El modelo de Hulten, Broweus y Van Dijk de marketing sensorial aplicado al retail español. Caso textil

  1. Jiménez-Marín, Gloria
  2. Elías-Zambrano, Rodrigo
  3. García-Medina, Irene
Journal:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Year of publication: 2018

Volume: 9

Issue: 1

Pages: 401-409

Type: Article

DOI: 10.14198/MEDCOM2018.9.1.25 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Abstract

Through this study it is intended to give relevance to the elements that make up the sensorial marketing, highlighting its potential for the improvement of the user's shopping experience at the point of sale. To carry out the research, the Hulten, Broweus and Van Dijk (2009) model on sensorial marketing has been adapted with the main objective of analyzing the perception and the attitudes of the consumers to different sensorial elements of Communication proposed by the Sevillian store Blanco Número 1. The method used was, on the one hand, a documentary research and, on the other hand, a causal-quantitative exploratory study consisting in creating a sensory strategy. The results obtained show the importance of sensorial marketing, since, in this real case, there is a considerable increase in sales, in the time of permanence of customers and even in the satisfaction of the customers. Therefore, it has been concluded that the Hulten, Broweus and Van Dijk model is valid and reliable for a small commercial establishment such as the one that has been studied.

Bibliographic References

  • Abril, C.; Gavilán, D. y Serra, T. (2011). Marketing olfatorio: el olor de los deseos. Marketing y Ventas, (103), 34-39. Disponible en https://goo.gl/pfJQ8d
  • Álvarez del Blanco, R. (2011). Fusión perfecta: neuromarketing. Barcelona: Prentice Hall.
  • Anand, P. & Sternthal, B. (1990). Ease of message processing as a moderator of repetition effects in advertising. Journal of Marketing Research, 27(3), 345–353. https://doi.org/10.2307/3172591
  • Avendaño Castro, W. R.; Paz Montes, L. S. y Rueda Vera, G. (2015). Estímulos auditivos en prácticas de neuromarketing. Caso: Centro Comercial Unicentro. Cuadernos de Administración de la Universidad del Valle, 31(53), 117-129. https://doi.org/10.25100/cdea.v31i53.22
  • Bonadeo, M. (2005). Odotipo: historia natural del olfato y su función en la identidad de marca. Buenos Aires: Editorial Universidad Austral. Disponible en https://goo.gl/ip8i5o
  • Braidot, N. (2008). Neuromarketing: ¿por qué tus clientes se acuestan con otro si dicen que les gustas tú? Barcelona: Gestión 2000.
  • Braidot, N. (2013). Cómo funciona tu cerebro para dummies. Madrid: Planeta.
  • Cañadas Osinski, I. y Sánchez Bruno, A. (1998). Categorías de respuesta en escalas tipo Likert. Psicothema. Revista anual de psicología, 10(3), 623-631. Disponible en https://goo.gl/fR49Bk
  • Díaz, J. (20/05/2012). Cómo atraer a los clientes a través de los cinco sentidos [Blog]. Negocios y emprendimiento. Disponible en https://goo.gl/ZjX9pg
  • Díez de Castro, E. C.; Martín Armario, E. y Sánchez Franco, M.J. (2001). Comunicaciones de marketing. Planificación y control. Madrid: Pirámide.
  • Díez de Castro, E. C. y Landa Bercebal, F. J. (1996). Merchandising: teoría y práctica. Madrid: Pirámide.
  • Flores, J.; Baruca, A. & Saldivar, R. (2014). Is Neuromarketing Ethical? Consumers Say Yes. Consumers Say No. Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues, 17(2), 77-91. Disponible en https://goo.gl/iU6Ppt
  • Fundación Autor-SGAE (2015). Informe SGAE sobre hábitos de consumo cultural. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores de España.
  • Gavilán, D.; Abril, C.; Avello, M. y Manzano, R. (2012). Marketing con los 5 sentidos. En Management society (pp. 23-35). Lima: Personal & executive development.
  • Gobé, M. (2005). Branding emocional. El nuevo paradigma para conectar las marcas emocionalmente con las personas. Barcelona: Divine Egg.
  • Gómez, M. & García, C. (2014). The use of sensorial marketing in stores: attracting clients through the senses. En Musso, F. & Druica, E. (Eds.), Advances in Marketing, Customer Relationship Management, and E-Services (pp. 64-78). USA: Hershey PA.
  • Instituto de estadística y cartografía de Andalucía (2017). [Página web]. Disponible en https://goo.gl/KNUvXZ
  • Jiménez-Marín, G. (2016). Merchandising & Retail. Comunicación en el punto de venta. Sevilla: Advook Editorial.
  • Hulten, B.; Broweus, N. & Van Dijk, M. (2009). Sensory Marketing. Great Britain: Britain Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230237049
  • Krishna, A. & Schwarz, N. (2014). Sensory marketing, embodiment, and grounded cognition: A review and introduction. Journal of consumer psychology, 24(2), 159-168. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2013.12.006
  • Lindstrom, M. (2008). Brand Sense. New York: Simon & Schuster.
  • Lindstrom, M. (2009). Compradicción: verdades y mentiras acerca de por qué las personas compran. Bogotá: Grupo Editorial Norma.
  • Lobato Gómez, F. (2005). Marketing en el punto de venta. Madrid: Thomson Paraninfo.
  • Ortegón, L. O.; Vela, M. R. y Pinzón, Ó. J. R. (2015). Comportamiento del consumidor infantil: recordación y preferencia de atributos sensoriales de marcas y productos para la lonchera en niños de Bogotá. Poliantea, 11(20), 39-64. https://doi.org/10.15765/plnt.v11i20.651
  • Pradeep, A. K. (2010). The Buying Brain: secrets for selling to the subconscious mind. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. https://doi.org/10.1002/9781119200079
  • Quintero Arango, L. F. (2005). El sector retail, los puntos de venta y el comportamiento de compra de los consumidores. Revista Ciencias Estratégicas, 23(33), 109-118. https://doi.org/10.18566/rces.v23n33a08
  • Ramírez Beltrán, C. J. y Alférez Sandoval, L. (2014). Modelo conceptual para determinar el impacto del merchandising visual en la toma de decisiones de compra de venta. Pensamiento & Gestión, (36), 127. https://doi.org/10.14482/pege.36.5564
  • Schmitt, B. (2006). Experiential marketing. Barcelona: Ediciones Deusto.
  • Schmitt, B. (2003). Customer Experience Management (CEM). México: Mcgraw-Hill, México. Yalch, R. F.
  • Singhal, S. & Khare, K. (2015). Does Sense Reacts For Marketing-Sensory Marketing. International Journal of Management, IT and Engineering, 5(5), 1-18. Disponible en https://goo.gl/25HQqe
  • Valenti, C. & Riviere, J. (2008). The concept of Sensory Marketing. Marketing dissertation. Disponible en https://goo.gl/xmC2fp
  • Yalch, R. F. & Spangenberg, E. R. (2000). The effects of music in a retail setting on real and perceived shopping times. Journal of Business Research, 49(2), 139–147. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(99)00003X