Creatividad y producción audiovisual en la redel caso de la serie andaluza Niña Repelente

  1. Silva Robles, Carmen
  2. Elías Zambrano, Rodrigo
  3. Jiménez Marín, Gloria
Journal:
Fonseca, Journal of Communication

ISSN: 2172-9077

Year of publication: 2012

Issue: 4

Pages: 1-22

Type: Article

More publications in: Fonseca, Journal of Communication

Abstract

The Web 2.0 has done that young designers can generate and disseminate audiovisual content through social media, without having to go through the usual channels of distribution, until now essential. By the P.C. or the P.D.A. receptors await eager to consume video, an activity that increasingly spend more hours... with a fundamental difference: we have to watch the TV for online audiovisual consume more in other systems and transmitters. With this background, in Andalusia we live the birth of series, considered and of worship, which have shown the potential of our young artists. However, the periodical of chapters is a financial investment that most of them can not afford. Meanwhile, media agencies are faced with the phenomenon of online advertising. The executives are before expectants receivers and content experiences: these are the keys to advertising 2.0. And from here, the pieces begin to function: some have the ideas, content, others funding. That is the Movistar case, the leader telephony company in Spain, and �Niña Repelente�, an online serie that has had the greatest impact in recent years. The sponsorship agreement signed in 2010 has led to the dissemination of the series in Myspace, the social network of more use among native Spanish youth. The case in question gives rise to this paper that analyzes the keys to these changes in different phases of audiovisual production (creation, distribution, consumption) while studying the critical variables and open questions for the world communication from the latest trends in Web applications.

Bibliographic References

  • Anónimo (2010): “El consumo de televisión móvil crece un 66 por ciento en Europa” en Europa Press. (Disponible en portaltil.es) [Consultado el 30/11/2011].
  • Anónimo (2009): “You Tube amplía capacidad de almacenaje de videos a 2GB” en Gira en la red. (Disponible en http://giraenlared.info/?p=2442) [Consultado el 17 de octubre de 2011].
  • CASTELLS, M. (1999): Lección inaugural del programa de doctorado sobre la sociedad de la información y el conocimiento. (Universitat Oberta de Catalunya). Disponible en www.sociologia.de). [Consultado el 2/1/2011].
  • CEBRIÁN, M. (2004): Modelos de televisión: generalista, temática y convergente con Internet. Barcelona, Paidós.
  • EGM – Estudio General de Medios.
  • ESTÉVEZ J. (2009): “Videoblogs y vídeo en la Red” en Estudios Culturales y de Comunicación. Universidad de Alcalá - Instituto de Postgrado de Estudios Culturales y de Comunicación, Alcalá de Henares.
  • GERMÀ G.; COBO, E.; GABALDA, J.; PORTÚS, M.D. y VIVES, J. (2010): “Políticas del Departamento de Cultura y Medios de Comunicación de la Generalitat de Catalunya para la digitalización de la cultura”. En Textos universitaris de biblioteconomia i documentació, Nº 24. Barcelona, Universitat de Barlerona.
  • HERREROS, P. (2011): “Vuelve el Renacimiento: Mecenazgo 2.0” en Comunicación se llama el juego. (Disponible en www.comunicacionsellamaeljuego.com) [Consultado el 27/10/2011]
  • LAMARCA, M.J. (2007): “Hipertexto: el nuevo concepto de documento en la cultura de la imagen”. Tesis doctoral, Facultad de Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid. (Disponible en: http://www.hipertexto.info) [Consultada el 2/10/2011].
  • LOZANO, J.J. (2009): “Redes sociales, una nueva forma de comunicación”. Telos – Fundación Telefónica. Madrid.
  • MARÍN A. (2005): “Video digital en Internet”. En UOC Online. Barcelona, Ed. UOC. Disponible en http://mosaic.uoc.edu/articulos/amarin0705.html. [Consultado el 23/10/2011]
  • MARCOS, N (2011): “Talento en serie también en Internet” en El País, 19 de octubre de 2011. (Disponible en http://blogs.elpais.com/quintatemporada/ 2011/03/webseries.html) [Consultado el 25 de octubre de 2011].
  • MARTÍNEZ-PRIEGO, Chema (2009): Del 1.0 al 2.0: Claves para entender el nuevo marketing. Edición Eva San Agustín.
  • MIRANDA, R. (2003), “Nuevos modelos de producción audiovisual”. En Revista Latina de Comunicación Social, 53. La Laguna (Tenerife).
  • PARSELIS, M. (2007): Web 2.0. De la información al conocimiento. Curso de Sociedad de la Comunicación.Universidad Católica Argentina. Buenos Aires.
  • RUANO, S. (2009): “Internet y la telefonía móvil nuevos soportes para distribuir contenidos audiovisuales”. En Razón y palabra, nº 68. México.
  • SAN AGUSTÍN, E. (2006): “Internet, otro canal para los telespectadores” en Zemos98. (Disponible en http://www.zemos98.org/festivales/zemos988/pack/internetcanalespectador_lat elevisionnolofilma.pdf) [Consultado el 12 de octubre de 2011] Recuperado el día 22 de Marzo de 2009 de
  • TIMOTEO, J. (2005) Gestión del poder diluido. Madrid, Pearson.
  • VARELA, J. (2009): “Los diarios pierden audiencia”, en Periodistas 21. (Disponible en http://periodistas21.blogspot.com/2009/12/los-diarios-pierdenaudiencia. html) [Consultado el 9 de noviembre de 2011].