La formación de los futuros docentes a través de la gamificación, tic y evaluación continua

  1. Castañeda-Vázquez, C. 1
  2. Espejo-Garcés, T. 2
  3. Zurita-Ortega, F. 2
  4. Fernández-Revelles, AB. 2
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

ISSN: 2340-8812 2254-4070

Ano de publicación: 2019

Volume: 8

Número: 2

Páxinas: 55-63

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/SPORTK.391751 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Outras publicacións en: Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

Resumo

This project was carried out Primary Education Degree. The main aim was to increase the students´ levels of motivation and involvement in the subject using gamification strategies, ICT and continuous assessment in the classroom. To this end, a gamification project was developed in the classroom, through ICT and continuous assessment, which is developed in this document. The results showed a high participation of the students (more than 85% of the students participated in the gamification project). Almost 95% of the students attended at the first final exam and 87.9% of the students passed the subject in first call. It was also observed high levels of students´ participation and involvement in the subject, as well as high levels of motivation, both intrinsic and extrinsic, which supposes a positive feedback to consider this innovation as a good educational practice and to continue working in future courses with this type of methodologies.

Referencias bibliográficas

  • Andrzej Markzewski: Thin Layer vs Deep Level Gamification. Disponible en: https://www.gamified.uk/2013/12/23/thin-layer-vs-deep-level-gamification/
  • Fecha de última visita, enero de 2019.
  • Castro-García, D., Olarte, FA. & Corredor, J. (2016). Tecnología para la comunicación y la solución de problemas en el aula. Efectos en el aprendizaje significativo. Digital Education Review, 30, 207-219. Recuperado de http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/15394/pdf_1
  • Chacón, R., Castro, M., Zurita, F., Espejo, T. & Martínez, A. (2016). Videojuegos Activos como recurso TIC en el Aula de Educación Física: estudio a partir de parámetros de Ocio Digital. Digital Education Review, 29, 112-123. Recuperado de http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/12054/pdf
  • Cortizo, J. C., Carrero, F. M., Monsalve, B., Velasco, A., Díaz, L. I., & Pérez-Martín, J. (2011). Gamificación y Docencia: Lo que la Universidad tiene que aprender de los Videojuegos. Madrid: Universidad Europea de Madrid. Recuperado de: http://hdl.handle.net/11268/1750
  • Delgado, A. M., Oliver, R. (2006). La evaluación continua en un nuevo escenario docente. Revista de Universidad Y Sociedad Del Conocimiento, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.7238/rusc.v3i1.266
  • Delgado, A., Delgado García, A. M., Borge Bravo, R., GarcíaAlbero, J., Oliver Cuello, R., García Sancho, L., & Delgado, A. (2005). Competencias y diseño de la evaluación continua y final en el Espacio Europeo de Educación Superior. Programa de Estudios y Análisis de la Dirección General de Universidades del Ministerio de Educación y Ciencia. Número de Referencia EA2005-0054, (July). https://doi.org/10.13140/2.1.4874.5928
  • Del Prete, Z., & Zamorano, L. E. (2015). Formación inicial del profesorado de Educación Básica en Chile : reflexiones y análisis de las orientaciones. Revista de Pedagogía, 36, 91–108.
  • Fernandez-Batanero, J.M., & Colmenero-Ruiz, M.J. (2016). ICT and inclusive education: Attitudes of the teachers in secondary education. Journal of Technology and Science Education (JOTSE), 6(1), 19-25. http://dx.doi.org/10.3926/jotse.208
  • Garzón, R. (2015). Políticas públicas de inclusión de las Tecnologías de la Información y Comunicación en la Educación Superior mexicana y comunicación en la educación. Revista de Pedagogía, 35–36(97–98), 92–107.
  • Gallardo, E. G. & Montolio, D. (2011). ¿Existe relación entre la evaluación continua y los resultados de los alumnos? E-pública: revista electrónica sobre la enseñanza de la economía pública, (8), 63-79.
  • Gutiérrez, J. J., & Gómez, M. T. (2015). Influencia de las TIC en los procesos de aprendizaje y comunicación de los estudiantes de educación. Revista de Pedagogía, 35–36(97–98), 34–51.
  • Kapp, K. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based Methods and Strategies for Training and Education. San Francisco: John Wiley & Sons.
  • Lee, J.J., & Hammer, J. (2011). Gamification in education: What, how, why bother?. Academic Exchange Quarterly, 15(2), 146.
  • Llorens-Largo, F., Gallego-Durán, FJ, Villagrá-Arnedo, CJ., Compañ-Rosique, P., Satorre-Cuerda, R & Molina-Carmona, R. (2016). Gamificación del Proceso de Aprendizaje: Lecciones Aprendidas. VAEP-RITA, 4(1), 25-32.
  • Lowenthal, K.M. (2001). An introduction to psychological tests and scales. Hove and New York: Psychology Press.
  • McMillan, J.H. (2008). Assessment Essentials for Standards-Based Education. New York: Corwin Press.
  • Peinado-Miguel, F., Fernández-Sande, M., Rodríguez-Barba, D., & Ortiz-Sobrino, M. A. (2013). Learning and innovation: A methodological proposal from the teaching of media management. [Aprendizaje e innovación: una propuesta metodológica desde la Empresa Informativa] Revista Latina de Comunicación Social, 68, 115-138. doi:10.4185/RLCS-2013-971.
  • Pintrich, P.R. Smith, D.A., García, T. & Mckeachie, W.J. (1991). A manual for the use of the Motivational Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). AnnArbor, MI: NCRIPTAL, The University of Michigan.
  • Pink, D. (2010). La sorprendente verdad sobre qué nos motiva. Barcelona: Editorial Gestión 2000.
  • Playstation. (2017). Buzz!: El Multiconcurso. [online] Available at: https://www.playstation.com/es-es/games/buzz-quiz-tv-ps3/ [Accessed 18 Jul. 2017].
  • Prieto, A., Díaz, D., Monserrat, J. & Reyes, M. (2014). Experiencias de aplicación de estrategias de gamificación a entornos de aprendizaje universitario. ReVisión, 7(2), 76-92.
  • Ricoy, M.C. & Fernández-Rodríguez, J. (2013). La percepción que tienen los estudiantes universitarios sobre la evaluación: un estudio de caso. Educación XX1, 16 (2), 321-342.
  • Ripoll, O. (2016). “Taller de creació de jocs”, una asignatura gamificada (pp. 25-37). En R.S Contreras y J.L. Eguia (Eds). Gamificación en aulas universitarias. Bellaterra: Institut de la Comunicació, Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Roces, C., Tourón, J. & González, M.C. (1995). Validación preliminar del CEAM II (Cuestionario de estrategias de aprendizaje y motivación II). Psicológica, 16 (3), 347-366.
  • Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad Del Conocimiento, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2
  • Sánchez-Carmona, A., Robles, S. & Pons, J. (2017). Gamification experience to improve engineering students' performance through motivation. Journal of Technology and Science Education (JOTSE), 7(2), 150-161. https://doi.org/10.3926/jotse.246
  • Serra-olivares, J., García-rubio, J., Madrona, P. G., Cejudo, C., & González, S. (2018). Estilos de aprendizaje y evaluación formativa: Estudio con universitarios de Educación Física chilenos Learning styles and formative assessment : Study with Chilean Physical Education university students. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias Del Deporte, 7, 129–137.
  • Vergara, D. (2014). Valoración del uso de diferentes recursos virtuales en la universidad: una experiencia docente. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18 (3), 441–455. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev183COL14.pdf
  • Vergara, D. & Mezquita, JM. (2016). Diseño de juegos serios para reforzar conocimientos: una experiencia educativa en secundaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(2), 238-255. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/567/56746946013.pdf
  • Villalustre, L. & del Moral, ME. (2015). Gamificación: Estrategia para optimizar el proceso de aprendizaje y la adquisición de competencias en contextos universitarios. Digital Education Review, 27, 13-31. Recuperado de http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/11591/pdf
  • Werbach, K. & Hunter, D. (2012). For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Wharton Digital Press.