La presencia de mujeres periodistas en la screwball comedylas protagonistas de Luna Nueva (1940) y La mujer del año (1942)

  1. Valeriano Durán Manso 1
  2. Manuel Jesús Cartes Barroso 2
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  2. 2 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Revue:
Admira: Análisis de Medios, Imágenes y Relatos Audiovisuales

ISSN: 1989-6972

Année de publication: 2017

Número: 5

Pages: 34-59

Type: Article

DOI: 10.12795/ADMIRA.2017.02.03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openIdus editor

D'autres publications dans: Admira: Análisis de Medios, Imágenes y Relatos Audiovisuales

Résumé

Films about journalism have been widely developed in classical cinema (1927-1972). This professional discipline has been treated in the different narrative genres, but women journalists hardly occupied main roles. During the 1930s and 1940s, the female characters in the screwball comedy films acquired more relevance, insomuch as they played successful liberal professions. For example, we can highlight His Girl Friday (Howard Hawks, 1940) and Woman of the Year (George Stevens, 1942). Hildy Johnson and Tess Harding, the protagonists of these films, were specifically responsible for writing chronicles of events and international politics. With the aim of reflecting on the presence of the main women journalists in the comedy, we analyze them as a person and as a role, according to the theories of Francesco Casetti y Federico Di Chio. Thus, this paper tries to highlight the construction of these characters in one of the prominent genres of classic Hollywood’s Golden Age.

Références bibliographiques

  • Aguilera, C. (2009). Joseph L. Mankiewicz. Un renacentista en Hollywood. Madrid, T&B Editores.
  • Balmori, G. (2002). La comedia clásica norteamericana. Madrid, Ediciones JC.
  • Black, G. D. (1998). Hollywood censurado. Madrid, Cambridge University Press.
  • Cartes Barroso, M. J., y Durán Manso, V. (2016). Ética y profesión periodística. El papel socioeducativo de los personajes de Buenas noches, y buena suerte (Good Night, and Good Luck, George Clooney, 2005). En Guadarrama Rico, L. A., Suárez Villegas, J. C., y González Jiménez, M. M. (ed.) Libro de Actas del III Congreso Internacional de Ética de la Comunicación. Desafíos éticos de la comunicación en la era digital. Madrid: Editorial Dykinson, 215-228. (http://congreso.us.es/mediaethics/files/LIBRO_ACTAS_3ICME_red.pdf) (22-11-2017).
  • Casas, Q. (1998). Howard Hawks. La comedia de la vida. Barcelona, Dirigido por.
  • Casetti, F. y Di Chio, F. (2007). Cómo analizar un film. Barcelona: Ediciones Paidós.
  • Chandler, C. (2010). Katharine Hepburn. La biografía. Barcelona, Libros Cúpula. Scyla Editores.
  • Chatman, S. (1990). Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y en el cine. Madrid, Taurus Humanidades.
  • Coursodon, J. P. (1996). La evolución de los géneros, en Riambau, E. y Torreiro, C. (Eds.), Historia General del Cine. Volumen VIII. Estados Unidos (1935-1955). Madrid, Ediciones Cátedra, 225- 307.
  • Durán Manso, V. (2016). La representación del deseo en el cine de Tennessee Williams: homosexualidad masculina frente al Código Hays”. FEMERIS. Revista Multidisciplinar de Estudios de Género, 1, 1-2, 58-73. (http://e-revistas.uc3m.es/index.php/FEMERIS/article/view/3227/1912) (25-11-2017).
  • Echart, P. (2005). La comedia romántica del Hollywood de los años 30 y 40. Madrid, Ediciones Cátedra.
  • García de Lucas, V. y Sales Heredia, J. (2006). Deportes. Las reglas del juego, en García de Lucas, V., Rodríguez Merchán, E. y Sales Heredia, J., Cine entre líneas. Periodistas en la pantalla. Valladolid, Semana Internacional de Cine de Valladolid 2006, 110-123.
  • Guarinos, V. (2007). Mujeres en proyección. La mujer en el cine. Teoría fílmica Feminista. En Loscertales, F. y Núñez, T. (coord.) La mirada de las mujeres en la sociedad de la información. Madrid, Siranda Editorial.
  • Guiralt, C. (2017). Clarence Brown. Madrid, Ediciones Cátedra.
  • Guiralt Gomar, C. (2008). Joan Crawford: creación de la working girl y continuidad de la ‘fórmula Crawford’. Ars Longa, 17, 135-147.
  • Induráin Pons, J. (2009). El cine. Historia del cine. Técnicas y procesos. Géneros y personajes. 100 grandes películas. Galería de estrellas. Barcelona, Larousse Editorial.
  • Laviana, J. C. (2016). El periodista, motor de la comedia, en VV. AA., Nickel Odeon. Screwball Comedies. Madrid, Notorious Ediciones, 72-75.
  • Laviana, J. C. (1996). Los chicos de la prensa. Madrid, Nickel Odeón Dos.
  • Marías, M. (2016). Vivir alocadamente. La herencia de la “Screwball Comedy”, en VV. AA., Nickel Odeon. Screwball Comedies. Madrid, Notorious Ediciones, 24-27.
  • Perales, F. (2005). Howard Hawks. Madrid, Ediciones Cátedra.
  • Rodríguez Merchán, E. (2006). A modo de editorial. Cine de papel, en García de Lucas, V., Rodríguez Merchán, E. y Sales Heredia, J., Cine entre líneas. Periodistas en la pantalla. Valladolid, Semana Internacional de Cine de Valladolid 2006, 4-7.
  • Roldán, C. (2006). Primera página. Sólo el riesgo el real, en García de Lucas, V., Rodríguez Merchán, E. y Sales Heredia, J., Cine entre líneas. Periodistas en la pantalla. Valladolid, Semana Internacional de Cine de Valladolid 2006, 3.
  • Sales Heredia, J. (2006). Sucesos. Un trabajo de perros, en García de Lucas, V., Rodríguez Merchán, E. y Sales Heredia, J., Cine entre líneas. Periodistas en la pantalla. Valladolid, Semana Internacional de Cine de Valladolid 2006, 62-85.
  • Sánchez Noriega, J. L. (2005). Historia del cine. Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Madrid, Alianza Editorial.
  • Torres-Dulce, E. (2016). Howard Hawks. El hombre y el leopardo, en VV. AA., Nickel Odeon. Screwball Comedies. Madrid, Notorious Ediciones, 126-135.
  • Torres-Dulce, E. (2005). Prólogo. Locuras y dry Martinis en el paraíso, en Echart, P. (2005). La comedia romántica del Hollywood de los años 30 y 40. Madrid, Ediciones Cátedra.
  • Valcárcel, I. (2016). Los años treinta en Estados Unidos, en VV. AA., Nickel Odeon. Screwball Comedies. Madrid, Notorious Ediciones, 12-23.