El universo melodramático de Tennessee Williams y de Luchino ViscontiSenso, un encuentro fílmico

  1. Durán Manso, Valeriano 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Zibaldone. Estudios italianos

ISSN: 2255-3576

Year of publication: 2017

Issue Title: No solo una cuestión de palabras. La compleja vida de la traducción

Volume: 5

Issue: 2

Pages: 165-188

Type: Article

More publications in: Zibaldone. Estudios italianos

Abstract

The melodrama is one of the most cultivated genre by the American playwright Tennessee Williams and the Italian filmmaker Luchino Visconti. The writer had just have a resounding success in Broadway with A Streetcar Named Desire (1947) when is moved to Italy, where the director had taken to scene his first great work, The Glass Menagerie. The tendency to create characters of deep dramatic nature, have an impact on the emotional and social conflict, and exhibit a remarkable aesthetic sense, indicates the existing parallelism between both. Thus it stand out in Senso (1954), a film marked by the dichotomy between duty and pleasure, the power of passion and the crisis of the aristocracy. With these premises, its intends to produce an approach to the melodramatic universe of the only film in which Williams and Visconti worked together

Bibliographic References

  • Barton Palmer, R. (1997). Hollywood in crisis: Tennessee Williams and the evolution of the adult film. En M. C. Roudané (ed.), The Cambridge Companion to Tennessee Williams (pp. 204-231). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Bazin, A. (2008). ¿Qué es el cine?. Madrid: Ediciones Rialp.
  • Black, G. D. (1998). Hollywood censurado. Madrid: Cambridge University Press.
  • Black, G. D. (1999). La cruzada contra el cine (1940-1975). Madrid: Cambridge University Press.
  • Caldevilla Domínguez, D. (2009). Neorrealismo italiano. FRAME. Revista de cine de la Biblioteca de la Facultad de Comunicación, 4. Recuperado de http://fama2.us.es/fco/frame/frame4/index.html
  • Clericuzio, A. (2014). Tennessee Williams’ Ladies Speak Italian: Cinematic Voices on Stage and in Dubbing. En J. S. Back (ed.), Tennessee Williams and Europe. Intercultural Encounters, Transatlantic Exchanges (pp. 169-185). AmsterdamNew York: Editions Rodopi.
  • Clericuzio, A. (2016). Tennessee Williams & Italy. A Transcultural Perspective. Cham: Palgrave Macmillan
  • Devlin, A. J. (1986). Conversations with Tennessee Williams. Jackson: University Press of Mississippi.
  • Devlin, A. J., & Tischler, N. M. (2004). The Selected Letters of Tennessee Williams. Volume II. 1945-1957. New York: New Directions Publishing Corporation.
  • Durán Manso, V. (2011): La complejidad psicológica de los personajes de Tennessee Williams. Frame, 7, 38-76. Recuperado de http://fama2.us.es/fco/frame/frame7/estudios/1.3.pdf
  • Durán Manso, V. (2016a). El Sur de Italia en la producción cinematográfica de Tennessee Williams. En C. F. Blanco Valdés, L. Garosi, G. Marangon, & F. J. Rodríguez Mesa (eds.), Il Mezzogiorno italiano. Riflessi e immagini culturali del Sud d’Italia/ El Mediodía italiano. Reflejos e imágenes culturales del sur de Italia (vol. 2, pp. 733-742). Florencia: Franco Cesati y Sociedad Española de Italianistas.
  • Durán Manso, V. (2016b). La evocación del Old South en las adaptaciones cinematográficas de Tennessee Williams: el espacio como elemento narrativo. Revista de Comunicación de la SEECI, 20(41), 82-103. Recuperado de http://www.seeci.net/revista/index.php/seeci/article/view/439/pdf_161
  • Durán Manso, V. (2016c). La representación del deseo en el cine de Tennessee Williams: homosexualidad masculina frente al Código Hays. FEMERIS. Revista Multidisciplinar de Estudios de Género, 1(1-2), 58-73. Recuperado de http://e-revistas.uc3m.es/index.php/FEMERIS/article/view/3227/1912
  • Felipe López, A. R. (2006). Reflexión sobre el cine de Visconti desde el studio de su narrativa audiovisual. Revista de Comunicación de la SEECI, 10(13), 1-19. Recuperado de http://www.seeci.net/revista/index.php/seeci/article/view/191
  • Forges Davanzati, D. (productor), & Visconti, L. (director) (1954). Senso [cinta cinematográfica]. Italia: Lux Film. 188]
  • Frome, S. (2001). The Actors Studio. A History. Jefferson-London: Mcfarland & Company.
  • Gubern, R. (2016). Historia del cine. Barcelona: Anagrama.
  • Hovald, P. G. (1962). El Neorrealismo y sus creadores. Madrid: Ediciones Rialp.
  • Liandrat-Guigues, S. (1997). Luchino Visconti. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Londré, F. H. (2014). En avant! Tennessee Williams between Hyperborea and the Mediterranean. En J. S. Back (ed.), Tennessee Williams and Europe. Intercultural Encounters, Transatlantic Exchanges (pp. 27-41). AmsterdamNew York: Editions Rodopi.
  • Miret Jorba, R. (1989). Luchino Visconti. La razón y la pasión. Barcelona: Dirigido por Monterde, J. E. (2009). Un film polémico. Senso. Dirigido por… Revista de Cine, 392, 68-69.
  • Miret, R. (2005). M, el vampiro de Düsseldolrf. Rocco y sus hermanos. Barcelona: Libros Dirigido
  • Miret, R. (2009). Luchino Visconti. Hijo del siglo. Dirigido por… Revista de Cine, 392, 50-55.
  • Pérez Rubio, P. (2004). El melodrama. Barcelona: Ediciones Paidós.
  • Phillips, G. D. (1980). The Films of Tennessee Williams. Philadelphia: Art Alliance.
  • Quintana, A. (2005). El legado del padre o la vigencia del neorrealismo en la modernidad. En J. E. Monterde (ed.), En torno al nuevo cine italiano. Los años sesenta: realismo y poesía (pp. 13-44). Valencia: Institut Valencià de Cinematografia Ricardo Muñoz Suay, Festival Internacional de Cine de Gijón, Centro Galego de Artes da Imaxe y Filmoteca Española.
  • Sánchez Noriega, J. L. (2005). Historia del cine. Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Madrid: Alianza.
  • Servadio, G. (2014). Luchino Visconti. Biografía. Madrid: Torres de Papel.
  • Smith-Howard, A., & Heintzelman, G. (2005). Critical Companion to Tennessee Williams. A literary Reference to His Life and Work. New York: Checkmark Books.
  • Tirri, N. (2006). Habíamos amado tanto a Cinecittà. Buenos Aires: Paidós.
  • Viganò, A. (2009). “El Risorgimento según Visconti”. Dirigido por… Revista de Cine, 392, 64-67.
  • Williams, T. (1990). Five O’clock Angel. Letters of Tennessee Williams to Maria St. Just. 1948-1982. New York: Alfred A. Knopf.
  • Williams, T. (2008). Memorias. Barcelona: Ediciones B.