jiménez, M.P., Sánchez, M.A., Vílchez, J.M., Álvarez, P. y Moreno, A.J. (2012). Reflexiones sobre tres cursos de experiencia en la formación del profesorado de secundaria en la especialidad de Biología-Geología en la Universidad de Granada. Comunicaciones en el XVII Simposio sobre enseñanza de la Geología, pp. 173-183. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva. Huelva.
  • Good, R. (2003). Evolution and Creationism: One Long Argument. The American Biology Teacher, 65 (7), 512-516.
  • Goodson, I.F. (1995). Historia del curriculum. La construcción social de las disciplinas escolares. Ediciones Pomares Corredor. Barcelona.
  • Graebsch, A. y Schiermeier, Q. (2006). Anti-evolutionists raise their profile in Europe. Nature 444, (7118), 406–407.
  • Gregory, T.R. (2009). Understanding natural selection: Essential concepts and common misconceptions. Evolution: Education and Outreach 2, (2), 156-175.
  • Jiménez-Aleixandre, M. P. y Fernández, J. (1989). ¿Han sido seleccionados o se han acostumbrado? Infancia y aprendizaje, 47, 67-81.
  • Jiménez-Aleixandre, M.P. (1998). Diseño curricular: indagación y razonamiento con el lenguaje de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 16 (2), 203-216.
  • Jiménez-Aleixandre, M. P. y Díaz de Bustamante, J. (2003). Discurso de aula y argumentación en la clase de ciencias: cuestiones teóricas y metodológicas. Enseñanza de las Ciencias, 21 (3), 359-370.
  • Kelemen, D. y Rosset, E. (2009). The Human Function Compunction: Teleological explanation in adults. Cognition, 111 (1), 138-143.
  • Lyons, S. L. (2010). Evolution and Education: Lessons from Thomas Huxley. Science & Education, 19, 445-459.
  • Mansour, N. (2010). Science Teachers’ Interpretations of Islamic Culture Related to Science Education Versus the Islamic Epistemology and Ontology of Science. Cultural Studies in Science Education 5: 127–140.
  • Miller, J. D., Scott, E. C., y Okamoto, S. (2006). Public acceptance of evolution. Science, 313, 755–766.
  • Moore, R. (2002). Teaching Evolution: Do State Standards Matter? BioScience, 52 (4), 378-381.
  • Moore, R. (2004). How Well Do Biology Teachers Understand the Legal Issues Associated with the Teaching of Evolution? BioScience, 54 (9), 860-865.
  • Nehm, R. H. (2006). Faith-based Evolution Education? BioScience, 56 (8), 638-639.
  • Nehm, R.H., Kim, S.Y. y Sheppard, K. (2009). Academic preparation in biology and advocacy for teaching evolution: Biology versus non-biology teachers. Science Education 93 (6), 1122–1146.
  • Passmore, C., y Stewart, J. (2002). A Modeling Approach to Teaching Evolutionary Biology in High Schools. Journal of Research in Science Teaching, 39 (3), 185-204.
  • Rankey, E. C. (2003). The use of critical thinking skills for teaching evolution in an introductory historical geology course. Journal of Geoscience Education, 51(3), 304 – 308.
  • Rutledge, M. L., y Warden, M. A. (1999). The development and validation of the Measure of Acceptance of the Theory instrument. School Science and Mathematics, 99 (1), 13 – 18.
  • Rutledge, M.L. y Mitchell, M.A. (2002) High school biology teachers’ knowledge structure, acceptance and teaching of evolution. American Biology Teacher, 64 (1), 21-28.
  • Scott, E. C., & Branch, G. (2003). Antievolutionism: Changes and Continuities. BioScience, 53 (3), 282-285.
  • Tamayo, M. y González-García, F. (2010). La enseñanza de la evolución en Chile. Historia de un conflicto documentado en los textos de estudio de enseñanza media. Investigaçöes em Ensino de Ciencias, 15(2), 310-336.
  • Taskin, O (2013) Pre-service science teachers’ acceptance of biological evolution in Turkey. Journal of Biological Education, 47:4, 200-207.
  • Wagler, A. y Wagler, R. (2013). Addressing the lack of Measuremet Invariance for the Measure of the Theory of Evolution. International Journal of Science Education, 35 (13), 2278-2298.
  • Yasri, P. y Mancy, R. (2014) Understanding Student Approaches to Learning Evolution in the Context of their Perceptions of the Relationship between Science and Religion. International Journal of Science Education, 36 (1), 24-45.