Marketing sensorialmerchandising a través de las emociones en el punto de venta. Análisis de un caso

  1. Gloria Jiménez Marín 1
  2. Rodrigo Elías Zambrano 2
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  2. 2 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

ISSN: 2174-0992

Year of publication: 2018

Issue Title: La investigación en Comunicación

Issue: 15

Pages: 235-253

Type: Article

More publications in: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

Abstract

To buy is not always a rational action. Many times consumers are driven by emotions, by the senses. In this scenario the concept of sensory marketing appears, which responds to the stimulation of the senses to try to increase the profitability of commercial establishments. In the case of retail, different colors are used to identify sections, music is used to increase the time spent in a space; a pleasant smell is enhanced to evoke an enveloping environment or to give a product a try and, in this way, to make it known, thus increasing the probability of sale. Those establishments that implement sensory marketing usually get very pleasant results. In the present study, the implementation of a series of simple sensory marketing techniques is analyzed in the case of a Spanish textile company (Sevillian) adapting the model of Hulten, Broweus and Van Dijk (2009). Specifically, visual, olfactory and audible marketing tactics are applied to analyze the subsequent perceptions and attitudes of consumers against three objective and measurable items such as: the time spent in the store, customer satisfaction and the total sales of the establishment.

Bibliographic References

  • Abril, C., Gavilán, D., & Serra, T. (2011). Marketing olfatorio: el olor de los deseos. En: Marketing y Ventas, nº 103, 34-39.
  • Álvarez Álvarez, B; Vázquez Casielles, R. (2005). Sensibilidad de los consumidores a diversas técnicas de promoción de ventas en el proceso de selección de marca. En: Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, nº 24. Madrid: Asociación Científica de Economía y Dirección de Empresas, 57-81.
  • Álvarez del Blanco, R. (2011). Fusión perfecta: neuromarketing. Barcelona: Prentice Hall.
  • Anand, P.; Sternthal, B. (1990). Ease of message processing as a moderator of repetition effects in advertising. En: Journal of Marketing Research, nº 27(3),345–353.
  • Areni, C.; Kim, D.(1993). The influence of background music on shopping behavior: Classical versus top forty music in a wine store. En: Advances in Consumer Research. Provo. Utah, 336-340.
  • Arnold, M. J. and Reynolds, K. E. (2003). Hedonic Shopping Motivations. En: Journal of Retailing, Vol. 79, nº 2.
  • Avendaño Castro, W. R.; Paz Montes, L. S. y Rueda Vera, G. (2015). Estímulos auditivos en prácticas de neuromarketing. Caso: Centro Comercial Unicentro. En: Cuadernos de Administración de la Universidad del Valle. Vol. 31, nº 53. Cali, 117-129.
  • Bagozzi, R. P., Gopinath, M. and Nyer, P. U. (1999). The Role of Emotions in Marketing. En: Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 27, nº 2, 184-206.
  • Bäckström, K. y Johansson, U. (2006). Creating and Consuming Experiences in Retail Store Environments: Comparing Retailing and Consumer Perspectives. En Journal of Retailing and Consumer Services. Vol. 13, nº 6. United Kingdom, 417-430.
  • Bonadeo, M. (2005). Odotipo: historia natural del olfato y su función en la identidad de marca. Buenos Aires: Editorial Universidad Austral.
  • Braidot, N. (2008). Neuromarketing: por qué tus clientes se acuestan con otro si dicen que les gustas tú? Barcelona: Gestión 2000.
  • Braidot, N. (2013). Cómo funciona tu cerebro para dummies. Madrid: Planeta.
  • Damasio, A.R., Grabowski T.J., Bechara A., Damasio, H., Ponto LL.B., Parvizi, J., Siong Soon C., Brass, M., Heinze, H. y & Haynes, J.D. (2008). Unconscious determinants of free decisions in the human brain. En Nature Neuroscience, Vol. 11, 543-545.
  • Díaz, J. (2012): Cómo atraer a los clientes a través de los cinco sentidos. En: Negocios y emprendimiento. Ideas y herramientas para emprender (Disponible en http://www.negociosyemprendimiento.org/2012/05/como-atraer-los-clientes-traves-de-los.html).
  • Díez de Castro, E.C; Martín Armario, E; Sánchez Franco, M.J. (2001).Comunicaciones de marketing. Planificación y control. Madrid: Pirámide.
  • Díez de Castro, E.C. y Landa Bercebal, F.J. (1996): Merchandising: teoría y práctica. Madrid: Pirámide.
  • Flores, J.; Baruca, A. & Saldivar, R. (2014). Is Neuromarketing Ethical? Consumers Say Yes. Consumers Say No. En: Digital commons. Connecticut: Sacred Heart University, 77-91.
  • Fundación Autor-SGAE (2015). Informe SGAE sobre hábitos de consumo cultural. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores de España.
  • Gavilán, D., Abril, C., Avello, M., & Manzano, R. (2012): Marketing con los 5 sentidos. En: Management society. Lima: Personal & executive development, 23-35.
  • Ghio M. (2011). Oxitobrands: marcas humanas para un mercado emocional. Lima: Planeta.
  • Gobé, M. (2001). Branding emocional. El nuevo paradigma para conectar las marcas emocionalmente con las personas. Barcelona: Divine Egg.
  • Gómez, M. y García, C. (2014). The use of sensorial marketing in stores: attracting clients through the senses. En Musso, F, Y Druica, E. (eds.) (2014). Advances in Marketing, Customer Relationship Management, and E-Services. USA: Hershey PA.
  • Gómez, M. y García, C. (2012). Marketing sensorial: Cómo desarrollar la atmósfera del establecimiento comercial. En Distribución y Consumo. Vol. 39, nº 2. Madrid, España, 30-39.
  • Grecco, J. (2007). Scent Branding: The Sweet Smell of Success. En Journal of Hospitality Sales & Marketing Association International. New York: HSMAI – Hospitality Sales & Marketing Association International, 66-70.
  • Grönroos, C. (2008). Service Logic Revisited: Who Creates Value? And Who Co-creates? En European Business Review. Vol. 20, nº 4. United Kingdom, 298-314.
  • Instituto de estadística y cartografía de Andalucía (2017). Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/institutodeestadisticaycartografia/sima/ficha.htm?mun=41058.
  • Jiménez-Marín, G. (2016). Merchandising & Retail. Comunicación en el punto de venta. Sevilla: Advook Editorial.
  • Hart, C.; Doherty, N.; Ellis-Chadwick, F. (2000). Retailer adoption of the Internet Implications for retail marketing. En: European Journal of Marketing, Vol. 34. London: Emerald journals, 954 - 974.
  • Howes, D. (2014). El creciente campo de los estudios sensoriales. En: Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, Vol. 6, nº 15. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba, 10-26.
  • Hultén, B. (2011). Sensory Marketing: The Multi-Sensory Brand-Experience Concept. En: European Business Review. Vol. 23, nº 3. United Kingdom, 56-273.
  • Hulten, B., Broweus, N. y Van Dijk, M. (2009). Sensory Marketing. Great Britain: Britain Palgrave Macmillan.
  • Kumar, P. (2014). “Multisensory Marketing: Creating Sustainability Perspective in Various Sectors”. En: Asia-Pacific Journal of Management Research and Innovation, Vol. 10, nº 1, 89-95.
  • Krishma, A. (2010). Sensory Marketing: research on the sensuality of products. New York USA: Taylor & Francis Group.
  • Krishna, A. y Schwarz, N. (2014). Sensory marketing, embodiment, and grounded cognition: A review and introduction. En: Journal of consumer psychology, Vol. 24, nº 2. EE.UU, 159-168.
  • Lindstrom, M. (2008). Brand Sense. New York: Simon & Schuster.
  • Lindstrom, M. (2009). Compradicción: verdades y mentiras acerca de por qué las personas compran. Bogotá: Grupo Editorial Norma
  • Lobato Gómez, F. (2005). Marketing en el punto de venta. Madrid: Thomson Paraninfo.
  • Mitchell, D.; Kahn, B.E.; Knazko, S.C. (1995). There’s something in the Air: Effects of Congruent or Incongruent Ambient odor on Consumer Decision Making. En: Journal of Consumer Research, nº 22. Chicago: Journal of Consumer Research, Inc., 229-238.
  • Ortegón-Cortázar, L. y Gómez Rodríguez, A. (2016). Gestión del marketing sensorial sobre la experiencia del consumidor. En Revista de Ciencias Sociales, Vol. XXII, nº 3, Julio-Septiembre 2016, Bogotá, pp. 67-83.
  • Ortegón, L. O.; Vela, M. R.y Pinzón, Ó. J. R. (2015). Comportamiento del consumidor infantil: recordación y preferencia de atributos sensoriales de marcas y productos para la lonchera en niños de Bogotá. En: Poliantea, Vol. 11, nº 20. Bogotá, 39-64.
  • Pine, B.J. y Gilmore, J.H. (1999). The Experience Economy: Work is a Theatre and Every Business a Stage. Boston, USA. Harvard Business School Press.
  • Pine, B.J. y Gilmore, J.H. (2000): Satisfaction, Sacri¿ce, Surprise: Three Small Steps Create One Giant Leap Into the Experience Economy. En Strategy & Leadership. Vol. 28, nº 1. United Kingdom, 18-23.
  • Pine, B.J. y Gilmore, J.H. (2008): The Eight Principles of Strategic Authenticity. En: Strategy & Leadership, Vol. 36.
  • Pradeep, A.K. (2010). The Buying Brain: secrets for selling to the subconscious mind. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Prahalad, C. K. y Ramaswamy, V. (2004). Co creation Experiences: The Next Practice in Value Creation. En: Journal of Interactive Marketing, Vol. 18, nº 3. United States, 5-14.
  • Quintero Arango, L.F. (2005). El sector retail, los puntos de venta y el comportamiento de compra de los consumidores. En: Revista Ciencias Estratégicas, Vol. 23, nº 33. Medellín: Universidad pontificia bolivariana, 109-118.
  • Ramírez Beltrán, Claudia J. y Alférez Sandoval, Luis (2014). Modelo conceptual para determinar el impacto del merchandising visual en la toma de decisiones de compra de venta. En: Pensamiento & Gestión, nº 36, 1-27.
  • Roberts, Kevin (2005). Lovemarks: el futuro más allá de las marcas. Barcelona: Empresa Activa.
  • Rodrigues, C., Hultén, B., y Brito, C. (2011). Sensorial Brand Strategies for Value Co-creation. En Innovative Marketing, Vol. 7, nº 2, 40-47.
  • Schmit, B. (1999). Experiential Marketing. En: Journal of Marketing Management. UK: Taylor & Francis Group, 53- 67.
  • Schmitt, B. (2003). Customer Experience Management (CEM). México: Mcgraw-Hill, México.
  • Schmitt, B. (2006). Experiential marketing. Barcelona: Ediciones Deusto.
  • Sharma, A. y Pillai, K.G. (2003). The Impact of Transactional and Relational Strategies in Business Markets: An Agenda for Inquirí. En Industrial Marketing Management, Vol. 32, nº 8. United States, 623-626.
  • Sheth, J. y Parvatiyar, A. (1995). Relationship Marketing in Consumer Markets: Antecedents and Consequences. En: Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 23, nº 4. United States, 255-271.
  • Singhal, S. y Khare, K. (2015). Does Sense Reacts For Marketing-Sensory Marketing. En: International Journal of Management, IT and Engineering, Vol. 5, nº 5. EE.UU, 1-18
  • Valenti, C. and Riviere, J. (2008). The concept of Sensory Marketing. En: Marketing dissertation, Vol. 2008. Halmstad: Högskolan i Halmstad, 32-46.
  • Vélez Zapata, C. P. (2008). Rompiendo la tradición: De describir la conducta de compra a comprender al consumidor. En: Pensamiento & Gestión, Vol. 24, nº 2. Barranquilla, Colombia,1-28.
  • Yalch, R. F., Spangenberg, E. R. (2000). The effects of music in a retail setting on real and perceived shopping times. En: Journal of Business Research, Vol. 49, nº 2, 139-147.
  • Yorkston, E., Menon, G. (2004). A sound idea: Phonetic effects of brand names on consumer judgments. En: The Journal of Consumer Research, Vol. 31, nº1, 43-51.
  • Zhu, R., & Meyers-Levy, J. (2005). Distinguishing between the meanings of music: When background music affects product perceptions. En: Journal of Marketing Research, Vol. 42, nº3, 333-345.
  • Zucco, G. M. (2003). Anomalies in cognition: Olfactory memory. En: European Psychologist, Vol. 8, nº2, 77-86.