Comunicación, poder y democracia líquida en la Casa Blancael relato televisivo de Scandal y House of Cards

  1. Virginia Guarinos 1
  2. Valeriano Durán Manso 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Zeitschrift:
Admira: Análisis de Medios, Imágenes y Relatos Audiovisuales

ISSN: 1989-6972

Datum der Publikation: 2017

Nummer: 4

Seiten: 97-112

Art: Artikel

DOI: 10.12795/ADMIRA.2017.01.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openIdus editor

Andere Publikationen in: Admira: Análisis de Medios, Imágenes y Relatos Audiovisuales

Zusammenfassung

Although there is the concept of “liquid democracy” as an option of participatory democracy, in this text will be used with the meaning of liquid thought (Damian Hughes). In a context of societies of the ephemeral, examines this phenomenon in two American fiction series, Scandal and House of Cards, where the media and institutional communication are essential in the construction of a democracy not as real as it seems. The fight and the maintenance of power through the US Government has been treated in multiple political television dramas, such as The West Wing –pioneer of the hipertelevision-, Homeland, Veep, or the last, The Residents. However, in five seasons issued of Scandal (2012-), and the three of House of Cards (Netflix, 2013-) plays a vital role in the internal, external and institutional communication, as a democratic cohesion weapon and destruction or disorientation from the power. The methodology used will be of audiovisual narrative, from the metaphorical, epistemic and literal focus levels. In this sense, we will analyse the actions, events and transformations, as well as the characters in its three dimensions: as a person, as a role and as actants.

Bibliographische Referenzen

  • Bauman, Z. (2006): Vida líquida, Barcelona, Paidós.
  • Cascajosa Virino, C. Ed.) (2007): La caja lista. Televisión norteamericana de culto, Barcelona: Laertes.
  • Chuck, T. (2011): “Representing the Presidency. Viral Videos, Intertextuallity and Political Partcipation”, en Michael Kackman and allii.: Flow TV. Television in the Age of Media Convergence, New York: Routledge.
  • Crisóstomo, R. (2015). “Política, su señoría: espacios políticos en The Good Wife”, en Anna Tous (ed.): La política en las series de televisión. Entre el cinismo y la utopía, Barcelona: UOC, pp. 37-56.
  • De Bono, E. (2006): El pensamiento lateral, Barcelona, Paidós.
  • Eilders, C. y Nitsch, C. (2015): “Politics in Fictional Entertaiment. An Empirical Classification of Movies and TV Series”, en International Journal of Communication, nº 9, pp. 1563–1587.
  • Everett, A. (2015): “Scandalicious. Scandal, Social Media and Shonda Rhimes’ Auterist Juggernaut”, en The Black scholar. Journal of Black Studies and Research, vol.45, Issue 1.
  • García, M. (2014): “Mayoría de edad de las series televisivas americanas”, en Crítica, nº 904, pp. 104-107. En línea: http://www.revistacritica.com/administrator/components/com_avzrevistas/pdfs/e3fa601512ecd4a9eff6f6aa9234d518-994---Las-migraciones-en-un-mundo-globalizado.pdf (Consultado el 18/03/17).
  • Hughes, D. (2011): Pensamiento líquido. Cambiar la perspectiva para conseguir el éxito, Barcelona: Empresa activa.
  • Padilla, G. (2014): “El estudio del Análisis Transaccional aplicado a la Comunicación de crisis en la serie Scandal”, en Revista de Análisis Transaccional y Psicología Humanista, nº 71, pp. 287-304.
  • Padilla, G. (2014): “Teoría de la información y de la comunicación en una serie de televisión: Scandal”, en Historia y Comunicación social, vol.19, nº especial, febrero, pp.133-144.
  • Rodríguez Vidales, Y. (2015): “Política y poder en las series de televisión”, en Opción, vol.31, nº4, pp.775-796.
  • Ros, E. (2015): “Borgen: virtú neomaquiaveliana en los tiempos de la hybris política”, en Anna Tous (ed.): La política en las series de televisión. Entre el cinismo y la utopía, Barcelona: UOC, pp. 157-188.
  • Sanmartín Pardo, J. (2007): “El idealismo democrático en El ala oeste de la Casa Blanca”, en Cascajosa Virino, C. (Ed.): La caja lista. Televisión norteamericana de culto, Barcelona: Laertes, pp. 269- 287.
  • Tous, A. (2015): “The Newsroom y la política. ¿Una carta de amor al periodismo?, en Anna Tous (ed.): La política en las series de televisión. Entre el cinismo y la utopía, Barcelona: UOC, pp. 101-124.