El nivel de actividad física y su relación con el uso problemático con los videojuegos. Una revisión narrativa

  1. Ramírez-Granizo, I. A. 1
  2. Fernández-Revelles, A. B. 1
  3. Padial-Ruz, R. 1
  4. Espejo-Garcés, T. 1
  5. GarcíaMartínez, I. 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Year of publication: 2018

Volume: 10

Issue: 1

Pages: 117-124

Type: Article

More publications in: Journal of sport and health research

Abstract

Nowadays our society lives in a technological era that has triggered what is known as "technological sedentary lifestyle", which has generated a high level of youthful sedentary lifestyle that must be fought through physical practice. This is where the active video games appear as a tool that complements the physical activity carried out, but never replacing it. Given this perspective, it is necessary to use them at an early age so that schoolchildren acquire a commitment to physical practice and the promotion of lifestyles that are active and lasting over time. Given this, a brief review of current literature and recent research has been conducted, where it has been observed that the use of these new technologies is mainly associated with a high degree of sedentary lifestyle, but active video games serve to complement the levels of physical activity of the subjects, contributing to that thanks to these they can adhere to healthy lifestyles and their motivation increases producing desire to practice physical exercise.

Funding information

Este estudio ha sido financiado por la beca de iniciación a la investigación para estudiantes de másteres oficiales de la Universidad de Granada de la Resolución de 29 de junio de 2017 por el que se da publicidad al Acuerdo de Consejo de Gobierno de 27 de junio 2017 que aprueba con carácter definitivo el Programa del Plan Propio de Investigación y Transferencia “Becas de Iniciación a Investigación para estudiantes de máster oficiales” correspondiente al año 2017.

Bibliographic References

  • Belli, S., López-Raventos, C., Breve historia de los videojuegos (2008) Athenea Digital, 14, pp. 159-179. , y
  • Beltrán, V.J., Valencia-Peris, A., Molina-Alventosa, J.P., Active video games and Young people´s: A research review (2011) Revista Internacional De Medicina Y Ciencias De La Actividad Física Y Del Deporte, 11 (41), pp. 203-219. , y
  • Biddiss, E., Irwin, J., Active video games to promote physical activity in children and youth: A systematic review (2010) Archives of Pediatrics Y Adolescent Medicine, 164 (7), pp. 664-672. , y
  • Bock, B.C., Thind, H., Dunsiger, S.I., Serber, E.R., Ciccolo, J.T., Cobb, V., Palmer, K., Marcus, B.H., Exercise videogames for physical activity and fitness: Design and rationale of the Wii Heart Fitness trial (2015) Contemporany Clinical Trials, 42, pp. 204-212. , y
  • Castro, M., Chacón, R., Padial, R., Exergames y discapacidad (2017) ESHPA - Education, Sport, Health and Physical Activity, 1 (1), pp. 2-9. , y
  • Chacón, R., Arufe, V., Cachón, J., Zagalaz, M.L., Castro, D., Estudio relacional de la práctica deportiva en escolares según el género (2016) SporTK: Revista Euroamericana De Ciencias Del Deporte, 5 (1), pp. 85-92. , y
  • Chacón, R., Zurita, F., Castro, M., Linares, M., Relación entre práctica físico-deportiva y conductas violentas en escolares de Educación Primaria de la provincia de Granada (2017) Sportis: Revista Técnico-Científica Del Deporte Escolar, Educación Física Y Psicomotricidad, 3 (1), pp. 3-15. , y
  • Chamarro, A., Carbonell, X., Menresa, J.M., Muñoz-Miralles, R., Ortega-González, R., Lopez-Morron, M.R., Batalla-Martinez, C., Toran-Monserrat, P., The Questionnaire of Experiences Associated with Video games (CERV): An instrument to detect the problematic use of video games in Spanish adolescents (2014) Adicciones, 26 (4), pp. 303-311. , y
  • Chillón, P., Tercedor, P., Delgado, M., González-Gross, M., Actividad físico-deportiva en escolares adolescentes (2002) Retos Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte Y Recreación, 3, pp. 5-12. , y
  • Dixon, R., Maddison, R., Ni Mhurchu, C., Jull, A., Meagher-Lundberg, P., Widdowson, D., Parent´s and children´s perceptions of active video games: A focus group study (2010) Journal of Child Health Care, 14 (2), pp. 189-199. , y
  • Duque, E., Vásquez, A., NUI para la educación (2013) Eliminando La Discriminación Tecnológica En La Búsqueda De La Inclusión Digital, , y Centro de Investigaciones, Corporación Universitaria Americana
  • Elbe, A.M., Wilkman, J.M., Zheng, M., Larsen, M.N., Nielsen, G., Krustrup, P., The importance of cohesion and enjoyment for the fitness improvement of 8-10 year old children participating in a team and individual activity intervention (2017) European Journal of Sport Science, 17 (3), pp. 343-350. , y
  • Fernández-Feijóo, B., La infancia ante las pantallas: Los videojuegos que entretienen a los niños gallegos de último curso de primaria (2012) III Congreso Internacional Comunicación 3.0: La Media Enterprises Y Las Industrias Culturales, Investigara La Comunicación Y Los Nuevos Medios, , Congreso Dirigido por la Universidad de Salamanca
  • Foley, L., Maddison, R., Use of active video games to increase physical activity in children: A (virtual) reality? (2010) Pedriatric Exercise Science, 22 (1), pp. 7-20. , y
  • González, C.S., Gómez, N., Navarro, V., Cairos, M., Quirce, C., Toledo, P., Marrero-Gordillo, N., Learning Healthy lifestyles through active videogames, motor games and the gamification of educational activities (2016) Computers in Human Behavior, 55, pp. 529-551. , y
  • He, M., Piche, L., Beynon, C., Harris, S., Screen-related sedentary behaviors: Children´s and parents 'attitudes, motivations, and practices (2010) Journal of Nutrition Education and Behavior, 42 (1), pp. 17-25. , y
  • Hilgard, J., Engelhardt, C.R., Bartholow, B.D., Individual differences in motives, preferences, and pathology in video games: The gaming attitudes, motives, and experiences scales (GAMES) (2013) Frontiers in Psychology, 4, pp. 608-614. , y
  • Lemmens, J.S., Valkenburg, P.M., Peter, J., The effects of pathological gaming on aggressive behavior (2011) Journal of Youth and Adolescence, 40 (1), pp. 38-47. , y
  • Leutwyler, H., Hubbard, E., Cooper, B., Dowling, G., The impact of a videogame-based pilot physical activity program in older adults with schizophrenia on subjectively and objectively measured physical activity (2015) Frontiers in Psychiatry, 6 (180). , y
  • López Raventós, C., El videojuego como herramienta educativa. Posibilidades y problemáticas acerca de los serious games (2016) Apertura, 8 (1)
  • Mellecker, R.R., McManus, A.M., Energy expenditure and cardiovascular responses to seated and active gaming in children (2008) Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, 162 (9), pp. 886-891. , y
  • Moncada, J., Chacón, Y., El efecto de los videojuegos en variables sociales, psicológicas, y fisiológicas en niños y adolescentes (2012) Retos, 21, pp. 43-49. , y
  • Muñoz, J.E., Henao, O.A., López, J.F., Sistema de Rehabilitación basado en el uso de análisis biomecánico y videojuegos mediante el sensor Kinect (2013) Tecno Lógicas, 31, pp. 43-54. , y
  • Muñoz, J.E., Villada, J.F., Giraldo-Trujillo, J.C., Exergames: Una herramienta tecnológica para la actividad física (2013) Revista Médica De Risaralda, 19 (2), pp. 126-130. , y
  • Nuviala, A., Munguía, D., Fernández, A., Ruiz, F., García, M., Tipologías de ocupación del tiempo libre de adolescentes españoles. El caso de los participantes en actividades físicas organizadas (2009) Journal of Human Sport and Exercise, 4 (1), pp. 31-43. , y
  • Peden, M.E., Jones, R., Costa, S., Ellis, Y., Okely, A.D., Relationship between children´s physical activity, sedentary behavior, and childcare environments: A cross sectional study (2017) Preventive Medicine Reports, 6, pp. 171-176. , y
  • Sánchis, Á., (2013) Mediknect: Un Sistema De Rehabilitación Virtual, , http://hdl.handle.net/10251/33595, Proyecto fin de carrera de Ingeniería superior de Telecomunicación Universidad de Valencia. Recuperado de
  • Sit, C., Lam, J.W., McKenzie, T.L., Direct observation of children´s preferences and activity levels during interactive and online electronic games (2010) Journal of Physical Activity and Health, 7 (4), pp. 484-489. , y
  • Tejero, C.M., Balsalobre, C., Higueras, E., Active Digital Entertainment (ADE). Social reality, treats and opportunities of virtual physical activity (2011) Journal of Sport and Health Research, 3 (1), pp. 7-16. , e