El Portafolios de los Estudiantes como Estrategia Alternativa a las Pruebas Estandarizadas para la Evaluación de Competencias

  1. Gallardo Gil, Monsalud 1
  2. Sierra Nieto, J. Eduardo 1
  3. Domínguez Ramos, Ana 1
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

Journal:
Qualitative Research in Education

ISSN: 2014-6418

Year of publication: 2015

Issue Title: Febrero

Volume: 4

Issue: 1

Pages: 71-101

Type: Article

DOI: 10.4471/QRE.2015.57 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Qualitative Research in Education

Abstract

This paper is part of a wider research, which focuses on education competencies assessment (I+D Research Project, ref. SEJ-2007-66967), funded by the Spanish Ministry of Education. What we show in this paper are data from one of the case studies we carry out as part of this project. We have developed a "collaborative research" to understand and analyze the educational processes taking place in the "learnings of second order" ("learning how to learn"). In this sense, we've performed a didactic experimentation with portfolios of student in a 5th grade classroom; the conclusions presented are the result of this particular study. As a final, we conclude that portfolios of student can be an interesting strategy for educational evaluation; as well as it can become an "alternative strategy" to the standardized competency assessment tests, which predominate in the current educational landscape.

Bibliographic References

  • Alfageme, M.B. (2007). El portafolio reflexivo: metodología didáctica en el EEES. Revista Educatio XXI, 25, 209-226.
  • Álvarez, J.M. (2003). La evaluación a examen: Ensayos críticos. Buenos Aires: Miño y Dávila.
  • Area, M. (2004). Sociedad de la información, tecnologías digitales y educación: luces y sombras de una relación problemática. In A. Bautista (Coord.). Las nuevas tecnologías en la enseñanza. Temas para el usuario. (193-223). Madrid: Unia/Akal.
  • Beane, J. A. (1997). Curriculum Integration: Designing the Core of Democratic Education. New York: Teachers College Press.
  • Biggs, J.B. & Tang, C. (2007). Teaching for Quality Learning at University. Maidenhead: Open University Press/Mc Graw-Hill Education.
  • Coll, C.; Mauri, T. & Rochera, M.J. (2012). La práctica de evaluación como contexto para aprender a ser un aprendiz competente. Revista Curriculum y Profesorado, vol. 16 (1), 49-59.
  • Cumming, J. J. & Wyatt-Smith, C. M. (2009) Framing Assessment Today for the Future: Issues and Challenges. In J.J. Cumming & C.M. Wyat-Smith (Eds.) Educational Assessment in the 21st Century. Springer: Nueva York.
  • DeSeCo (2005). La definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo. OCDE.
  • Gallardo, M.; Fernández, M.; Sepúlveda, M.P.; Serván, M.J.; Yus, R. & Barquín, J. (2010). PISA y la competencia científica. Un análisis de las pruebas de PISA en el área de Ciencias. RELIEVE: Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, vol.16 (2), 1-17, http://www.uv.es/RELIEVE/v16n2/RELIEVEv16n2_6.htm.
  • García, M. (2012). La autorregulación académica como variable explicativa de los procesos de aprendizaje universitario. Revista Profesorado, vol. 16 (1), 203-221.
  • Gimeno, J. (2008). Educar por competencias. ¿Qué hay de nuevo? Madrid: Morata.
  • González, N. (Coord.) (2007). Desarrollo y evaluación de competencias a través del portafolio del estudiante. Cantabria: Vicerrectorado de Calidad e Innovación Educativa. University of Cantabria.
  • Hargreaves, D.H. (2007). Personalising Learning 3: Learning to Learn & the New Technologies. London: Specialist Schools Trust.
  • UNESCO World Report (2005). Towards Knowledge Societies. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
  • Jornet, J.M.; García, R. & González, J. (2012). Evaluar la competencia Aprender a Aprender: Una propuesta metodológica. Revista Curriculum y Profesorado, vol. 16 (1), 103-123.
  • Klenowski, V. (2002). Developing Portfolios for Learning and Assessment. Maidenhead: Open University Press/Mc Graw-Hill Education.
  • Pérez, Á.I. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata.
  • Pérez, Á.I. (2007). La naturaleza de las competencias básicas y sus aplicaciones pedagógicas. Booklets on Education in Cantabria. Government of Cantabria. Department of Education.
  • Pérez, Á.I. (2008). ¿Competencias o pensamiento práctico? La construcción de los significados de representación y acción. In J. Gimeno (Comp.), Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? Madrid: Morata.
  • Pérez, Á.I. et al. (2009, a). Aprender cómo Aprender. Autonomía y responsabilidad: El aprendizaje de los estudiantes. Córdoba: Akal; Andalusian Regional Government, Department of Innovation, Science and Enterprise.
  • Pérez, Á.I. et al. (2009, b). Orientar el desarrollo de competencias y enseñar cómo aprender. La tarea del docente. Córdoba: Akal; Andalusian Regional Government, Department of Innovation, Science and Enterprise.
  • Pozuelos, F. J. (2002). Experimentación curricular y asesoramiento deliberativo. Relato de un caso desde la investigación colaborativa. Investigación en la Escuela, 42, 99-111.
  • Santos, M. A. (2002). Una flecha en la diana. La evaluación como aprendizaje. Revista Andalucía Educativa, 34, 7-9.
  • Sierra, E. & Gallardo, M. (2010). Investigando sobre el portafolios en un aula de Educación Primaria: relación escuela-Universidad. Poster presented at the 1st International Meeting on Teaching Practice and Cooperation, in Malaga, July 6-9, 2010. Organized by the Faculty of Educational Sciences, University of Malaga.
  • Sierra, E.; Gallardo, M. & Domínguez, A. (2010). El uso del portafolios para la evaluación de competencias: Un proceso de experimentación e investigación en un aula de Primaria. In A. Camps and I. Borda (Coordinators of Table 3). Actas del I Congreso Internacional Reinventar la Profesión Docente (PROFE10): La Formación de los Docentes y el Curriculum Escolar. Malaga: Hum-311 Research Group. Department of Didactics and School Management. Faculty of Educational Sciences. University of Malaga, 104-118.
  • Serván, M. J. (Coord.) (2011). Revista Cultura y Educación: La evaluación externa de los aprendizajes escolares. Vol. 23 (2): Políticas y prácticas de evaluación de los estudiantes, los docentes y los centros escolares. Evaluación de la calidad docente y de la investigación.
  • Stake, R. (1995). The Art of Case Study Research. Thousand Oaks, CA: Sage.