Valoración de las familias participantes en el programa preventivo Crecer en Familia con Gorgoritos

  1. Alicia Benavides Nieto
  2. Marta Molina Bernal
  3. María Fernández Cabezas
Journal:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Year of publication: 2019

Volume: 8

Pages: 202-211

Type: Article

DOI: 10.30827/DIGIBUG.57755 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Abstract

Antecedents: It is essential to support families in the upbringing of children in the early stages in order to avoid possible coexistence and behavior problems. In order to respond to this need, the preventive program Crecer en Familia con Gorgoritos has been implemented with families who have children at preschool age. Objectives: To know the opinion of the participating families in Crecer en Familia con Gorgoritos, to compare the results of the evaluations obtained in two different years between 2016 and 2018 and to propose improvements for future implementations. Method: We evaluated the participation of 14 families (9 mothers and 5 fathers) through a mixed design, using an ad hoc questionnaire and semistructured interviews. Results: The families value the program positively except for its frequency and duration, as well as the content worked in the short time, these being the worst valued variables. Conclusions: It is beneficial for families that there are programs aimed at them because of the great influence they have on the development of children and on family functionality from an early age.

Bibliographic References

  • Abidin, R. R. (1995). Parenting Stress Index (3ª ed.). Odessa, FL, EE.UU.: Psychological Assessment Resources. Alonso, J. y Román, J.M. (2003). PEF: escalas de identificación de «prácticas educativas familiares». Madrid: Editorial Cepe.
  • Bisquerra, R. (2016). Metodología de la investigación educativa (5ª ed.). Madrid: La Muralla.
  • Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
  • Fernández De Haro, E. (1996). La familia como marco comunitario de educación multicultural para la tolerancia (73-90), en J.A. Ortega (coord.) Educación multicultural para la tolerancia y la paz.Granada: GEU.
  • George, D. y Mallery, P. (2003). Reliability analysis. SPSS for Windows, step by step: a simple guide and reference. Boston: Allyn & Bacon.
  • Gil, M. Á. (2007). La familia: claves para una correcta gestión de las personas y situaciones familiares. Madrid: Editorial AMAT.
  • Hembree-Kigin, T.L. y McNeil, C.B. (1995). Parent-child interaction therapy. New York: Plenum Press.
  • Justicia-Arráez, A. (2014). Estudio longitudinal de los efectos del programa Aprender a Convivir en Educación Infantil [Tesis Doctoral]. Universidad de Granada, Granada, España.
  • Nelsen, J., Erwin, C., y Duffy, R.A. (2014). Disciplina positiva para preescolares: educar niños responsables, respetuosos y capaces. Barcelona: Omega.
  • Ramírez, M. (2002). Prácticas de crianza de riesgo y problemas de conducta en los hijos. Apuntes de Psicología, 20 (2), 273-282.
  • Revista Facultad de Ingeniería (2014). La importancia de publicar los resultados de Investigación. Revista Facultad de Ingeniería, 37(23), 24-35.
  • Robles, Z. y Romero, E. (2011). Programas de entrenamiento para padres de niños con problemas de conducta: una revisión de su eficacia. Anales de psicología 27 (1), 86-101.
  • Sameroff, A. J., y Chandler, M. J. (1975). Reproductive risk and the continuum of caretaking casualty. Review of child development research, 4, 187-244.
  • Solís-Cámara, Medina, y Díaz (2014). Relaciones entre la crianza y factores protectores o de riesgo, antes y después de una intervención para padres. SUMMA psicológica UST, 11 (1), 75- 87.
  • Urquiza, V. y Casullo, M. M. (2006). Empatía, razonamiento moral y conducta prosocial en adolescentes. Anuario de investigaciones, 13, 297-302.
  • Webster-Stratton, C. (2001). The Increible Years Trainings Series. Office of Juvenile Justice and Delinquency Prevention. Juvenile Justice Bulletin, 1-24.