Aristóteles en HollywoodPoética y retórica en la narrativa audiovisual

  1. Rodríguez-de-Austria Giménez-de-Aragón, Alfonso M. 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Zeitschrift:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Datum der Publikation: 2015

Nummer: 11

Seiten: 325-346

Art: Artikel

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2015.V0I11.6085 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Zusammenfassung

The subject of this paper is to use the rhetorical model proposed by Aristotle to create a framework for a potential rhetoric of audiovisual narrative. For this, first we define the object of study, isolating it as much as possible from other related arts or sciences, as poetic or dialectic. Then we discuss some key issues emerging from the application of a model of rhetoric based in words to a rhetoric based in moving images and sound. We discuss for instance the difficulty of translation from one language to another or the need to avoid the reduction of rhetoric to one of its parts. Finally, we establish what we consider the basic Aristotelian rhetorical frame (the three types of proof by persuasion), and we apply it to audiovisual narrative

Bibliographische Referenzen

  • Altman, R. (2000). Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Biskind, P. (2006). Moteros tranquilos, toros salvajes: la generación que cambió Hollywood. Barcelona: Anagrama.
  • Caballo, Vicente E. (2004). Manual de trastornos de la personalidad: descripción, evaluación y tratamiento. Madrid: Síntesis.
  • Camporesi, V. (2014). Pensar la historia del cine. Madrid: Cátedra.
  • Font, L. (2002). Personalidad: esbozo de una teoría integradora. Psicothema, vol. 14 (4), pp. 693-701.
  • Fuentes, J. B. y Quiroga Romero, E. (2005). La relevancia de un planteamiento cultural en los trastornos de personalidad. Psicothema, vol. 17 (3), pp. 422-429.
  • Gubern, R. (2014). Historia del cine. Barcelona: Anagrama.
  • Millon, T. (2006). Trastornos de personalidad en la vida moderna. Barcelona: Elsevier España.
  • Molina, J. A. y Nogal, M. (2013). Aprender psicología desde el cine. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Moreno Martín, F. y Muiño L. (2003). El factor humano en pantalla. Un paseo por la psicología desde el patio de butacas. Madrid: Editorial Complutense.
  • Neitzel, S. y Welzer, H. (2012). Soldados del Tercer Reich. Testimonios de lucha, muerte y crimen. Barcelona: Crítica.
  • Pozueco, J. M. (2010). Psicópatas Integrados: perfil psicológico y personalidad. Madrid: EOS Gabinete de Orientación Psicológica.
  • Sánchez-Escamilla, A. (2014). Estrategias de guión cinematográfico. El proceso de creación de una historia. Barcelona: Ariel.
  • Sánchez Noriega, J. L. (2006). Historia del cine. Madrid: Alianza Editorial.