Recepción e interferencias del cine de Pedro Almodóvar en el sistema cultural alemán
ISSN: 2603-5839
Datum der Publikation: 2018
Nummer: 2
Seiten: 161-185
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Monograma: revista iberoamericana de cultura y pensamiento
Zusammenfassung
For a significant part of public and critic, the cinema by Pedro Almodóvar is considered one the main world filmographies. To support this idea, the process of reception and the interferences of his cinema in Germany have been analyzed. Two ideas from the Polysystem Theory has been developed to reach this goal: the system factors stated by Itamar Even-Zohar and the notion of interference stated by Rakefet Sela-Sheffy. Through this analytical method, we defend the fact that the Almodóvar’s cinema is present in the German repertoire and, consequently, we propose an analysis model for the study of the canonization of his filmography.
Bibliographische Referenzen
- Citas · Álvarez Olañeta, Pedro (2012). «Pedro Almodóvar: Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón (1980)». En Spanishce Filme des 20. Jahrhunderts in Einzeldarstellungen. R. Junkerjürgen (ed.). Berlin: Schmidt, pp. 165-179.
- · Amido Lozano, María Teresa (2015). «La traducción de referencias culturales para el doblaje. Un estudio sobre la recepción del cine de Almodóvar en Alemania». Quaderns de cine, n. 10, pp. 33-48.
- · Bloom, Harold (1994). El canon occidental. Barcelona: Anagrama, 1997.
- · Bronfen, Elisabeth (2002). Frauenfieber. Regie Pedro Almodóvar. Zürich: Tamedia.
- · Burch, Nöel (1999). El tragaluz del infinito: contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico. Madrid: Cátedra.
- · Cerviño, Mercedes (2006). «Hanna Schygulla: “Almodóvar tiene mucho de Fassbinder pero en luminoso y optimista” ». El mundo. 27 Junio de 2006. [11/10/2017]
- · Corliss, Richard y Richard Schickel (2011). «All-time 100 movies». Time, 03 octubre de 2011. < http://entertainment.time.com/2005/02/12/all-time-100-movies> [10/05/2018].
- · Costa, Jordi (2009): «Para almodovarianos en todas sus variantes». Fotogramas, n. 1985, pp. 8.
- · Daničić, Tamara (2003). Rede, Vielfalt! Fremde Rede und dialogische Flechtwerke bei Pedro Almodóvar. Tübingen: Stauffenburg-Verl.
- · Duncan, Paul (ed.) (2011). Das Pedro Almodóvar Archiv. Köln: Taschen.
- · Ehrlicher, Hanno (2005). Cambios de la ley del deseo en la trayectoria de Pedro Almodóvar. [Heidelberg]: Universität Heidelberg, Neuphilologische Fakultät.
- · Even-Zohar, Itamar (1997). «Factores y dependencias en la cultura. Una revisión de la Teoría de los Polisistemas». En Teoría de los Polisistemas. M. Iglesias Santos (ed.). Madrid: Arco/Libros, 1999, pp. 23-52.
- · Genette, Gérard (1982). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
- · Hofstadler, Beate (2007). Pedro Almodóvars Film “Alles über meine Mutter», «Todo sobre mi madre». Wien: Löcker.
- · Jakobson, Roman (1958). Lingüística y Poética. Madrid: Cátedra, 1983.
- · Jauss, Hans Robert (1976). La literatura como provocación. Barcelona: Península.
- · Kappelhoff, Hermann y Daniel Illger (eds.) (2008). Pedro Almodóvar. München: edition text + kritik.
- · Kappelhoff, Hermann (2012). «Eine neue Empfindsamkeit. Pedro Almodóvar: Alles über meine Mutter (1999)». En Was lehrt das Kino? 24 Filme und Antworten. S. Keppler-Tasaki (ed.) München: edition text + kritik, 518-529.
- · Karg, Stefanie (1997). Trabajar y formar una familia, como una persona normal. Zeichen der Identität im filmischen Werk Pedro Almodóvars. Saarbrücken: Universität.
- · Marías, Javier (2017). «Más daño que beneficio». El País Semanal. 25 Junio de 2017. < http://elpaissemanal.elpais.com/columna/javier-marias-dano> [10/07/2017].
- · Maurer Queipo, Isabel (2005). Die Ästhetik des Zwitters im filmischen Werk von Pedro Almodóvar. Frankfurt am Main: Vervuerte.
- · Müller, Jürgen (ed.) (2011). Cien clásicos del cine de Taschen. Colonia: Taschen.
- · Pozuelo Yvancos, José María (1995). El canon en la teoría literaria contemporánea. Valencia: Episteme.
- · Pozuelo Yvancos, José María (2000). «El canon en las teorías sistémicas». En Teoría del canon y literatura española. J.M. Pozuelo Yvancos y R.M. Aradra Sánchez (eds.). Madrid: Cátedra, pp. 77-90.
- · Riepe, Manfred (2004). Intensivstation Sehnsucht. Bielefeld: Transcript-Verl.
- · Schickel, Richard y Richard Corliss (2005). «9 great movies from 9 decades». Time, 22 Mayo de 2005. [10/05/2018]
- · Schrader, Paul (2006). «Canon fodder». Film Comment, n. sept-oct, pp. 33-49.
- · Schröder, Nicolaus (2003). 50 Klassiker Filmregisseure: von Georges Méliès bis Zhang Yimou. Hildesheim: Gerstenberg.
- · Sela-Sheffy, Rakefet (2003). «Interference and Aspects of Repertoire Consolidation in Culture». En The Challenge of the Hyksos: cultural interference in the New Kingdom. M. Bietak y O. Goldwasser (eds.). Vienna: Austrian Academy of Sciences. [10/07/2017].
- · Strauss, Frédéric (2000). Conversaciones con Pedro Almodóvar. Barcelona: Akal.
- · Sullá, Enric (2010). «Sobre la formación del canon del cine negro». 452ºF. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, n. 3, pp. 13-28.
- · Tinianov, Iuri (1927). «Sobre la evolución literaria». En Teoría de la literatura de los formalistas rusos. T. Todorov (ed.). México D.F., Madrid, Buenos Aires, Bogotá: Siglo XXI, 1970, pp. 89-101.
- · Torre Espinosa, Mario de la (2016). «El canon fílmico a la luz de las teorías sistémicas: una propuesta metodológica». 452ºF. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, n. 14, pp. 209-226.
- · Tötösy de Zepetnek, Steven (1992). «Systemic Approaches to Literature. An Introduction with Selected Bibliographies». Canadian Review of Comparative Literature/Revue Canadienne de Littérature Comparée, n. 19 (1-2), pp. 21-93.
- · Walsh, Anne L. (2011). Chaos and coincidence in contemporary Spanish fiction. Bern, Berlin, Frankfurt am Main, Wien: Peter Lang.
- · Zeul, Metchild (2010). Pedro Almodóvar: seine Filme, sein Leben. Frankfurt am Main: Brandes am Main.